Erstatte Zaptec'en

Startet av Svein_H, onsdag 19. februar 2025, klokken 18:21

« forrige - neste »

Svein_H

Min historie med Renault Zoe går mest sannsynlig ganske snart mot slutten, og med den også behovet for en 400V ladestasjon. Min snart 7 år gamle Zaptec Zapcharger Portable funker jo også til andre biler, og det er kanskje kjekt med en portabel ladestasjon med adapter til både CEE og Schuko, men føles litt overflødig når jeg ikke lenger må ha 400V for å lade.

Spørsmålet mitt blir da: Hva bør jeg erstatte den med? Det er flere ulike alternativer på markedet, men jeg kjenner ikke til noen av disse, så jeg ønsker å få anbefalinger fra dere her inne.

Jeg har i dag 230V IT-nett og en 25A kurs ut til garasjen, og har i utgangspunktet ingen planer om å legge opp ny og større kurs. I garasjen har jeg et lite fordelerskap som skiller ut egen 16A ladekurs med lovpålagt vern til et blått CEE rundstikk, denne vil vel da erstattes med en fastmontert løsning regner jeg med. I tillegg har jeg en 10A kurs for generell bruk (portåpner, lys m.m.).

Jeg ser for meg at det kan være kjekt å kunne justere ned ladehastigheten (usikker på om dette gjøres i bilen eller i ladestasjonen, ev. begge?), og smarthus-kompatibilitet for ev. fremtidige oppgraderinger er også interessant, men ut over det har jeg ingen preferanser. Jeg vil bare ha noe som funker uten masse styr.

Imøteser alle tilbakemeldinger! Noe info som mangler, ev. bilder som kan forklare ting?

Edit: Kan også nevne at jeg er kunde hos Kraftriket, som tilbyr kjøp og rentefri nedbetaling over 3 år gjennom strømregningen av Easee Charge Lite eller Zaptec Go, vet ikke om en av disse kan passe?

Edit2: Ser at jeg allerede har en annen tråd fra i fjor høst om samme emne, som ikke ga noe svar: https://elbilforum.no/index.php?topic=67890
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ulvis

Synd om du ikkje skulle få respons på dette.

Zaptec GO og Easee Charge Lite er begge trygge valg, og skal ikke forundre meg om dei har størsteparten av markedsandelene.

Justering skjer i ladeboksen.
Begge har app for mobil.
Begge støttar smarthus.

Easee er kanskje litt nærmare å åpne for lokal styring med oppgradering av programvare i boksen, ellers er det kommunikasjon via Internett over 4G innebygd (for livstid?) eller wifi. Så når internett/sky er nede så kan du oppleve at smartstyring og app ikkje fungerar, men det er jo sjeldan.

Om det er eit kort strekk med kabel å bytte kan du vurdere å gå opp til 20A.(sjølv hadde eg kanskje også lagt meg tett oppunder 25A sporadisk, men installatør vil antakeligvis ikkje gå god for det. Skal ha litt margin.)
Er det 1-fase kurs til garasja?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svein_H

Jeg har klart meg med kun 16A hjemmelading i 7 år og aldri ladet borte/underveis, selv om jeg jobbpendler over 25000km årlig med Zoe'n, så jeg ser helt ærlig ikke behovet for noe mer, men når jeg nå først skal bytte kan jeg jo be om et prisoverslag på en oppgradering samtidig. Det er ikke så langt, men kabelen ligger i nedgravd rør mellom hus og garasje, og jeg er usikker på rørdiameter.

Hvordan ser jeg om det er 1- eller 3-fas ut til garasjen? Sikringen til garasjekursen har 3 "vipper" mens de andre har 2, men i fordelerskapet ute i garasjen har alle sikringene 2. Det er oppgitt 6mm2 kabel ut til garasjen.

Ulvis

Med 3 vipper har du 3-fase kurs ut til garasja og så er denne fordelt på 2 stk 1-fase kursar i underfordelinga.

Eg tenkte på å evt oppgradere 16A automat og kabel frå underfordeling til ny ladeboks, ikkje nødvendigvis bytte i bakken.
(6mm2 er i grenseland for evt 32A, avhenging av forleggingsmåte, spenningsfall og kortslutningsytelse)

Men som du nemner  er1-fase 16A nok for dei fleste for nattlading.

Eit tema kan vere smarthus styring med fasevalg der du legg opp 3-fase til ladeboks men brukar kun 1-fase til lading, og ladeboks byttar til den fase som er minst belasta i huset. Dette går vel også for 230V IT 3fase nett trur eg (ikkje 100% sikker), men er meir anvendelig for dei som har 400V TN 3fase nett.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svein_H

OK, den tekniske biten der går over mitt kunnskapsnivå, men det er i det minste verdt å undersøke mulighetene når jeg først må ha inn elektriker. Takk for tilbakemeldinger!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA