Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?

Startet av esan, onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12

« forrige - neste »

Rosstopher

Ser ut som kineserne igjen har satt rekord i verditap. Det fremstilles som en gladsak, men de 21 som har kjøpt bilen i år har jo tapt 200.000 kroner over natta.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/utnytter-tesla-skam-gir-200000-i-rabatt/17552163/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 15. mars 2025, klokken 10:38Ser ut som kineserne igjen har satt rekord i verditap. Det fremstilles som en gladsak, men de 21 som har kjøpt bilen i år har jo tapt 200.000 kroner over natta.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/utnytter-tesla-skam-gir-200000-i-rabatt/17552163/
He he ja den var lei for de som har kjøpt denne før. Robert sier jo den er utgående model i Kina også

Tipper det Seres merket ikke selges i Norge om 3 år

VoltWay

Sitat– Drivlinje spiller inn
Mens topplisten for bilene med mest verditap domineres av elbiler, er situasjonen snudd på hodet for bensin- og dieselbiler.

– Overraskende nok spiller drivlinjevalget en stor rolle for bruktbilens verdi. Mens bensin- og dieselbiler har hatt relativt stabile prisendringer, ser vi helt klart fra dataene at elbiler har de høyeste verdifallstallene. Hybridbiler står seg bedre i pris sammenlignet med elbilene, men taper seg mer enn for konvensjonelle drivstoffbiler, sier bruktmarkedeksperten Terje Dahlgren i Finn.

• Elbiler fra 2020 har i snitt et prisfall på rundt 30–35 prosent.
  • Samlet for modellårene 2018, 2019 og 2020 taper elbiler i snitt rundt 40–50 prosent mer verdi enn bensin- og dieselbiler i samme aldersgruppe.

Terje Dahlgren forklarer elbilenes større verdifall slik:

– Den raske utviklingen av batteriteknologi, og dermed rekkevidde og ikke minst de mange tilbudene på helt nye elbiler i dagens marked har ført til at flere eldre elbilmodeller nå får økt konkurranse fra de nyeste modellene.

Kilde: VG+

turfsurf

Frem til ca 2022 var det lange leveringstider og høye nypriser. Disse bilene vil selvfølgelig ha tapt seg mye når prisene har falt på nye biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Nå har jeg også byttet inn min BYD Tang, så kan legge den til her som referanse angående verditap.
Vi trenger 2 biler i det daglige, så vi har hatt BYD Tang + Seat Mii som nr2 bil. Dette endte opp med å blir motsatt. Seat Mii ble nr 1 bil og Tang nr 2 bil grunnet at Seaten har lavere forbruk, er mer lettkjørt og en lek og parkere på travle kjøpesentere. Da endte Tang opp med å kun bli brukt til Langtur, kjøring med tilhenger og en gang i uken vi er avhengig av 2 biler. Det gav derfor ingen mening å sitte på en så dyr bil med lån til en så pass begrenset bruk.
Resultatet ble:
Tang kostet 670.000 ny i 2021 ink, metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og takbøyler.
Innbytte 420.000. Så resultatet ble 250.000 i verditap på 3 år og 8 måneder.
Jeg tok da isteden ut en litt eldre hybrid bil fra samme forhandler for langtur og trekking av tilhenger.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Rosstopher

Sitat fra: edyrli på I går kl. 13:39Nå har jeg også byttet inn min BYD Tang, så kan legge den til her som referanse angående verditap.
Vi trenger 2 biler i det daglige, så vi har hatt BYD Tang + Seat Mii som nr2 bil. Dette endte opp med å blir motsatt. Seat Mii ble nr 1 bil og Tang nr 2 bil grunnet at Seaten har lavere forbruk, er mer lettkjørt og en lek og parkere på travle kjøpesentere. Da endte Tang opp med å kun bli brukt til Langtur, kjøring med tilhenger og en gang i uken vi er avhengig av 2 biler. Det gav derfor ingen mening å sitte på en så dyr bil med lån til en så pass begrenset bruk.
Resultatet ble:
Tang kostet 670.000 ny i 2021 ink, metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og takbøyler.
Jeg tok da isteden ut en litt eldre hybrid bil fra samme forhandler for langtur og trekking av tilhenger.

Høres ut som ganske normalt verditap. Man bruker vel å regne 40 % verditap som normalt i løpet av de tre første årene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

edyrli

Sitat fra: Rosstopher på I går kl. 13:43
Sitat fra: edyrli på I går kl. 13:39Nå har jeg også byttet inn min BYD Tang, så kan legge den til her som referanse angående verditap.
Resultatet ble:

Høres ut som ganske normalt verditap. Man bruker vel å regne 40 % verditap som normalt i løpet av de tre første årene.

Ja, siden dette blir 37% over næmere 4 år enn 3 så virker det som BYD ikke lider av unormalt verditap.
Men det var kun RSA Bil som kunne gi en fornuftig innbyttepris. Nettbil, Rebil og diverse bruktbilforhandlere virket ikke veldig interessert.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Daniel_0007

Sitat fra: edyrli på I går kl. 14:24
Resultatet ble:

Ja, siden dette blir 37% over næmere 4 år enn 3 så virker det som BYD ikke lider av unormalt verditap.
Men det var kun RSA Bil som kunne gi en fornuftig innbyttepris. Nettbil, Rebil og diverse bruktbilforhandlere virket ikke veldig interessert.

Tesla og Kina bil er vel ganske tungsolgt i disse dager desverre
Model 3 2019 LR Rwd

Mebi

Jeg har fått et innbyttetilbud på Model Y-en min på 250000. Det er en 2022-modell (november), som har gått snart 65000km. Betalte 630000 for den.

Begrunnelsen var at bruktmarkedet var usikkert for Tesla.

Litt usikker på om jeg skal prøve å selge den på noen annen måte eller bare ta det jeg får. :D

Svk

Hørtes veldig lite ut!
Prøvd flere steder?

filtvet

Må nok det. Svært, svært få elbiler blir samleobjekter. Og verditapet er ofte lineært pga batteri-degradering. Kjøpte min TM3 i 2021 for 507.000 og den kan kanskje selges for 250.000 nå. Så håper den kan holde 10 år. Veldig synd at det ikke går an å få kjøpt helt nye batterier til elbiler.

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på I går kl. 14:44
Sitat fra: edyrli på I går kl. 14:24
Resultatet ble:

Tesla og Kina bil er vel ganske tungsolgt i disse dager desverre

Har du noen dokumentasjon som støtter den påstanden? Vedkommende opplevde jo det motsatte, altså lavere verditap enn normalt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Mebi

Sitat fra: Svk på I går kl. 18:58Hørtes veldig lite ut!
Prøvd flere steder?

Innbyttetilbudet fikk jeg der jeg bestilte den nye bilen min, så jeg kan ikke prøve flere steder.

Tenkte kanskje å prøve på Nettbil, men er egentlig litt usikker på om jeg får noe mer der.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mebi på I går kl. 20:53
Sitat fra: Svk på I går kl. 18:58Hørtes veldig lite ut!
Prøvd flere steder?

Innbyttetilbudet fikk jeg der jeg bestilte den nye bilen min, så jeg kan ikke prøve flere steder.

Tenkte kanskje å prøve på Nettbil, men er egentlig litt usikker på om jeg får noe mer der.

Jeg ville gått inn på Finn.no, filtrert på Model Y,  år 2022-2022, km med 30.000 spenn og sett hva se ligger på, og så valgt en pris 20.000 lavere enn billigste tilsvarende, hvis du er fornøyd, og solgt den selv på Finn. Med garanti er det enkelt.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Har såvidt prøvd nettbil noen ganger og de gir skambud, og er en slags auksjon for forhandlere. Må også levere bilen til en kontroll før du får et endelig tilbud. Privatsalg er nok veien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA