Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?

Startet av esan, onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12

« forrige - neste »

esan

Jeg er nå eier av min tredje elbil. Har aldri opplevd så store verditap som på disse bilene! Dette er riktig nok biler i den øvre prisklasse.
Problemet med elbiler er at det skjer så store teknologiske nyvinninger på kort tid. Kjøper du ny bil det ene året, er den gjerne akterutseilt teknologisk det andre året. F.eks. når det gjelder batteriteknologi, som bestemmer rekkevidde og ladehastighet. Snart får vi antagelig ny type batterier med svært mye lengre rekkevidde og mye kortere ladetid. Hva skjer da med bruktprisene på eldre biler?
En annen sak er de stadige kampanjer mellom bilmerker der du opplever at bilen du nylig kjøpte plutselig blir satt ned kraftig i pris.
Så har vi saker som denne nylige med Tesla og forholdet til Musk. Stor fare for at det vil påvirke bruktprisen!
Å kjøpe Kinesisk bil kan på sikt også være skummelt. Tenker da på tollbarrierer og politisk boikott av Kina.
Å beholde en elbil ut over garantitiden er også risikabelt. Dette som følge av de ekstreme delepriser på slike biler.

Daniel_0007

Jepp nå har det riktignok skjedd lite på de siste 5 årene jeg har eid model 3 føler jeg, 80 ish kwh er standarden nå men ja skjer nok en del de neste 5 årene, spesielt hvis noen klarer å få til solid state batterier i stor skala. Tror faktisk det smarteste man kan gjøre nå for minimalt verdigtap er faktisk å kjøpe en diesel bil, om noen år er det veldig få igjen på markedet og er alltid noen som ikke skal ha elbil på død og liv.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. februar 2025, klokken 09:44Jepp nå har det riktignok skjedd lite på de siste 5 årene jeg har eid model 3 føler jeg, 80 ish kwh er standarden nå men ja skjer nok en del de neste 5 årene, spesielt hvis noen klarer å få til solid state batterier i stor skala. Tror faktisk det smarteste man kan gjøre nå for minimalt verdigtap er faktisk å kjøpe en diesel bil, om noen år er det veldig få igjen på markedet og er alltid noen som ikke skal ha elbil på død og liv.
Ehhh nei diesel er ikke det beste nå som hovedbil - det er en billigere elbil det. Heller en billig diesel som nr 2 nærkjøringsbilen. 
Alle må jo ikke ha seg awd til 500' - masse fine rwd ev nå på bruktmarkedet

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. februar 2025, klokken 10:52
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. februar 2025, klokken 09:44Jepp nå har det riktignok skjedd lite på de siste 5 årene jeg har eid model 3 føler jeg, 80 ish kwh er standarden nå men ja skjer nok en del de neste 5 årene, spesielt hvis noen klarer å få til solid state batterier i stor skala. Tror faktisk det smarteste man kan gjøre nå for minimalt verdigtap er faktisk å kjøpe en diesel bil, om noen år er det veldig få igjen på markedet og er alltid noen som ikke skal ha elbil på død og liv.
Ehhh nei diesel er ikke det beste nå som hovedbil - det er en billigere elbil det. Heller en billig diesel som nr 2 nærkjøringsbilen.
Alle må jo ikke ha seg awd til 500' - masse fine rwd ev nå på bruktmarkedet
Enig i stor grad, men man kan jo vurdere å heller beholde bilen lengre. Da blir ikke tapet så stort per år, i gjennomsnitt!

Jeg kjører fremdeles 19-modell Kona, som er litt liten til mitt behov, og den lader sakte. Den har heller ikke remote styring og mulighet til å forvarme fra kjøkkenbenken mens man inntar frokosten.

Men til alle gode formål er den rimelig i drift og eierskap, enn så lenge. Min opprinnelige plan var å ha den minst til den var 10 år gammel, og hva jeg kan få for den da utover vrakpant, er bonus. Også om den skulle duge fint i 1-5 år til, eller mere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

De siste 5 årene har vi hatt mange biler med barnesykdommer og prematurt design, fordi dette har vært ny teknologi for mange produsenter. Det er selvfølgelig negativt for andrehåndsverdien for de gjeldene modellene.

Jeg tror utviklingen  på rekkevidde og ladehastighet vil flate ut fremover. (Unntatt for prestisjemodeller.) Kost/nytteverdien er ikke stor nok for å fortsette det sporet. Og jeg tror heller produsentene bruker teknologiutviklingen til å hente ut lavere produksjonskostnader. Målet må jo være at elbiler skal være like billige som fossilbiler.

En prisreduksjon på nye biler er i utgangspunktet dårlig nytt for bruktbilprisene. Men her i Norge kommer avgiftsfritakene inn. Vi kan ikke regne med at de fortsetter inn i evigheten. Reduksjon i avgiftsfritak vil være med å holde bruktprisene oppe.

Hvis myndighetene klarer å fase inn avgifter på en slik måte at nybilprisene blir noenlunde stabile, så tror jeg bruktbilprisene også blir noenlunde forutsigbare.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vaduz

Jeg tror det handler om at folk har kjøpt premium bil i større grad enn før og det er et helt annet verditap der enn de billigere bilene.

I tillegg har det skjedd mye på teknologifronten, model s i 2018 var en fantastisk bil, men model 3 kom og gjorde nesten nøyaktig det samme, for 60% av prisen, slikt gjør mye med bruktmarkedet. Etter en periode med økte priser under covid ble det priskrig og biler falt 25% i pris over natten.

Jeg tror det vil stabilisere seg nå som markedet konsolideres rundt noen standard drivlinjeløsninger.

Bare se på fossilbiler som knapt hadde hatt endring i drivlinjen på 50 år, samme rekkevidde, litt mer effekt, litt lavere forbruk, men i daglig bruk nesten ingen forskjell.

Til sist er jo fossilbiler blitt en knapphet, med ekstreme priser, så de som må ha ikke har annet valg enn å betale da det ikke kommer flere. Har prøvd å gå tilbake til fossil/hybrid av økonomiske grunner, men klarte ikke dessverre, var for ille å kjøre og lukte.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på fredag 21. februar 2025, klokken 08:58Jeg tror det handler om at folk har kjøpt premium bil i større grad enn før og det er et helt annet verditap der enn de billigere bilene.

I tillegg har det skjedd mye på teknologifronten, model s i 2018 var en fantastisk bil, men model 3 kom og gjorde nesten nøyaktig det samme, for 60% av prisen, slikt gjør mye med bruktmarkedet. Etter en periode med økte priser under covid ble det priskrig og biler falt 25% i pris over natten.
Nettopp, der har du forklaringen :+1:

daktari

Jeg synes ikke det har vært spesielt store verditap markedet uder ett. Hvilken bil snakker vi om?

Har notert meg at e-tron har sunket kraftig i bruktmarkedet, også I-pace. Men disse modellene har sine helt egne utfordringer. Etron 50 med altfor lite batteri, høyt forbruk, batteritrøbbel og gir/motir utsatt for feil. I-pace har batteriproblemet på tidlige modeller og 12V.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svk

Kjøpte kinabil i apr 24,kr 485000 ink reg. byttet inn i januar i år.utslitte sommerdekk.
330000.

hELgenen

Sitat fra: Svk på lørdag 22. februar 2025, klokken 13:05Kjøpte kinabil i apr 24,kr 485000 ink reg. byttet inn i januar i år.utslitte somnerdekk.
330000.

Hvilken bil var dette?

BYD tang?

VoltWay

Sitat fra: Svk på lørdag 22. februar 2025, klokken 13:05Kjøpte kinabil i apr 24,kr 485000 ink reg. byttet inn i januar i år.utslitte somnerdekk.
330000.

Ved innbytte kan du tape ~50.000,- mot å selge selv. Det blir alltid spesielt dyrt.

Svk

Kunne sikkert fått mer privat,tyngre å selge selv.også 2år reklamajon som privatperson. Kan fort være verd 50000

VoltWay

Det er jo en ett år gammel bil med fire år garanti igjen. Hvor mye reklamasjon kan det bli som ikke dekkes av garantien? To års reklamasjon får du ved privatkjøp òg.

50.000,- er ganske mye penger. 1-2 fulle månedslønner etter skatt for gjennomsnittet. Etter alle andre livsutgifter er det kanskje det du har til overs om du setter av en hel årslønn.

Det er lett å se seg blind på tusenlappene ved bilkjøp og salg, men for all del, mange synest nok det er verdt prisen for å slippe jobben og usikkerheten. Så er det òg mange som har mye penger.

Speeder

Sitat fra: esan på onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12Jeg er nå eier av min tredje elbil. Har aldri opplevd så store verditap som på disse bilene! Dette er riktig nok biler i den øvre prisklasse.
Problemet med elbiler er at det skjer så store teknologiske nyvinninger på kort tid. Kjøper du ny bil det ene året, er den gjerne akterutseilt teknologisk det andre året. F.eks. når det gjelder batteriteknologi, som bestemmer rekkevidde og ladehastighet. Snart får vi antagelig ny type batterier med svært mye lengre rekkevidde og mye kortere ladetid. Hva skjer da med bruktprisene på eldre biler?
En annen sak er de stadige kampanjer mellom bilmerker der du opplever at bilen du nylig kjøpte plutselig blir satt ned kraftig i pris.
Så har vi saker som denne nylige med Tesla og forholdet til Musk. Stor fare for at det vil påvirke bruktprisen!
Å kjøpe Kinesisk bil kan på sikt også være skummelt. Tenker da på tollbarrierer og politisk boikott av Kina.
Å beholde en elbil ut over garantitiden er også risikabelt. Dette som følge av de ekstreme delepriser på slike biler.
Hvilke biler og hvilke tap over hvor lang tid har du hatt?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA