Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjerne tåkelys inkl EU kontrolltilpasning

Startet av emagic, lørdag 15. februar 2025, klokken 23:40

« forrige - neste »

emagic

Jeg har som mange andre hatt tåkelys som har skrangla rundt inni støtfangeren siden brakettene som fester lyktene bokstavlig talt har rustet vekk.

Så er jo ikke tåkelys foran obligatorisk, så jeg tok de ut og sjekket med SVV hva reglene var, og fikk beskjed om at lyktene kan fjernes, men da må også indikatorlampe i dashboardet være mørk slik at man ikke tror at man har tåkelys på.

Det har vært så kaldt her i vinter så jeg har ikke fått surret meg til å gjøre det før nå, men det var meget enkelt å ta ut instrumentpanelet.   En sort skrue oppunder toppen på den svarte omrammingen, så er det som vanlig på bil litt dytt og dra, lurt med sånne plastbrekkjern for bilinnredning, men tilslutt så får man av omrammingen.   Deretter er det tre lett synlige blanke skruer, to i topp og en nede som tas ut, og vips så er hele instrumentclusteret løst.   Alle skruene var PH2 og det kan være lurt å ha en sånn "mikroskralle" som man kan ha bits i for å lettere komme til skruene i overkant.

Tok den enkle løsningen - tok av glasset, mange klips, så først svart sharpie på tåkelysikonet, og deretter en bit svart stokvis elektrikertape. 

Satte sammen og voila!  Klart for EU kontroll!!

-emagic

Bolfus

Takk for dette. Jeg er i samme båt, og satt og vurderte å designe, samt 3D printe nye holdere til tåkelysene.

TB

Sitat fra: Bolfus på lørdag 22. februar 2025, klokken 17:27Takk for dette. Jeg er i samme båt, og satt og vurderte å designe, samt 3D printe nye holdere til tåkelysene.
Dette er det noen som alt har tenkt på:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/322189704
Ramme til tåkelys peugeot iOn, citroen c-zero, mitsubishi i-miev 750 kr for eit par
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

emagic

Sitat fra: Bolfus på lørdag 22. februar 2025, klokken 17:27Takk for dette. Jeg er i samme båt, og satt og vurderte å designe, samt 3D printe nye holdere til tåkelysene.

Bare vær klar over at skruene som sitter i støtfangeren sitter noe så inni gampen...  Jeg funderte også på 3D printe braketter men selv med en god dose rustløser så var det kul i havet å få ut skruene som satt i fangeren.  Og da snakker jeg om å ta i så mye at du føler du skal vri hele støtfangeren av fronten på bilen...  Så kan man jo fundere hvordan en skrue kan ruste fast i en plaststøtfanger...  Men jeg fant iallefall ut at det var enklere å koble vekk alt.  Enn så lenge så har jeg bare tapa på gaffatape over der lyktene skal være så det ikke samler seg opp så mye dritt  der.  Tenkte å 3D printe noen runde deksler, men får få den gjennom EU først.

emagic

emagic

Da gikk den gjennom EU i dag med bravur, snakket med de i forkant om hva som var gjort og at det var gjort slik SVV anbefalte.

Jeg er egentlig litt stolt av den bilen, den fylte 14 år for noen dager siden og har gått nesten 140' og den seiler avgårde med null hull.

Det skal sies at skilpadde plutselig blinker litt ved stort gasspådrag og varmeapparat på, men likevel - hadde ikke trodd at den kom til å holde så lenge, det må jeg si. 

TB

Ja, det er ikke galt med 14 år.

De forutsetninger Mitsubishi hadde under utviklingen.m var begrenset.

Pris på batteriet utgjorde en stor andel av kostnadene. Selve bilen bygget som en Kei Car, med de begrensninger det innebar.

Rusten er gjerne en felles fiende for de fleste biler uansett drivlinje.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Loff

Min 2011-modell (kjøpt brukt i 2019) er snart på 230 000 km, har bytta batteri (i pent brukt frå huggeri), reparert ladar mm. Håpet er å passere 250 000, da blir vel verditapet under 1 kr/km sidan den var ny :)
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA