Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: MaxQ på mandag 10. februar 2025, klokken 20:37Jeg mener fortsatt at du bør lese hva ytringsfrihet er da argumentasjonen din tyder på at du har misforstått hva det er, hvordan den er (lovlig) begrenset og at de begrensningene IKKE fratar deg reell ytringsfrihet. Og at det dermed ikke faller inn under begrepet sensur slik du later til å forstå det å blokkere X i Norge/Europa.

Staten har et ansvar for å ta vare på både staten i seg selv (demokratiet) og sine innbyggere. Musk bedriver for tiden et høyt globalt spill hvor summen av metodene pent føyer seg inn under begrepet oppvigleri. Dette er altså noe du gjennom din argumentasjon hevder er ok og dermed havner vi tilbake til å reperte historien.

Jeg håper staten er sin oppgave bevisst og handler i tide. Forsåvidt de øvrige europeiske landene også.

Jeg ønsker dere unge all mulig lykke til. Dere vil trenge det i møte med hva som nå utspiller seg.
Jeg plukker litt kirsebær igjen jeg, selv om du er i mot det. Grunnen til det er at jeg som mange andre ikke har tid til å bruke halve dagen på å skrive lange avhandlinger på internettfora, og svarer på det jeg mener trenger tilsvar.

Du legger mange antagelser bak utsagnene dine som ikke nødvendigvis stemmer, bl.a at jeg stiller meg 100% bak alle lover og regler her i landet, noe jeg ikke gjør.

For meg er dette en prinsipiell sak, og der er jeg ikke på linje med hverken deg eller lovgiverne her i landet.

Og så er det ganske dumt å anta noe om hvem man tror folk er. Jeg har vokst opp med den kalde krigen, jobbet i forsvaret i mange år (også under den kalde krigen), og har vært ute en kald vinternatt (bokstavelig talt også) før.

Essensen i det jeg sier er at folk som hyler om sensur så fort de hører noe de ikke liker er ofte like farlige som de de vil sensurere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ser forresten at Musk vil kjøpe ChatGPT-selskapet, bare sånn for å få kontroll av enda mer data, og kunne påvirke. Tenke hvis en spør ChatGPT: "What car is the best to buy for a 20 year old" som sikkert en amerikaner kunne spurt. Så svarer ChatGPT: "The best car to buy is a Tesla Model 3...bla bla bla"... eller "what happened in Germany 1939..."...

Ganske skummelt... ChatGPT generelt er veldig skummelt. Google er skummelt. Kildekritikk / kunnskapssøking bør være eget fag på ungdomsskolen...
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 09:54Kildekritikk / kunnskapssøking bør være eget fag på ungdomsskolen...
Det er noe de blir opplært i i hvert fag der de må benytte eksterne kilder. :) Men det synker ikke inn for alle.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MaxQ

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. februar 2025, klokken 08:46
Sitat fra: MaxQ på mandag 10. februar 2025, klokken 20:37Jeg mener fortsatt at du bør lese hva ytringsfrihet er da argumentasjonen din tyder på at du har misforstått hva det er, hvordan den er (lovlig) begrenset og at de begrensningene IKKE fratar deg reell ytringsfrihet. Og at det dermed ikke faller inn under begrepet sensur slik du later til å forstå det å blokkere X i Norge/Europa.

Staten har et ansvar for å ta vare på både staten i seg selv (demokratiet) og sine innbyggere. Musk bedriver for tiden et høyt globalt spill hvor summen av metodene pent føyer seg inn under begrepet oppvigleri. Dette er altså noe du gjennom din argumentasjon hevder er ok og dermed havner vi tilbake til å reperte historien.

Jeg håper staten er sin oppgave bevisst og handler i tide. Forsåvidt de øvrige europeiske landene også.

Jeg ønsker dere unge all mulig lykke til. Dere vil trenge det i møte med hva som nå utspiller seg.
Jeg plukker litt kirsebær igjen jeg, selv om du er i mot det. Grunnen til det er at jeg som mange andre ikke har tid til å bruke halve dagen på å skrive lange avhandlinger på internettfora, og svarer på det jeg mener trenger tilsvar.

Du legger mange antagelser bak utsagnene dine som ikke nødvendigvis stemmer, bl.a at jeg stiller meg 100% bak alle lover og regler her i landet, noe jeg ikke gjør.

For meg er dette en prinsipiell sak, og der er jeg ikke på linje med hverken deg eller lovgiverne her i landet.

Og så er det ganske dumt å anta noe om hvem man tror folk er. Jeg har vokst opp med den kalde krigen, jobbet i forsvaret i mange år (også under den kalde krigen), og har vært ute en kald vinternatt (bokstavelig talt også) før.

Essensen i det jeg sier er at folk som hyler om sensur så fort de hører noe de ikke liker er ofte like farlige som de de vil sensurere.

Skremmende.

MaxQ

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 09:54Ser forresten at Musk vil kjøpe ChatGPT-selskapet, bare sånn for å få kontroll av enda mer data, og kunne påvirke.

Reaksjonen til Musk når han fikk nei er vel talende nok for hva vi har med å gjøre her. Selv en 5-åring i trassalderen hadde taklet dette bedre enn Musk som tyr til oppgulp og mobbing for den minste ting.

Musk gamblet og tape OpenAI forrige gang. Musk mistet også Andrej Karpathy. Tror nok Musk ser at han er i ferd med å tape AI kappløpet og bruker de midler han har til å sverte motparten fremfor å prøve å vinne på (mer) ærlig vis.

At Musk kaller Altman for en svindler er jo komisk når en kjenner til historikken til Musk/Tesla.

Musk vil i hvertfall ikke ha kloa i OpenAI for å gjøre verden til et bedre sted. Snarere tverdt imot. Bare løgn alt sammen fra den fyren for tiden. Null tillit til både Musk, hans selskaper og ansatte.

El-boy

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 11. februar 2025, klokken 19:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 09:54Ser forresten at Musk vil kjøpe ChatGPT-selskapet, bare sånn for å få kontroll av enda mer data, og kunne påvirke.

Reaksjonen til Musk når han fikk nei er vel talende nok for hva vi har med å gjøre her. Selv en 5-åring i trassalderen hadde taklet dette bedre enn Musk som tyr til oppgulp og mobbing for den minste ting.

Musk gamblet og tape OpenAI forrige gang. Musk mistet også Andrej Karpathy. Tror nok Musk ser at han er i ferd med å tape AI kappløpet og bruker de midler han har til å sverte motparten fremfor å prøve å vinne på (mer) ærlig vis.

At Musk kaller Altman for en svindler er jo komisk når en kjenner til historikken til Musk/Tesla.

Musk vil i hvertfall ikke ha kloa i OpenAI for å gjøre verden til et bedre sted. Snarere tverdt imot. Bare løgn alt sammen fra den fyren for tiden. Null tillit til både Musk, hans selskaper og ansatte.
Synd mannen har utviklet seg slik. Første gang jeg fikk inntrykk av at mannen ikke var helt i vater var sommeren 2018 etter grottedramet i Thailand - der han kalte en av redningsheltene for pedofil - fordi de ikke kunne bruke "fallos ubåten" Musk hadde laget. Sett i etter tid husker jeg godt kritiske røster på mangel på "senior leadership" i Tesla etter behandlingen av de som hadde bestilt Model S med 40kWh batteri (tilbake til 2012/2013), men det var jo en sak som ble løst greit for alle etterhvert med jeg kan huske.
Senere ble det jo bare mer og mer støy rundt Musk og Tesla. Her er fra tråden "Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?" - allerede da var det mange som hadde fått nok...
https://elbilforum.no/index.php?topic=62658.msg1080133#msg1080133

turfsurf

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 11. februar 2025, klokken 19:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 09:54Musk vil i hvertfall ikke ha kloa i OpenAI for å gjøre verden til et bedre sted. Snarere tverdt imot. Bare løgn alt sammen fra den fyren for tiden. Null tillit til både Musk, hans selskaper og ansatte.
Han er vel ute etter å dominere AI også, så han kan kontrollere enda mere. Heldigvis ser det ikke ut til at han vil få til dette.

Sannsynligvis er det pare ett spørsmål om tid før kineserne passerer USA på AI uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: El-boy på tirsdag 11. februar 2025, klokken 23:10Senere ble det jo bare mer og mer støy rundt Musk og Tesla. Her er fra tråden "Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?" - allerede da var det mange som hadde fått nok...
Elon Musk har jo vært ett realityshow "radikalisering time for time". En eksponensiell utvikling.

Det man har sett ved forskning på slikt tidligere er at ofte får man en pendeleffekt, og man svinger kraftig til andre siden etter hvert. Spørsmålet er jo om dette er den effekten, eller om vi kan vente en ekstrem venstre sosialist Musk om noen år. Gitt han overlever da, eller ikke blir World King.

Electric cars in Norway

SitatSynd mannen har utviklet seg slik. Første gang jeg fikk inntrykk av at mannen ikke var helt i vater var sommeren 2018 etter grottedramet i Thailand - der han kalte en av redningsheltene for pedofil - fordi de ikke kunne bruke "fallos ubåten" Musk hadde laget.
Godt poeng. Jeg var nok litt naiv jeg da i 18

turfsurf

Det går jo en grense ett sted for hva man vil / ønsker å ignorere av personlighetstrekk til en CEO for ett bilfirma.

I tillegg så er det jo ikke bare CEOen som betyr noe, men bakenforliggende eierskap, hvor går pengene, og hvordan er handlingene til firmaet.

Når det gjelder Tesla så krysset det en strek en gang i -24 for min del, og handler stort sett om Musk.

For en del andre merker så handler det ikke om CEO, men stort sett om hvor pengene går, og bakenforliggende strukturer i eierskap og kontroll.

turfsurf

Lurer på hvor mange av de med nesa i været (inkludert meg) som ikke vil kjøpe Tesla igjen som fremdeles bruker Superlader? Eller er det bare lett å rakke ned på Tesla når det uansett passer med valg man gjør / har gjort?

Trafikken jeg har sett på SuC i det siste tilsier ikke at folk bryr seg så mye.

OlaM

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2025, klokken 06:36Lurer på hvor mange av de med nesa i været (inkludert meg) som ikke vil kjøpe Tesla igjen som fremdeles bruker Superlader? Eller er det bare lett å rakke ned på Tesla når det uansett passer med valg man gjør / har gjort?

Det skal ekstremt mye til for at folk ofrer noe smått engang av egen hverdag for et større ideal. Men mange har tidligere kjøpt dyrere bil enn det de ellers ville gjort fordi Tesla var såpass bra og alternativene få. Det skal ikke så mye til for at Elon skremmer vekk nok av den gruppen. Tesla trenger ikke falle så langt på salgslistene heller før historien "setter seg" i folks bevissthet og aksjen straffes. Nåværende P/E er 161, så det er godt med varmluft i ballongen. Når det først går hull så går det fort.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2025, klokken 06:36Lurer på hvor mange av de med nesa i været (inkludert meg) som ikke vil kjøpe Tesla igjen som fremdeles bruker Superlader? Eller er det bare lett å rakke ned på Tesla når det uansett passer med valg man gjør / har gjort?

Ja, jeg merker selv jeg er hykler på det området. "Strømproduksjon og lagring" var det som økte mest hos Tesla i 2024 (opp 67%), og er forventet å vokse ytterligere 50% i 2025.

Merker aversjonen mot å hente ut en ny Model Y er større. Men dersom Model Y viser seg å være helt fantastisk og konkurrerende biler er mye dårligere dealer kan en jo lure på hva en gjør, selv om en er bestemt på ikke å kjøpe Tesla neste gang når en ikke har planer om å kjøpe ny bil akkurat nå. Men nå er det jo utrolig mange andre spennende modeller på markedet og på vei til markedet, så da blir det nok bare en hypotetisk problemstilling.

OlaM

Jeg tipper at min nåværende Model 3 kommer til å vare lengre enn Elon Musks karriere. Timestamp! Skal sitere denne posten når jeg en gang kjøper ny bil.  ;D
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:04Jeg tipper at min nåværende Model 3 kommer til å vare lengre enn Elon Musks karriere. Timestamp! Skal sitere denne posten når jeg en gang kjøper ny bil.  ;D

Jeg så litt av en dokumentar om Cæsar og Roma i går. Det var nesten som å se Trump, hvor han på en måte fjernet makt fra de andre folkevalgte, og selv valgte ut hvilke han ville ha ved sin side. Samme håndplukking som Trump gjør (inkl Musk). Til slutt ville Cæsar gjøre seg til diktator, siden han mente det var det eneste forsvarlige. Til slutt tok de andre folkevalgte livet av han for å berge demokratiet. En skulle tro at da ville alt løse seg, men det motsatte skjedde. Romerriket ble bare kaos og det ble masse keisere. Det ville kanskje ikke skjedd i USA om Trump gikk av, men kanskje i Kina om en prøvde å lage demokrati der, som har så mange forskjellige folkegrupper?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA