Den store Tesla S - Sutretråden

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. januar 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

Quattro

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:01
Og her er min sutreliste.

8. Dab Radio (Bilen kommer med HD radio, noe vi ikke har. Det ryktes at Pano tak får noe ekstra radio greier men håper EU biler får DAB)

Da jeg prøvekjørte i januar påsto Teslarepresentanten at DAB-radio kommer på EU-modellen.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Maartensommer

Jeg skulle gjerne ha en enkel skiluke (uten den fordømte posen som VAG putter i sine biler) sentrert i baksetet.  Praktisk å frakte ski og andre lengre gjenstander når baksetet allerede har 2 barneseter.

laumb

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 26. februar 2013, klokken 09:38
Jeg skulle gjerne ha en enkel skiluke (uten den fordømte posen som VAG putter i sine biler) sentrert i baksetet.  Praktisk å frakte ski og andre lengre gjenstander når baksetet allerede har 2 barneseter.

Jeg kommer til å sette unga i midtsetet og venstresetet når jeg skal ha med ski. Legge ned enkeltsetet og ha skiene der.

Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. februar 2013, klokken 09:57

Jeg kommer til å sette unga i midtsetet og venstresetet når jeg skal ha med ski. Legge ned enkeltsetet og ha skiene der.

Skiene havner på takstativet for min del. Vil ikke ha slikt inne i bilen, når isen/snøen smelter og drypper av...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

leafster

Så lenge jeg slipper å gå på ski så er det greit for min del ;)

laumb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. februar 2013, klokken 10:07

Skiene havner på takstativet for min del. Vil ikke ha slikt inne i bilen, når isen/snøen smelter og drypper av...

Er ikke mulighet til takstativ uten soltak.
Noe jeg forøvrig ikke skal ha - da jeg mener det er bortkastede penger.

I tillegg vil vel takstativ/boks gjøre rekkevidden kortere. På skitur trenger jeg den ofte mer enn ellers.

Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. februar 2013, klokken 10:16

I tillegg vil vel takstativ/boks gjøre rekkevidden kortere. På skitur trenger jeg den ofte mer enn ellers.

Ok, blir litt motsatt her. Det er jo egentlig ikke "ski" jeg skal ha på taket, men i så fall snowboard. Og en tur fra hytta til Hafjell er en god lademulighet, siden det er ladestasjoner der ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. februar 2013, klokken 10:23
Sitat fra: laumb på tirsdag 26. februar 2013, klokken 10:16

Ok, blir litt motsatt her. Det er jo egentlig ikke "ski" jeg skal ha på taket, men i så fall snowboard. Og en tur fra hytta til Hafjell er en god lademulighet, siden det er ladestasjoner der ;)
Har hatt bil med skiluke i baksetet i 4-5 år uten å bruke luken. Lange ting går i takboksen, men jeg er spent på å se hvor mye rekkevidden reduseres med takboks! Ingen problemer for meg såfremt ikke rekkevidden faller med 20-30%, noe jeg finner høyst usannsynlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. februar 2013, klokken 10:07

Med skiene i skipose, er dette problemet løst.
Blir ikke noe skiboks på min TMS.
Å legge ned ett sete på siden fungerer er like greit som skihull i midten, i alle fall med barn, og om man ikke har flere enn to da.. :)

Plassen i midten bak er den jo også den sikreste for barn.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Quattro

Skiene inne i bilen fungerer kanskje for de som går på ski en gang i skuddåret, men for oss andre som går 3-5 turer i uka så er det kun ski på taket som er løsningen.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

toppi

Tja, her går det også i ski 3-5 ganger i uka.
Jeg har aldri hatt skiboks, og ser ingen grunn til det å noen gang ha det.
Har riktignok stor bil da, slik at skiene går inn bak passasjersete. (i pose)

Regner med at dette går greit i TMS også, men har ikke målt.
Noen som har?

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Maartensommer

Som jeg har nevnt tidligere, så er jeg pendler og kjører derfor 220 km daglig.  Ellers så er det ski ca. 3 kvelder i uken.  Jeg gjør hva som helst for å slippe kjøre med stativ/boks på taket da dette (med unntak av feriene) utgjør mindre enn 5% av den totale kjørelengden min.  Av den grunn, i kombinasjon med 2 barnester, har vår skiluke blitt hyppig brukt.

(Posen ble brukt i starten, men etter påsken med klister på skiene var ikke posen mye verdt.  Prøvde senere å stappe noen alpintski inn, men da kuttet stålkantene opp posen....)

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:26
Som jeg har nevnt tidligere, så er jeg pendler og kjører derfor 220 km daglig.  Ellers så er det ski ca. 3 kvelder i uken.  Jeg gjør hva som helst for å slippe kjøre med stativ/boks på taket da dette (med unntak av feriene) utgjør mindre enn 5% av den totale kjørelengden min.  Av den grunn, i kombinasjon med 2 barnester, har vår skiluke blitt hyppig brukt.

(Posen ble brukt i starten, men etter påsken med klister på skiene var ikke posen mye verdt.  Prøvde senere å stappe noen alpintski inn, men da kuttet stålkantene opp posen....)

Thule har et aerodynamisk takstativ. Det kunne jo vært noe å vurdere:
http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Base-Racks/LoadBars/Thule-WingBar-960_-_963,-969

Thule skal visst komme med føtter som passer TMS sine fester (krever panatak).

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Maartensommer

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:39

http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Base-Racks/LoadBars/Thule-WingBar-960_-_963,-969

Det er vel og bra, men da er du anhengig av panotak.  Jeg blir mindre og mindre lysten på panotak av to grunner; sjansen for at feil kan oppstå og refleksjon på 17" skjermen.  En "takgardin" hadde løst det siste.....

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:43
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 26. februar 2013, klokken 12:39

Det er vel og bra, men da er du anhengig av panotak.  Jeg blir mindre og mindre lysten på panotak av to grunner; sjansen for at feil kan oppstå og refleksjon på 17" skjermen.  En "takgardin" hadde løst det siste.....

Jeg mener jeg leste på TMC at man kan bruke takstativ på vanlig tak men da festet stativet på vanlig måte med klemmer.

I tillegg mener jeg at jeg leste på TMC at det er innført en slik gardin men at mange som hadde panatak mente at den var overflødig.

Beklager at jeg ikke har linker til respektive tråder nå.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA