Kjøpe brukt Twizy

Startet av svenskeknug1, tir 11. mar 2025, kl. 10:29

« forrige - neste »

svenskeknug1

Hei. Ser det er en stund siden det har vært noe aktivitet på dette underforumet, men jeg prøver likevel :)

Jeg er inne på tanken å kjøpe en Twizy som en pendlebil, og jeg trigges veldig av størrelsen, at det er bompengefritak og at jeg synes den er grådig tøff. Jeg lurer på om det er noen her som har noen tips til hva jeg bør se etter når det gjelder å kjøpe et brukt eksemplar. Er det f.eks enkelte årsmodeller jeg bør styre unna eller er det typiske feil/mangler jeg bør undersøke om er utbedret av forrige eier? Dessverre er det ikke så mange biler ute for tiden her jeg bor (Bergen og omegn), og på de som ligger ute varierer det voldsomt i kilometerstand og årsmodell.

Setter pris på alle innspill.

goggo

Du finner nok flere Twizy eiere i Facebook gruppa enn du gjør her inne.
Men når det er sagt så er det ganske stille på FB gruppa også :)

https://m.facebook.com/groups/457920404577446

Selv har jeg en 2016 modell, kjøpte den med 12000 km på telleren og nå står den på 29000 ca.
Har ikke merket noen forskjell på rekkevidde på den tida, i praksis er det 55-60 km rekkevidde.

Største utfordringen på Twizy er bremsene, det er dyre deler og de er nesten umulig å få tak i. Ellers virker det som Twizyene er ganske driftssikre.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

svenskeknug1

Tusen takk for tips.
Hehe, ikke så mye informasjon å oppdrive ser jeg, så skal sjekke ut facebook-gruppen. Men du er fornøyd med bilen? Har sett noen av bilene som er på finn nylig har fått nye bremser, og da høres jo det ut som et pluss.

goggo

BareGjenbruk

Twizy er helt fantastisk. Oppdaget den og kjøpte den for litt over 1 år siden. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den tidligere, som feks. når det kom bompenger på elbiler i 2017.

Nå har bompengene på elbiler nylig økt med over 50% i Bergen og Twizyen har blitt enda mer relevant, og Teslaen blir parkert innenfor helvetes bompengeområdet med mindre det er absolutt nødvendig å kjøre Teslaen (for eksempel langtur eller å hente et stort møbel på Ikea/Finn.no elns.). Meg og damen klarte faktisk å skvise en 48-tommers flatskjerm-TV inni Twizyen!
Har faktisk fått oppdaget at meg og damen ikke trenger noe mer enn Twizyen på over 95% av ærendene våre, så nå blir det salg av Teslaen (som bare har blitt kjørt 1-3 ganger per måned etter Twizyen ble kjøpt) så kan jeg heller bare låne venn/familie sin Tesla når jeg har behov for et kjapt ærend for å hente møbel eller kjøre vekk avfall fra hage/oppussing med henger eller noe sånt som bare skjer veldig sporadisk og ikke rettferdiggjør å betale tusenvis per måned for å ha en stor Tesla stående. Twizyen koster bare noen tusenlapper i ÅRET å holde gående (forsikring 3400kr/året hos Frende), spesielt ettersom jeg holder vedlikehold og bremser på den selv. Veldig enkel bil å skru på, men den trenger litt ekstra oppmerksomhet på bremsene da er veldig utsatt og kan begynne å ruste. :)

Skivene bak er litt knotete å bytte og ganske dyre, ja, men det er det eneste. (Beste pris jeg fant var 4000kr for skivespindelhub-sett bak. Dette var fra EuroFrance, og jeg måtte kontakte dem på Whatsapp for å få dem til å ordne tilbudet fordi de egentlig bare hadde ene siden bak på lager, men de samarbeider med de andre store leverandørene i Europa og fikset begge på en ordre. De som hadde den andre skiven bak på lager til vetig pris, altså rundt 1700kr-2100kr leverte faktisk ikke til Norge xD).
Noen av de tidlige modellene har hatt OBC (on-board charger) problemer pga overheting/heatsoaking (anbefaler å unngå å lade i oppmot 3t sammenhengende i veldig varmt vær!), men når man tar godt vare på den og steller den med antirustbeskyttelse (lanolin/sauefett) og sånt, så skal det fortsette å være Norges mest økonomiske kjøretøy i lang tid fremover uten tvil.

Den lader 0,5% per 1 minutt, så altså 1 time = 60 minutter = 30%. Anbefaler å prøve å holde batteriet rundt 75%-80% mesteparten av tiden, og så eventuelt toppe opp mot 100% rett før en eventuell lengre tur, for å unngå å la batteriet "koke" på høy spenning som over 90% over tid. Slik tar man altså godt vare på batteriet, så degraderer det sakte!
10Amp sikring er nok om man ikke har noe annet stort på samme krets samtidig (feks. hvis du har en ovn på samme sikring bør du slå av ovnen mens den lader).
Man slipper å investere mange tusenlapper i ladestasjon og elektriker. Man kan lade "hvor som helst" og relativt raskt med stikkontakt, da den bruker lite energi per kilometer. Kan også gjøres oppgraderinger på den. Helt fantastisk kjekk microbil/4hjulet-MC.

Størrelsen er helt fantastisk også, man kan dønn parkere 3stk Twizyer på en vanlig parkeringsplass fordi den er akkurat kort nok i lengde til å stå på tvers på vanlige parkeringsplasser. Det gjør den også fantastisk å parkere, da man kan rygge inn hvor andre må lukeparkere.

goggo

Det var da voldsomt til Twizy-skryt @BareGjenbruk :)
Men ja, Twizyen er bra og den er økonomisk i drift.

Selv er jeg en pensjonist i 70 åra og jeg bruker Twizyen bare på sommeren, da gammel kropp ikke er så glad i dens kjørekomfort og konstante gjennomtrekk :)

Jeg kjører rundt 12000 km i året på Tesla og noe over 5000 km på Twizy, så sparer jo en del penger på mindre bruk av hovedbilen ja.

Mitt hovedproblem med Twizy er at jeg ikke mekker selv, men så lenge den går greit og ikke trenger reparasjoner så er den jo veldig billig i drift.
Jeg har Powerbox på den og har justert opp regenerering slik at bremsene brukes og slites veldig lite. Passer bare på å ta noen kraftige oppbremsinger innimellom så jeg sliper av rusten på skivene.
Den har nå gått ca 35000 km og jeg merker ingen tap av rekkevidde på den.

Mvh
Hugo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA