Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Argumenter for X mot typisk familiebil

Startet av Blip, lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: Blip på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00
Kan det forsvares økonomisk å kjøpe en Model X til 600k i forhold til en standard familiebil (les: passat stasjonsvogn) til 350k? Jeg vet det er en annen klasse, men utvalget av el-biler (som går langt nok) med plass til 5, er jo begrenset...

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke som viser at el-bilen koster ca 10500 mindre pr. år enn en dieselbil. Med 3.5% lånerente tilsvarer dette renter på litt over 300k. Jeg mener jeg har brukt konservative tall.

Forutsetninger: Årsavgift, 12000km/år, 0,6l/mil, 0,25kWh/km, 1kr/kWh, 12kr/l, 2000kr på bom. Ingenting til parkering.

Model X
Innkjøp: 600 000 kroner
8 års finansiering: 85 000 kroner (200 000 kroner EK, 6,5% effektiv rente, 28% rentefradrag)
Elektrisitet for 15 år/200 000 km: 50 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Årsavgift: 6225 kroner
Batteribytte: 100 000 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 841 225

Passat
Innkjøp: 350 000 kroner
8 års finansiering med 200 000 i egenkapital: 30 000 kroner (200 000 kroner EK, 6,5% effektiv rente, 28% rentefradrag)
Dieselforbruk 15 år/200 000 km: 144 000 kroner (0,6 l/mil, 12 kr/liter)
årsavgift: 44 100 kroner
Bompenger: 30 000 kroner
Totalt: 598 100

Det er mulig tallene mine er noe pessimistiske, men i all hovedsak tror jeg ikke konklusjonen vil endre seg. En strippet Passat er for billig, og du kjører ikke nok til at det skal lønne seg. Det lønner seg derimot hvis man kjører ca 18 000 km/år, og Passaten koster ca 490 000 kroner. Hvis man ikke trenger batteribytte (som er mulig, men jeg vet ikke om jeg ville ta utgangspunkt i dette), så blir regnestykket en del bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Joakim Sveli

12 kr per liter? Det var billig diesel.

Tror også at du bør ta med restverdi og avskrivning i regnskapet

Passaten kan du skrive helt ned, mens X'en vil no ha en større restverdi. Det er forsterket dersom du kjøpe før det blir avgift på elbiler og selger etter det er kommet avgift
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RunarBT

#17
Ser du legger inn batteribytte. Da vil jo Model X være nesten som nybil å rekne, sjølv etter 8 år.

Da bør du legge inn ein ganske stor post for Passaten på bytte av registerreim, clutch, oljeskift.. kanskje ein større rep.post/bytte av motor? Alt som er slitt, bør byttes ut slik at PAssaten kan være i nærheten av tilstanden Model X vil ha.

Ev. som det nevnes, sette restverdi på passaten ganske lavt, mens model x vil ha ein betydelig høgere restverdi siden bruksverdien/rekkevidde vil være som ein nybil.

Om ein og rekner med at det nok er komme avgifter på elbiler vil jo ny Model X om 8år koste betydelig meir enn Model X koster dei første årene no uten avgifter. Model X vil holde seg betydelig betre enn ein 8år gammel nesten "oppbrukt" Passat. :-P

Espen Hugaas Andersen

#18
Sitat fra: ElRey på tirsdag 08. januar 2013, klokken 10:03
12 kr per liter? Det var billig diesel.

Tror også at du bør ta med restverdi og avskrivning i regnskapet

Passaten kan du skrive helt ned, mens X'en vil no ha en større restverdi. Det er forsterket dersom du kjøpe før det blir avgift på elbiler og selger etter det er kommet avgift
Etter 15 år vil restverdi være nært 0 kroner for begge bilene. Hvis man skal få noe igjen for eventuell avgiftsøkning bør man selge bilen ca et år etter avgiftsøkningen, slik at prisen får litt tid til å stabilisere seg men verditapet ikke har til til å utslette gevinsten.

12 kroner er kanskje noe lavt, men ikke spesielt lavt. På søndag fyllte jeg bensin på 13,09, og jeg tro diesel var nede på ca 12,3. Hvis man da har rabattkort så er prisen under 12.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: Runarbt på tirsdag 08. januar 2013, klokken 10:11
Ser du legger inn batteribytte. Da vil jo Model X være nesten som nybil å rekne, sjølv etter 8 år.

Da bør du legge inn ein ganske stor post for Passaten på bytte av registerreim, clutch, oljeskift.. kanskje ein større rep.post/bytte av motor? Alt som er slitt, bør byttes ut slik at PAssaten kan være i nærheten av tilstanden Model X vil ha.

Ev. som det nevnes, sette restverdi på passaten ganske lavt, mens model x vil ha ein betydelig høgere restverdi siden bruksverdien/rekkevidde vil være som ein nybil.

Om ein og rekner med at det nok er komme avgifter på elbiler vil jo ny Model X om 8år koste betydelig meir enn Model X koster dei første årene no uten avgifter. Model X vil holde seg betydelig betre enn ein 8år gammel nesten "oppbrukt" Passat. :-P
Jeg antar ca null restverdi etter 15 år. Det er ikke urimelig.

Vedlikehold er et lite spørsmålstegn. Vi vet fortsatt ikke norske priser på dette, men utifra prisene i USA vil vi trolig ikke spare noe på vedlikehold. Jeg tar utgangspunkt i at elbilens lavere vedlikeholdskostnader blir nullet ut av Teslas kvasi-monopol.

I de siste fem årene har jeg brukt ca 25 000 i vedlikehold på min 98-modell honda CR-V. Jeg antar Tesla vil ikke være langt under 5000 kroner i året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:10
Sitat fra: Blip på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00
Kan det forsvares økonomisk å kjøpe en Model X til 600k i forhold til en standard familiebil (les: passat stasjonsvogn) til 350k? Jeg vet det er en annen klasse, men utvalget av el-biler (som går langt nok) med plass til 5, er jo begrenset...

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke som viser at el-bilen koster ca 10500 mindre pr. år enn en dieselbil. Med 3.5% lånerente tilsvarer dette renter på litt over 300k. Jeg mener jeg har brukt konservative tall.

Forutsetninger: Årsavgift, 12000km/år, 0,6l/mil, 0,25kWh/km, 1kr/kWh, 12kr/l, 2000kr på bom. Ingenting til parkering.

Model X
Innkjøp: 600 000 kroner
8 års finansiering: 85 000 kroner (200 000 kroner EK, 6,5% effektiv rente, 28% rentefradrag)
Elektrisitet for 15 år/200 000 km: 50 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Årsavgift: 6225 kroner
Batteribytte: 100 000 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 841 225

Passat
Innkjøp: 350 000 kroner
8 års finansiering med 200 000 i egenkapital: 30 000 kroner (200 000 kroner EK, 6,5% effektiv rente, 28% rentefradrag)
Dieselforbruk 15 år/200 000 km: 144 000 kroner (0,6 l/mil, 12 kr/liter)
årsavgift: 44 100 kroner
Bompenger: 30 000 kroner
Totalt: 598 100

Det er mulig tallene mine er noe pessimistiske, men i all hovedsak tror jeg ikke konklusjonen vil endre seg. En strippet Passat er for billig, og du kjører ikke nok til at det skal lønne seg. Det lønner seg derimot hvis man kjører ca 18 000 km/år, og Passaten koster ca 490 000 kroner. Hvis man ikke trenger batteribytte (som er mulig, men jeg vet ikke om jeg ville ta utgangspunkt i dette), så blir regnestykket en del bedre.

15 år? det var da voldsom  :D

Mer relevant er da dette regnestykket for de aller fleste:
Model X
Innkjøp: 600 000 kroner
5 års finansiering: 50 000 kroner (200 000 kroner EK)
Elektrisitet for 5 år/100 000 km: 24 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Service: 30000 kroner
Årsavgift: 2075 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 706 075 kroner

Restverdi: 200 000 kroner

Passat
Innkjøp: 350 000 kroner
5 års finansiering med 200 000 i egenkapital: 18 000 kroner
Dieselforbruk 5 år/100 000 km: 78 000 kroner (0,6 l/mil, 13 kr/liter)
Service: 20 000 kroner
årsavgift: 14 700 kroner
Bompenger: 10 000 kroner
Totalt: 490 000

Restverdi: 175 000 kroner

mao. du kan kjøpe en passat til 530k, da er man breakeven relativ til Model X på kostnader (men har da større restverdi på passaten)  - ren økonomisk lønner det seg ikke med Model X mao.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Like relevant for akkurat like mange personer er å kjøpe brukt. Med dine antakelser vil sammenligningen da være:

Model X
Innkjøp: 200 000 kroner
Elektrisitet for 5 år/100 000 km: 24 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Service: 30000 kroner
Årsavgift: 2075 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 256 075 kroner

Restverdi: 75 000 kroner

Passat
Innkjøp: 175 000 kroner
Dieselforbruk 5 år/100 000 km: 78 000 kroner (0,6 l/mil, 13 kr/liter)
Service: 20 000 kroner
årsavgift: 14 700 kroner
Bompenger: 10 000 kroner
Totalt: 297700

Restverdi: 87 500

Altså sparer man ca 34 000 kroner over 5 år.

Det som er viktig å huske på er at om man leker med restverdien så føres gevinsten ved elbilen vidre til neste eier. Man må se på total cost of ownership over hele levetiden. Eventuelt eierbytte fører til at en av partene tjener nøyaktig like mye som den andre parten taper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#22
Den tredje eieren vil forresten ha ca dette regnestykket:

Model X
Innkjøp: 75 000 kroner
Batteribytte: 100 000 kroner
Elektrisitet for 5 år/100 000 km: 24 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Service: 30000 kroner
Årsavgift: 2075 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 231 075 kroner

Restverdi: 87500 kroner

Passat
Innkjøp: 87 500 kroner
Dieselforbruk 5 år/100 000 km: 78 000 kroner (0,6 l/mil, 13 kr/liter)
Service: 30 000 kroner
årsavgift: 14 700 kroner
Bompenger: 10 000 kroner
Totalt: 220200

Restverdi: 43000 kroner

Altså vil man spare ca 33500. Dette betyr at ca 2 av 3 Tesla-eiere vil spare penger i forhold til en Passat!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Bare for å si det åpenbare, hva betyr utregningene ovenfor?

Det betyr at restverdien til en Model X vil være over 200 000 kroner og/eller så vil restverdien til en VW Passat være lavere enn 175 000 kroner. Folk vil gjøre de samme utregningene som jeg har gjort, innse at de kan få en *langt* overlegen bil og samtidig spare penger, og løpe ut og kjøpe en brukt Model X. Dette presser opp prisene på brukte Model X samtidig som det presser ned prisene på brukte VW Passat.

Man kan anta at folk er villige til å betale 25 000 kroner mer for en Model X enn en strippet VW Passat over 5 år, så da bør differansen i restverdi være ihvertfall rundt 60 000 kroner høyere. F.eks kan en 5 år gammel Model X koste 250 000 kroner og en 5 år gammel Passat koste 165 000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Vet ikke hvor mye dette regnestykket er tilpasset en bestemt person, men det slår meg at om du ikke har gratis parkering til passaten så kan gratis parkering med X'en gi et temmelig bra utslag. Det samme gjelder forøvrig pris på strøm og diesel over tid (tipper at i alle fall dieselen kommer til å være en del dyrere enn 13kr/l over tid), og forsåvidt årsavgifta. Sistnevnte kan gå begge veier.

Ser ikke forsikringskostnader heller, som også er en vesentlig del av årlig kostnad på bil?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med Passat (også for langt dyrere modeller enn 350k) for eksempel ovenfor.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:02
Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med Passat (også for langt dyrere modeller enn 350k) for eksempel ovenfor.
Joda, det er jeg stort sett enig i. Det er jo egentlig helt tullete å forvente at en bil tilsvarende Volvo XC90 skal være billigere enn en Passat uten ekstrautstyr.

Men det er enklere å få inntrykk over hvor mye som skiller når man regner TCO over hele levetiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Det er også interessant å se hvor mye/lite ekstra man må ut med for å kunne gå for en bil tilsvarende nevnte Volvo i stedet for en "økonomi-bil". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

De 250.000-300.000,- du betaler ekstra for en Model X kontra en Passat er vanskelig å hente inn igjen gjennom lengden på et vanlig eierskap.

Å spare inn 250-300.000,- på drivstoff, reparasjoner, bom, årsavgift etc. er ikke mulig på 5-10 år. Spesielt ikke om man kjører 12.000km i året :)

Men mtp at alle slitedeler på bilen er dekket gjennom service opp til 160.000km ligger gevinsten i å beholde bilen så lenge som mulig, legg inn et batteriskift på 200-250.000km og behold bilen så lenge som mulig (alu, så den ruster i hvert fall ikke :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:56
De 250.000-300.000,- du betaler ekstra for en Model X kontra en Passat er vanskelig å hente inn igjen gjennom lengden på et vanlig eierskap.

Det skal vel godt gjøres å ta inn alt, men mye kan man hente inn. Det blir jo litt som å bestemme seg for hvor mye ekstra man kan være villig til å betale for å fly business-class til New York kontra economy.

Jeg for min del har spart inn kjøpet av Think'en på ca 6 år, hovedsaklig på drivstoffutgifter og fergeturer (ikke daglige) samt årsavgifta. Ser ikke bort fra at jeg kan spare bortimot en kvart million på et tiår, spesielt hvis fossilt drivstoff blir enda dyrere, og det tror jeg det blir. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA