Balansering av batteri og lading i fellesanlegg

Startet av Mippen, fredag 07. mars 2025, klokken 22:41

« forrige - neste »

Mippen

Jeg bor i et sameie hvor vi har Aneo som leverandør av ladeløsninger. Systemet fungerer slik at ladingen går raskere dersom få biler lader samtidig, men hvis det blir for mange, settes man i kø til noen er ferdig eller kobler fra.

Problemet mitt er at batteriet i bilen trenger å lades til 100 % av og til for å holde seg balansert. For at balanseringen skal skje, må bilen få strøm i minst et par timer etter at den er fulladet. Slik systemet er lagt opp nå, kuttes ladingen straks bilen når 100 %, noe som forhindrer denne prosessen.

Er det andre som har opplevd dette? Eventuelt noen som har funnet en løsning? Vet ikke om det bare er bilen min som er sær.
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

#1
Dette har vært diskutert siden elbilen kom. Noen sier dog at batterier balanseres uansett ladestand og hvorfor akkurat 100% som kanskje egentlig er 90% av hva det faktisk kan lades til...

En opsjon er vel å bruke nødladeren på en kontakt du har tilgang til eller ledning ut vinduet som jeg har brukt på hyttetur en gang :-)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

TB

Sitat fra: Mippen på fredag 07. mars 2025, klokken 22:41Jeg bor i et sameie hvor vi har Aneo som leverandør av ladeløsninger. Systemet fungerer slik at ladingen går raskere dersom få biler lader samtidig, men hvis det blir for mange, settes man i kø til noen er ferdig eller kobler fra.

Problemet mitt er at batteriet i bilen trenger å lades til 100 % av og til for å holde seg balansert. For at balanseringen skal skje, må bilen få strøm i minst et par timer etter at den er fulladet. Slik systemet er lagt opp nå, kuttes ladingen straks bilen når 100 %, noe som forhindrer denne prosessen.

Er det andre som har opplevd dette? Eventuelt noen som har funnet en løsning? Vet ikke om det bare er bilen min som er sær.
Når jeg hadde Citroën C-Zero opplevde jeg bilen tok pause på ca 30 og 70 prosent, for å sjekke batteriet. Da hendte det Zaptec Pro laderen tolket det som ladingen var avsluttet og endret hvlike faser som skulle benyttes. Da stoppet ladingen. Bilen klarte da ikke å starte lading igjen, måtte fysisk ta ut og sette inn kabelen.

Jeg var i dialog med Zaptec som endret programvare slik at ladingen ikke stoppet, det fungerte fint i mange år etterpå. Om Zaptec sin programvare fortsatt har denne funksjon for Peugeot iOn, Citroën C-Zero og Mitsubishi i-MiEv som var den som produserte bilene er jeg usikker på.

Det vanlige idag er å lade til 80-90%, tror ikke dette er det problem på nyere biler.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Trekkoppbil

For noen år sida var det enkelte biler som har en funksjon hvor man kunne redusere ladinga til 80%: Da balanserte bilen ladinga på 80%.
Kan det være biler i dag som har lignende løsningner?

Ellers høres det rart ut at EVSE kutter strømmen før balanseringa er utført. Vanligvis er det kun DC-ladere som ser SOC, og som kan vite at man har nådd 100%.
Men det finnes mye slags systemer som oppfører seg rart. Det bør meldes inn som en feil, om lading kuttes før balansering.

TB

Min oppfatning er det vanlige er en fritt justerbar landegrense, gjerne 50,60,70,80, 90,100 prosent.

Gjelder ikke alle produsenter og merker, men en stor andel har denne muligheten.

Om bilen trenger en lading til 100% bør det komme informasjon om det, med spørsmål om å lade til høyre prosent av og til.

Enig i at det høres rart ut fellesanlegg skal "ødelegge" for balanseringen på en moderne bil.

Trillingene jeg refererte til var mulig utviklet før standard for lading var ferdigstilt?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Ulvis

Det et heilt unødvendig at ladeanlegget stopper ladinga ved 100% sjølv om det er kø! Balanseringslading foregår med så liten strømstyrke at det er unødvendig å ta hensyn til dette i lastdelinga. Så timeout for ferdig lading kan godt vere ein halvtime.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Ulvis på søndag 23. mars 2025, klokken 17:32Det et heilt unødvendig at ladeanlegget stopper ladinga ved 100% sjølv om det er kø! Balanseringslading foregår med så liten strømstyrke at det er unødvendig å ta hensyn til dette i lastdelinga. Så timeout for ferdig lading kan godt vere ein halvtime.
Problemet er at minimum ladestrøm i standarden er 6A. Så selv om en bil kun trekker 1A til balansering så vil det stjele 6A fra totalen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ulvis

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mars 2025, klokken 05:24
Sitat fra: Ulvis på søndag 23. mars 2025, klokken 17:32Det et heilt unødvendig at ladeanlegget stopper ladinga ved 100% sjølv om det er kø! Balanseringslading foregår med så liten strømstyrke at det er unødvendig å ta hensyn til dette i lastdelinga. Så timeout for ferdig lading kan godt vere ein halvtime.
Problemet er at minimum ladestrøm i standarden er 6A. Så selv om en bil kun trekker 1A til balansering så vil det stjele 6A fra totalen.
Nei, ikkje nødvendigvis. Kun medgått strøm blir målt i anlegget. Ingen grunn til å sette av minimumsgrense.
Det er det som er dynamisk laststyring.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA