Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer

Startet av hELgenen, tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:37

« forrige - neste »

hELgenen

Er det noen der ute som har G6 og kan komme med litt tilbakemeldinger om hvordan det er å eie denne?

GeirHM

Du verden, her var det ikke mye aktivitet. Men så har ikke G6 akkurat vært noen kiosk velter, så langt. Eller, om den har vært det, så har de liksom vært en av mange slike? Altså, en av mange alternativer til Model Y som nettopp har dukket opp. BYD, NIO, Hyundai, ja selv Volvo og Audi har vel meldt seg på i denne klassen?

Men for oss som kommer fra en årrekke med Tesla må jo nikke gjenkjennende til det denne tilbyr? Er det ikke også slik at det var en ansatt som stjal med seg autopilot konseptet fra sin tidligere arbeidsgiver, altså Tesla?

Uansett, jeg har prøvekjørt og gjenkjenner DNAet. Ikke minst på hvor uferdig det er, enda det på teslaistisk vis er i en bil ment for forbruker. Det er så sjarmerende uferdig at jeg seriøst vurderer denne, nå som Musk har gjort det vanskelig å bytte min slitne X i en ny Y og samtidig se mine barn i øynene og si at jeg fortsatt står på de godes side.

Er det virkelig ikke en annen forhenværende Tesla eier der ute som har kommet meg i forkjøpet og kjøpt denne? Jeg vil veldig gjerne høre din erfaring!

Slik jeg opplever det er G9 en stasjet opp lastebil mens G6 er en ulv i fåreklær. Hva sier du?

Syklist

Enig at G6 ser mye bedre ut enn G9. Vi ser fram til dine erfaringer!
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eikerkongen på tirsdag 06. mai 2025, klokken 12:07Nå er prisen solid nedjustert!
https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-med-stort-priskutt/17705861/

Kan virke som at "prisnedsettelsen" også innebærer at du mister vinterhjulene, rentekampanjen og valgfri farge...så 65.000 av verdier tapt der...sånn i forhold til kampanjen som varte frem til og med april.

Var 2,99% rente i 3 år på gammel kampanje. Står ikke hva renten er nå...sikkert mye høyere.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Å kalle det juks og fanteri er drøyt, nå har det vært en annen pris i en måned som var vesentlig høyere enn vinterkampanjen.
Jeg vil heller kalle det en prisjustering - aprilprisen var åpenbart for høy når Tesla gir 100.000 i rabatt med 0-rente.

Ny pris er vel lik vinterprisen hvis vinterhjulprisen ikke er skrudd opp.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. mai 2025, klokken 15:07Å kalle det juks og fanteri er drøyt, nå har det vært en annen pris i en måned som var vesentlig høyere enn vinterkampanjen.
Jeg vil heller kalle det en prisjustering - aprilprisen var åpenbart for høy når Tesla gir 100.000 i rabatt med 0-rente.

Var egentlig rettet mot TV2 som slo stort opp at prisen er satt ned, når den i virkeligheten er satt opp.
Ny pris er lik vinterpris minus "valgfri lakk" (8000) og vinterhjul (30.000). Men så vidt jeg ser så har de ikke lenger 2,99% rente. Så dersom en nå f.eks. må betale 6% rente i 3 år så tilsvarer det 35.000. Så sånn sett har de egentlig skrudd opp prisen med 33.000.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. mai 2025, klokken 15:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. mai 2025, klokken 15:07Å kalle det juks og fanteri er drøyt, nå har det vært en annen pris i en måned som var vesentlig høyere enn vinterkampanjen.

Var egentlig rettet mot TV2 som slo stort opp at prisen er satt ned, når den i virkeligheten er satt opp.
Ny pris er lik vinterpris minus "valgfri lakk" (8000) og vinterhjul (30.000). Men så vidt jeg ser så har de ikke lenger 2,99% rente. Så dersom en nå f.eks. må betale 6% rente i 3 år så tilsvarer det 35.000. Så sånn sett har de egentlig skrudd opp prisen med 33.000.

Vinterdekk står det at de skal ha 20k for. Og med lakk så blir det 8k til om en ikke vil ha hvit. Mao rundt regnet 30k. Og tar en tilbudet og sammenligner med det gamle så havner en vel rundt 10k lavere. 489 vs 499. Om vinterdekk er 30k,så fremstår det defintivt som et dårligere tilbud enn før.

eikerkongen

Ja, dette setter "tilbudet" i nytt lys! Det framstår overhodet ikke så godt som det gis inntrykk av fra TV2!
Tar man i betraktning at en facelift med diverse forbedringer kommer mot slutten av året er dette alt annet enn en god deal.
Forøvrig observerer jeg at i grustaket mellom Mjøndalen og Drammen står det lagret mange titalls G6 i ulike farger, mest hvite og orange biler. Prisen bør nok ytterligere ned for at nye kjøpere ikke skal føle seg snytt!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:48

Vinterdekk står det at de skal ha 20k for. Og med lakk så blir det 8k til om en ikke vil ha hvit. Mao rundt regnet 30k. Og tar en tilbudet og sammenligner med det gamle så havner en vel rundt 10k lavere. 489 vs 499. Om vinterdekk er 30k,så fremstår det defintivt som et dårligere tilbud enn før.

Ser at en forhandler har vinterdekk til 20.000. Men sto ikke hvilke vinterdekk det er. Er veldig billig. Kanskje kina-dekk? Mens veil G6 vinterdekk er 30.000.

Og hvis en regner ut økt rentekost om rentekampanjen er ferdig:
(500.000 x 0,03 diff x 3 år x 0,78 skattefradrag for rente)= ca 35.000 i økt kost ved 3 prosentpoeng høyere rente.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. mai 2025, klokken 23:13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:48

Ser at en forhandler har vinterdekk til 20.000. Men sto ikke hvilke vinterdekk det er. Er veldig billig. Kanskje kina-dekk? Mens veil G6 vinterdekk er 30.000.

Og hvis en regner ut økt rentekost om rentekampanjen er ferdig:
(500.000 x 0,03 diff x 3 år x 0,78 skattefradrag for rente)= ca 35.000 i økt kost ved 3 prosentpoeng høyere rente.

Ikke alle handler gjøres via opptak av gjeld. Hva type vinterdekk står ikke,men går man for piggdekk,som en må anta tilbys til prisen,så får man som regel ok dekk..

Synes ikke tilbudet skiller seg noe særlig fra forrige kampanje. Dette med å trekke bort vinterdekk og fritt fargevalg bare forvirrer. Typisk for mange aktører dessverre. Det er sluttsummen som teller.

Tesla med flere kan vel forventes å svare?

ToWalkOrDrive

Ettersom ca 80% av husholdninger har gjeld så vil rentekampanjer ha mye å si. Særlig dersom renten som blir tilbudt er lavere enn innskuddsrenten. Da vil det lønne seg å ta opp billån, og heller sette oppsparte midler på sparekonto i 3 år før en innfrir. Tesla har allerede kampanje med 0% rente, som er 69.000 kroner spart i forhold til 6% rente på 3 år.

Dersom en f.eks. putter en halv mill i Nordea får en 5,1% i innskuddsrente.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. mai 2025, klokken 05:45Ettersom ca 80% av husholdninger har gjeld så vil rentekampanjer ha mye å si. Særlig dersom renten som blir tilbudt er lavere enn innskuddsrenten. Da vil det lønne seg å ta opp billån, og heller sette oppsparte midler på sparekonto i 3 år før en innfrir. Tesla har allerede kampanje med 0% rente, som er 69.000 kroner spart i forhold til 6% rente på 3 år.

Dersom en f.eks. putter en halv mill i Nordea får en 5,1% i innskuddsrente.

Jo,om renten forblir fast til 0% i 3 år og man så kan innfri gjelden direkte før endring så lønner det seg å ta opp lån. Men er ikke alle disse kampanjene flytende rente der man ikke har noen garanti for varighet? Hva med gebyrer?

Har selv null gjeld og kjøper således alle biler kontant,men dersom jeg kan få 0% rente i 3 år uten ekstra gebyrer så er det jo gratis penger. Som regel er det ikke slik at noen gir ut gratis penger,og dersom noen tilsynelatende gjør det så ville jeg sjekket nøye vilkår. Om man må betale ett heftig gebyr ved innfrielse før 3 år eller at gjelden har løpende gebyrer..så er det jo ikke gratis penger.

Har ingen erfaring med å få gratis penger,men om noen kan vise meg vilkår som gir gratis penger så er jeg lytter øre.

Breezec

Det er totalt meningsløst kjøpe en ny Tesla eller andre biler med kontanter når man har slike vilkår:

Etablerings- /og tinglysningsgebyr 1 959 kr. Termingebyr 95 kr
Flytende kampanjerente i 3 år f.t 0 %, deretter flytende nominell produktrente i 5 år f.t. 6,35 %.
Både kampanje- og produktrente er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden, og renten vil aldri bli lavere enn 0,00%.

Med mindre markedsrente går opp neste 3 år, betaler man 1959,- i etablering og 95,- pr mnd for  de første tre årene. Man betaler selvsagt 0 kr for å innfri lånet når man selv vil. Det er kun på fastrentelån man kan havne på over- og underkurs.
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Breezec på onsdag 07. mai 2025, klokken 08:22Det er totalt meningsløst kjøpe en ny Tesla eller andre biler med kontanter når man har slike vilkår:

Etablerings- /og tinglysningsgebyr 1 959 kr. Termingebyr 95 kr
Flytende kampanjerente i 3 år f.t 0 %, deretter flytende nominell produktrente i 5 år f.t. 6,35 %.
Både kampanje- og produktrente er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden, og renten vil aldri bli lavere enn 0,00%.

Med mindre markedsrente går opp neste 3 år, betaler man 1959,- i etablering og 95,- pr mnd for  de første tre årene. Man betaler selvsagt 0 kr for å innfri lånet når man selv vil. Det er kun på fastrentelån man kan havne på over- og underkurs.

Ja, jeg må si vi har det ganske fint i Norge med tanke på lover og regler som beskytter oss forbrukere. Vi har forskrift som sikrer oss retten til å løse inn lån før tiden uten å dekke tapt inntekt osv. Har selv gjort dette flere ganger, og funker fint uten ekle gebyrer.
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/1998-09-17-892

Det blir gjerne litt drøyt å kalle det gratis penger, siden Tesla garantert ville redusert prisen på bilen om de ikke ga 69.000 i renterabatt (etter redusert skattefradrag).
Totalt blir gebyrene til Tesla da 5371 over 3 år. Hvis en regner alternativrente på 5,1% (fast-innskuddsrente) så er gebyrene tjent inn på 77 dager (to og en halv måned).

Å si nei til lån blir da på en måte som å si nei til gratis vinterhjul, der det er med i en pakke, selv om jeg skjønner godt at det må være en digg følelse å ikke ha lån...men en dyr digg følelse som koster ca 60 kroner dagen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA