Den store Tesla S - Sutretråden

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. januar 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

RunarBT

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:49
Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:43
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:39
Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:26
Som jeg har nevnt tidligere, så er jeg pendler og kjører derfor 220 km daglig.  Ellers så er det ski ca. 3 kvelder i uken.  Jeg gjør hva som helst for å slippe kjøre med stativ/boks på taket da dette (med unntak av feriene) utgjør mindre enn 5% av den totale kjørelengden min.  Av den grunn, i kombinasjon med 2 barnester, har vår skiluke blitt hyppig brukt.

(Posen ble brukt i starten, men etter påsken med klister på skiene var ikke posen mye verdt.  Prøvde senere å stappe noen alpintski inn, men da kuttet stålkantene opp posen....)

Thule har et aerodynamisk takstativ. Det kunne jo vært noe å vurdere:
http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Base-Racks/LoadBars/Thule-WingBar-960_-_963,-969

Thule skal visst komme med føtter som passer TMS sine fester (krever panatak).

Det er vel og bra, men da er du anhengig av panotak.  Jeg blir mindre og mindre lysten på panotak av to grunner; sjansen for at feil kan oppstå og refleksjon på 17" skjermen.  En "takgardin" hadde løst det siste.....

Jeg mener jeg leste på TMC at man kan bruke takstativ på vanlig tak men da festet stativet på vanlig måte med klemmer.

I tillegg mener jeg at jeg leste på TMC at det er innført en slik gardin men at mange som hadde panatak mente at den var overflødig.

Beklager at jeg ikke har linker til respektive tråder nå.

Begge deler stemmer nok, har lest det sjølv på fleire plasser på US forumene.

Spooz

Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- creep funker ikke i revers.
- Hill hold savnes
- kan ikke låse luftfjæring
- dårlig sidestøtte i seter
- dårlig takhøyde bak, panorama hjelper men gir 'dunkekant'
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Varmetråder i frontrute
- Avblendbare speil

jkirkebo

Sitat fra: Spooz på søndag 10. mars 2013, klokken 07:56
Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- Hill hold savnes
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Avblendbare speil

CD-spiller ? Utgått teknologi, har like lite å gjøre i nye biler som kassettspiller IMHO. Leafen har det, den har aldri vært i bruk. I Touranen vår det CD-veksler, når jeg sjekket hva som sto i var nyeste CD noe kona hørte på for en fem års tid siden...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Gjermund

Glad for at jeg ikke har vendt meg til parkeringsesorer.

Spooz

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 08:06
Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- Hill hold savnes
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Avblendbare speil

CD-spiller ? Utgått teknologi, har like lite å gjøre i nye biler som kassettspiller IMHO. Leafen har det, den har aldri vært i bruk. I Touranen vår det CD-veksler, når jeg sjekket hva som sto i var nyeste CD noe kona hørte på for en fem års tid siden...
Vi med små barn kunne alltids tenkt oss å spille av barnecd samlingen på tur.

laumb

Sitat fra: Spooz på søndag 10. mars 2013, klokken 09:13
Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- Hill hold savnes
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Avblendbare speil

Jeg har forbudt barne CD'er i min bil - og klarer ikke å fatte at om du vil dette, så er det et tiltak å lage MP3 av dem?
Ikke bare er det enklere og raskere med MP3 filer, men platene blir ikke ødelagt med påfølgende sutrebarn.

eclipse

Sitat fra: laumb på søndag 10. mars 2013, klokken 09:39
Sitat fra: Spooz på søndag 10. mars 2013, klokken 09:13
Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- Hill hold savnes
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Avblendbare speil

Jeg har forbudt barne CD'er i min bil - og klarer ikke å fatte at om du vil dette, så er det et tiltak å lage MP3 av dem?
Ikke bare er det enklere og raskere med MP3 filer, men platene blir ikke ødelagt med påfølgende sutrebarn.

Vi med barn har jo lyst til å ha barne musikk/eventyr etc med i bilen, men det har jo ingenting med formatet å gjøre. Det er jo bare å overføre de til en telefon, ipad eller liknende. Det tar noen minutter for all musikk du har spart opp i 20 år og du slipper CD'er, covers og rotet med dette. Dette er da en no-brainer :-)
-DAB radio blir dekket, det sa Elon Musk i Oslo
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

mrjalle

Etter 3500 km:
- Avblendbare speil

Har den ikke det? Trodde både sidespeilene og innvendig speil var "electrochromatic"/"elektrokromiske"? I tech-pakken i hvert fall.

El Electrico

Nå  blir jeg virkelig skeptisk til om amerikanerne klarer å bygge biler. 

Har Model S ingen gardin til panoramautsikt, ikke avblendbare speil og ikke setevarme bak??

DAB radio nevnte Musk i Oslo, men jeg fikk inntrykk av at han ikke helt visste hva han snakket om. Også han andre som var med han ble veldig nervøs og så ned og lekte med mobiltelefonen sin.

arv

PANORAMATAK I
HELGLASS
Med panoramataket er Model S den eneste sedanen som er i stand til å levere en kabriolet-lignende kjøreopplevelse hver dag. Det er mer enn et soltak: hele taket er konstruert av et lett sikkerhetsglass. Med et enkelt sveip på berøringsskjermen åpnes det mer enn alle andre sedaners panoramatak. Selv på de varmeste og kaldeste dagene holder det innovative glasstaket kupéen komfortabel. Taket stopper 98% av synlig lys og 81% av varme.
Les det som står om bilen før en starter sutring.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

El Electrico

@ arv: Panoramatak har eksistert I veldig mange år og blir vanligvis levert med gardin hos de bilprodusentene jeg kjenner til.   ::)

ebbrey

Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- Hill hold savnes
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Avblendbare speil

- parkeringsensorer! - Regnet med dette er et savn, er en av grunnene til at jeg spurte etter flere ekstrautstyr når Elon var i Oslo.
- el. innfellbare speil - kan jeg leve uten, men kjipt at de ikke har tat med dette. Mindre liste er mindre syting.
- creep funker ikke i revers - dette bør da kunne fikses med sw
- Hill hold savnes - Litt usikker på om de kan fikse dette med sw, men burde medfulgt.
- kan ikke låse luftfjæring - Ble vel snakket noe om på eventen i oslo, kan uansett ordnes med sw. Håper de får ut fingern og gjør noe med dette.
- dårlig sidestøtte i seter - de har tidligere lovet andre seter til bilen for eu modellen. Syns i tillegg til dårlig sidestøtte at nakkestøttene burde vært justerbare.
- dårlig takhøyde bak, panorama hjelper men gir 'dunkekant' - jau bilen er meget lav. Model x blir vel en bedre baksete bil enn S.
- dørhåndtakpatenten - Har lest ulike problemstillinger med denne patenten. Er uansett merkelig at de har prioritert håndtak imotsetning til andre ting på denne listen som jeg forøvrig er helt enig i.
- DAB - Bilen leveres vel med den US HD radio støtta, men syns da Elon sa european standard digital radio var bekreftet for eu versjonen. Ikke en deal breaker, mer enn irritasjon.
- CD-spiller? - Ser nytten, men enig med andre som nevner Mp3
- Bakseteunderholdning - Ser poenget, tviler vi noen gang vil se dette på ekstrautstyrslista
- Setevarmere bak - helt utrolig at dette ikke er standard. Hvertfall når de vet at dette sparer energi.
- Varmetråder i frontrute - Mitt største irritasjonsmoment med hele bilen. Varmetråder i frontruta er en STOR mangel.
- Avblendbare speil - De utvendige er vel det? Regner med det går på det innvendige speilet.

Fleste punktene er på min liste over ting som "hadde de fikset dette" så hadde jeg vært 100% comfortabel med kjøpet. Spesiellt Varmetråder i frontruten, parkeringssensorer, creep funksjon som fungerer fremmover OG bakover. Andre seter forran og varme i setene bak. Ellers må bilen være tilpasset EU mtp radio lading o.l

Hadde det vært mulig å se inn i fremtiden, og at de kommer til å tilby dette i løpet av året på 2014 utgaven av model s, så venter jeg til da.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Nuvolari

Sitat fra: ebbrey på søndag 10. mars 2013, klokken 16:51
Etter 3500 km:
- parkeringsensorer!
- el. innfellbare speil
- Hill hold savnes
- dørhåndtakpatenten
- DAB
- CD-spiller?
- Bakseteunderholdning
- Setevarmere bak
- Avblendbare speil

- parkeringsensorer! - Regnet med dette er et savn, er en av grunnene til at jeg spurte etter flere ekstrautstyr når Elon var i Oslo.
- el. innfellbare speil - kan jeg leve uten, men kjipt at de ikke har tat med dette. Mindre liste er mindre syting.
- creep funker ikke i revers - dette bør da kunne fikses med sw
- Hill hold savnes - Litt usikker på om de kan fikse dette med sw, men burde medfulgt.
- kan ikke låse luftfjæring - Ble vel snakket noe om på eventen i oslo, kan uansett ordnes med sw. Håper de får ut fingern og gjør noe med dette.
- dårlig sidestøtte i seter - de har tidligere lovet andre seter til bilen for eu modellen. Syns i tillegg til dårlig sidestøtte at nakkestøttene burde vært justerbare.
- dårlig takhøyde bak, panorama hjelper men gir 'dunkekant' - jau bilen er meget lav. Model x blir vel en bedre baksete bil enn S.
- dørhåndtakpatenten - Har lest ulike problemstillinger med denne patenten. Er uansett merkelig at de har prioritert håndtak imotsetning til andre ting på denne listen som jeg forøvrig er helt enig i.
- DAB - Bilen leveres vel med den US HD radio støtta, men syns da Elon sa european standard digital radio var bekreftet for eu versjonen. Ikke en deal breaker, mer enn irritasjon.
- CD-spiller? - Ser nytten, men enig med andre som nevner Mp3
- Bakseteunderholdning - Ser poenget, tviler vi noen gang vil se dette på ekstrautstyrslista
- Setevarmere bak - helt utrolig at dette ikke er standard. Hvertfall når de vet at dette sparer energi.
- Varmetråder i frontrute - Mitt største irritasjonsmoment med hele bilen. Varmetråder i frontruta er en STOR mangel.
- Avblendbare speil - De utvendige er vel det? Regner med det går på det innvendige speilet.

Fleste punktene er på min liste over ting som "hadde de fikset dette" så hadde jeg vært 100% comfortabel med kjøpet. Spesiellt Varmetråder i frontruten, parkeringssensorer, creep funksjon som fungerer fremmover OG bakover. Andre seter forran og varme i setene bak. Ellers må bilen være tilpasset EU mtp radio lading o.l

Hadde det vært mulig å se inn i fremtiden, og at de kommer til å tilby dette i løpet av året på 2014 utgaven av model s, så venter jeg til da.

Når jeg ser på listen over alt det jeg faktisk får i denne bilen er ikke disse tingene akkurat noen deal breaker for min del.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Gjermund

Sikkert fordi jeg kun har hatt gamle biler, men det meste av dette utstyret er jeg ikke vant med uansett.

Det er først nå som en skikkelig bil kan kjøpes uten masse fordyrende avgifter at ny bil har blitt aktuelt.

Uansett er det en ting jeg kunne tenke meg, som jeg heller ikke har prøvd. Night-vision, det tror jeg kan forhindre både elg og barnepåkjørseler. Kan godt hende det ikke er så bra som det høres ut, har bare lest om noen biler som har slikt. Parkeringsensorer hadde sikkert vært greit det, men jeg er vant til å ikke ha det. Alt det andre autopilotgreine klarer jeg meg helt fint uten.

Oreo

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/9463-Carbon-Fiber-Exterior-Accents/page3
Post #23: Ettermontert parkeringssensorer. Tviler på at denne er integrert i 17" interfacen, men antagelig har et ettermontert display/alarm inne i bilen.
(Forøvrig en ganske sexy difusor denne fyren har fått modifisert i carbonfiber!  :P sikle...)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA