Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wallcharger + Mazda MX30 = IKKE SANT ??

Startet av Oreo, onsdag 19. mars 2025, klokken 16:08

« forrige - neste »

Oreo

Hei,
en i nærmeste familie har kjøpt en MX30.
I garasjen har jeg en Tesla Wall charger som jeg har brukt på min tidligere Tesla. Når jeg solgte den (takk og lov!) og skulle bruke Tesla Wall charger på andre elbiler jeg prøvekjørte, så virket ikke Tesla-laderen. Etter litt research fant jeg jo ut at jeg måtte åpne Tesla laderen og vri over en bryter slik at det gikk an å lade andre biltyper.
Jeg endte med å kjøpe en Volvo C40 og Tesla laderen fungerer helt utmerket på Volvoen etter "justeringen" av Tesla-laderen.

Når jeg derimot skal prøve å lade Mazda MX30 så vil den ikke lade. Da må jeg finne frem nødladeren med stikkontakt for å tilby strøm (man må jo lade ved enhver mulightet med en MX30). Da går jo ladingen meget tregere.

HVORFOR virker ikke min Tesla Wall charger på en Mazda MX30, men fungerer helt utmerket på en Volvo C40?
Har andre erfart det samme?

Tar gladelig i mot tips :-)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

RJK

Sitat fra: Oreo på onsdag 19. mars 2025, klokken 16:08Hei,
en i nærmeste familie har kjøpt en MX30.
I garasjen har jeg en Tesla Wall charger som jeg har brukt på min tidligere Tesla. Når jeg solgte den (takk og lov!) og skulle bruke Tesla Wall charger på andre elbiler jeg prøvekjørte, så virket ikke Tesla-laderen. Etter litt research fant jeg jo ut at jeg måtte åpne Tesla laderen og vri over en bryter slik at det gikk an å lade andre biltyper.
Jeg endte med å kjøpe en Volvo C40 og Tesla laderen fungerer helt utmerket på Volvoen etter "justeringen" av Tesla-laderen.

Når jeg derimot skal prøve å lade Mazda MX30 så vil den ikke lade. Da må jeg finne frem nødladeren med stikkontakt for å tilby strøm (man må jo lade ved enhver mulightet med en MX30). Da går jo ladingen meget tregere.

HVORFOR virker ikke min Tesla Wall charger på en Mazda MX30, men fungerer helt utmerket på en Volvo C40?
Har andre erfart det samme?

Tar gladelig i mot tips :-)
Har du 3-fase IT/TT eller TN-nett? Kan hende Mazdaen ikke er så "gira" på å lade på denne pga måten TWC prøver å sjekke om den vil lade 3-fas, og derved avviser fremfor å "fortelle" at "jeg liker bare 1-fase".

Er ikke så kjent med hva du får gjort med din lader, og dette kan og være basert på versjonen av type TWC'en og SW-versjonen denne er på. Kjenner du noen med Telsa, kan du jo få de til å koble til, og se om den får til å SW-oppdatere laderen, og se om det gjør forskjell på Mazdaen etterpå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Om problemet er trefase kan det fungere med en enfase ladekabel? Da er det bare to ledere for strøm koblet i kabelen.

Standard type 2 kabel til første generasjon e-up var enfaset, mulig flere modeller også. Bør være enkelt tilgjengelig brukte slike kabler.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

RJK

@TB, tror ikke du finner TWC med avtagbar kabel, bare med fast kabel...

Må eventuelt få "avkoblet/koblet om" til 1-fase, om man ikke kan "tvinge det gjennom" via appen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA