Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?

Startet av esan, onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: edyrli på fredag 13. juni 2025, klokken 14:24Ja, siden dette blir 37% over næmere 4 år enn 3 så virker det som BYD ikke lider av unormalt verditap.
Men det var kun RSA Bil som kunne gi en fornuftig innbyttepris. Nettbil, Rebil og diverse bruktbilforhandlere virket ikke veldig interessert.

Fikk også best innbyttepris hos merkeforhandler, Volkswagen i mitt tilfelle.

Betalte 570K for en ny ID.4 i 23. Innbytte 400K mot ny ID.4 til 490K i 24.

Det var lite kampanjer og tilgang på lagerbiler når jeg skrev kontrakt på den første bilen. Da måtte jeg vente ett halvt år på bil fra Tyskland. Men når jeg byttet bil så måtte jeg vente en uke. Hadde ikke ønske om en ny runde med Volkswagen etter diverse problemer, men det har så langt gått bra - bank i bordet - med bil nummer to.

Jeg tror nok man må forvente fortsatt teknologiskift og økt produksjon som presser ned prisene.

Eksempel på teknologiskift. Det er jo helt vilt at nye Xpeng G6 er nede i 12 minutter på 10-80 % lading, i en bil i samme klasse og pris som ID.4. https://www.tv2.no/broom/her-gar-det-unna-i-ekstrem-fart/17823247/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Et stort flertall i Stortinget har sagt ting som tyder på at elbil-nyprisen skal opp pga økte avgifter. Når Valget er ferdig for neste 4-årsperiode kryper nok den nye regjeringen frem med økte avgifter, uavhengig av hvem det blir. Og det vil nok dra opp bruktbilprisene og, pga økt etterspørsel og færre tilbydere. Så jeg tror ikke verditapet blir stort om en kjøper ny bil nå og selger om drøye 4 år, avhengig av bilkjøp/modell selvsagt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/elbil-hysteri-gir-makt-til-avgiftsokning-90-rammes/s/5-95-2477688
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Dette slår vel egentlig til samtidig som batteripris-senkningen slår ut i lavere nybilpris fra fabrikk/importør, så jeg tror egentlig ikke det vil slå så hardt ut på totalprisen som du frykter.

Tror egentlig prisene totalt sett vil stå seg, eller endog gå noe ned. Spesielt når produsentene/importørene skal kjempe om kjøpernes gunst og markedsandeler.

Dette i et marked som, om ikke først og fremst i Norge som allerede er blitt et tilnærmet rent BEV-land, men for resten av Europa, i stadig større grad vil handle om elbiler. Enten det blir rene BEV's eller med en viss andel e-REV's for det europeiske markedet.

Men som man sier, når det regner på presten, så drypper det på klokkeren.  Så da vil nok og vi nyte godene av elbiler med billigere og større (i kWh) batterier. Innen 5 år tror jeg de fleste store biler har minst 800-1000 km rekkevidde, 6-800 km for mindre og mellomstore biler, og 3-500 km for de minste bilene. Tror det vil være få nybiler som har under 300 km rekkevidde, foruten kanskje innstegsmodellene som "ingen" kjøper, ihvertfall her i Norge!

Selvsagt med litt flytende grenser mellom disse, spesielt for elbiler som begynner å bli "gamle" modeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Sitat fra: Mebi på fredag 13. juni 2025, klokken 20:53
Sitat fra: Svk på fredag 13. juni 2025, klokken 18:58Hørtes veldig lite ut!
Prøvd flere steder?

Innbyttetilbudet fikk jeg der jeg bestilte den nye bilen min, så jeg kan ikke prøve flere steder.

Tenkte kanskje å prøve på Nettbil, men er egentlig litt usikker på om jeg får noe mer der.
Gratis å prøve nettbil. Du vet jo ikke hva du får før du har prøvd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA