Tapt 8% batteri på litt over 3 år - normalt?

Startet av filtvet, torsdag 30. januar 2025, klokken 13:55

« forrige - neste »

filtvet

Range begynte på 580 km når bilen var ny i slutten av 2021. Nå er den på ca 530. Er det normalt. Eller har noe endret seg i SW slik at det ikke kan sammenlignes? Synes det er litt i overkant stort tap.

Må legge til at vi aldri har kjørt under 20% og kun hurtigladet max 10 ganger i året. Aldri ladet over 90%

ToWalkOrDrive

Virker som om det var litt stort tap i forhold til andre registrerte tilfeller. Men når det er sagt så pleier tapet det første året være større enn etterpå.
Vet ikke om du får mer nøyaktige tall på tapet på din bil hvis du går inn på TeslaFi (kan ikke noe om det utenom at det finnes).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslafi-battery-degradation-reports-upload-your-data.127385/page-16
Tesla Model Y                         2021-

sjokomelk

Sitat fra: filtvet på torsdag 30. januar 2025, klokken 13:55Eller har noe endret seg i SW slik at det ikke kan sammenlignes?
Tesla har endret på hvor mange prosent en prosent er. Tidligere var f.eks. 80% ladegrense opp til øverste del av 80, rett før den bikket over til 81. Mens for noen år siden ble det endret til "akkurat innafor" 80. Så det er nesten én prosent mindre strøm på batteriet nå enn det var tidligere ved samme ladegrense/visning.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OlaM

Hvis du aldri har vært over 90%, hvordan vet du hva den viser på 100%?
'21 3LR

filtvet

"Aldri" er vel å ta i. Testet det et par ganger ila 3 år.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på torsdag 30. januar 2025, klokken 13:55Range begynte på 580 km når bilen var ny i slutten av 2021. Nå er den på ca 530. Er det normalt. 
Jepp dette er helt innenfor. Mitt råd er å ikke drive å se på dette for da kan man fort bli smårar - man må se på totalen man har til rådighet og antall år. Dette er home free for din del med den reduksjonen du har målt deg frem til

Expat

Jeg synes 8 høres nokså normalt ut. Flere jeg kjenner med samme bil fra rundt vår/sommer 21 ligger der.
Selv har jeg 9,2% beregnet en gang tidlig i høst på min amerikanske 2021 LR med 90k km.

Det er med rundt 40% hurtiglading i året og jevnlige langturer der jeg ikke lader før jeg er godt under 10% på batteriet. Da er det stort sett alltid lading til 100% når jeg skal ut på langtur, men 50% ladegrense i hverdagen.

olekvi

I følge Teslafi er min 2019 TM3P med ca 70.000km kjørelengde ned 8.8%.  Det er vel ingen eksakt vitenskap de holder på med, men det som er veldig positivt er at tapet siden starten på 2021 er bare ca 1%, noe som er innenfor avviket i avlesningene / grafen som blir presentert.

Dette er vel egentlig som forventet; relativt stort tap helt i starten og deretter veldig lite tap.  Min bil lades normalt til 75% daglig, men lader gjerne fullt før langtur og det har vært ganske mye lading på SuC.  Imponerer meg fortsatt at den seks år gamle bilen lader med 250kW :-)
'19 TM3P

OlaM

I følge S3XY Buttons-appen så har min 2021 MIC M3 LR (som jeg mener å huske har LG NMCA) 6,3% forringelse etter 55000 km. Fikk testet det i praksis i dag, kjørte Bergen - Oslo uten å lade. Sist jeg gjorde det var når bilen var tre-fire mnd gammel. Kom fram til Oslo meg ca 80 km igjen på gjettometeret da. I dag var det lik temp over vidda (-3) men mer snø- og isdekke enn i 2022. Det ble det litt knappere med ca 60 km igjen og jeg tror det var lengre strekk med lavere fart nå pga trafikk. Kanskje reell diff er 30 km indikert, og det stemmer ganske bra med prosenten.

Konklusjon, helt greit! Men komfortsonen var litt tynn over Sollihøgda så jeg tar gjerne tissestopp med lading på neste tur. Likevel kult at reell rekkevidde fremdeles er over 500 km på milde vinterforhold.

edit: Jeg mener også at min viste 570-noe på fullt når den var ny, nå viser den 537.
'21 3LR

Syklist

Tallene stemmer vel bra, min viste også rundt 570 i 2021 og ligger rundt 530-40 nå. (560 var vel vanlig visning ved 100% når de var nye, men varierer litt etter batteritype og bruk. Har 82kwh Panasonic batteri.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA