Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 07. februar 2025, klokken 16:01
SitatIngen av verdens bilprodusenter gjennom historien når Elon Musk til knærne en gang. Han er ikke bare nazist,han arbeider nå med å gjennomføre et kupp i USA. Ser ikke folk hva som skjer?
hELg....pust med magen nå... Du tåler at jeg tuller litt med deg når du tar litt av ;D

Ja det er ikke bra det Elon gjør og jeg hadde ikke trodd han ville bli slik bare for et år siden...han tar nok for mye møller tran

La oss holde ut i 4 år nå så er det nytt valg og da er det vel noen voksne hjemme
Hadde det bare vært tran. Han har tatt for mye ketamin.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på fredag 07. februar 2025, klokken 20:21
SitatIngen av verdens bilprodusenter gjennom historien når Elon Musk til knærne en gang. Han er ikke bare nazist,han arbeider nå med å gjennomføre et kupp i USA. Ser ikke folk hva som skjer?
hELg....pust med magen nå... Du tåler at jeg tuller litt med deg når du tar litt av ;D

Ja det er ikke bra det Elon gjør og jeg hadde ikke trodd han ville bli slik bare for et år siden...han tar nok for mye møller tran

La oss holde ut i 4 år nå så er det nytt valg og da er det vel noen voksne hjemme

Vet ikke hva ketamin er.Hverken drikker eller har ruset meg på noe.

Men dette er litt som å se på en skrekkfilm ala alien. Jeg ser filmen og dere andre er skuespillerene som virrer rundt og ser ikke faren som er der.

Håper jeg tar feil,men det så mye f..skap og galskap jeg aldri i mitt liv har sett før det som nå skjer i USA. Jeg fatter ikke at folk flest ikke ser. Dette er som filmen og serien V..

daktari

Ketamin er et narkosemiddel som brukes bl.a. i krig. Gir endel bivirkninger i store doser (mareritt/kjipe hallusinasjoner), men er pop i små doser mot depresjon i enkelte kretser. Ikke akkurat et folkelig medikament.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 20:45
Sitat fra: daktari på fredag 07. februar 2025, klokken 20:21

Vet ikke hva ketamin er.Hverken drikker eller har ruset meg på noe.

Tror det var ment til Elon, ikke deg ;D

turfsurf

Sitat fra: Syklist på onsdag 05. februar 2025, klokken 08:57Det burde være mulig å blokkere X i Europa. (F.eks med en brannmur.) I hvertfall på tide at alle norske organisasjoner slutter med nyheter via X.

Hørt om ytringsfrihet? X er en "cesspit", men begynner man med slike tiltak er man fort på vei inn i 1984. Det er slik man skaper en totalitær stat, unnskylder drakoniske tiltak som overvåkning og begrensning av ytringsfrihet med unnskyldningen at folk må beskyttes. AKA "tenk på barna".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 20:45Håper jeg tar feil,men det så mye f..skap og galskap jeg aldri i mitt liv har sett før det som nå skjer i USA. Jeg fatter ikke at folk flest ikke ser. Dette er som filmen og serien V..
Hm, likte V, og god analogi. Men den passer faktisk enda bedre på Kina. Fremstår vennlige å snille på overflaten, går inn med økonomisk støtte og skaper velstand før de strammer grepet når man ikke kan betale.

Samtidig undertrykker de millioner, sperrer inne befolkningen, truer naboland og forsyner aggressorer som Russland med våpen...

Med Musk og Trump ser man ihvertfall hva som foregår. Hvis noen her mener dette er noe annet enn ett de facto statskupp så må de åpne øynene.

Det beste man kan håpe på er at nok republikanere oppdager hva de faktisk har hvert med på å skape og for dratt begge disse for domstolene (impeachment for Trump) og får kastet de i fengsel for livstid. Da må vel Musk slutte som CEO i Tesla og...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MaxQ

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:31
Sitat fra: Syklist på onsdag 05. februar 2025, klokken 08:57Det burde være mulig å blokkere X i Europa. (F.eks med en brannmur.) I hvertfall på tide at alle norske organisasjoner slutter med nyheter via X.

Hørt om ytringsfrihet? X er en "cesspit", men begynner man med slike tiltak er man fort på vei inn i 1984. Det er slik man skaper en totalitær stat, unnskylder drakoniske tiltak som overvåkning og begrensning av ytringsfrihet med unnskyldningen at folk må beskyttes. AKA "tenk på barna".

For å svare Syklist først.
Selv om det er teknisk mulig å blokkere tjenester på Internet så er det svært krevende med mindre man kobler seg av routingen mot tjenestene. Stater gjorde ikke dette i sin tid når de "forbød" en velkjent svensk nettside. Det ville utløst et mareritt uten like å få det til. Uten å bli for teknisk så handler det om at selv tennåringen i huset vet hva en VPN tjeneste er.

Et alternativ kan f.eks. være hvordan Norge blokkerer for utenlandske spillselskaper. Eller hvordan staten kan f.eks. blokkere innkjøp fra selskap de anser som ikke etiske nok. Forbrukermakt er også nyttig.

Så til turfsurf.
Å blande at du mister din ytringsfrihet (ev. sensur) inn i diskusjonen om å blokkere X for å beskytte demokratiet og straffe Musk, blir feil. Da har du misforstått ytringsfrihet - den er nemlig ikke abslutt. Og misforstått hvorfor det foreslås å blokkere X.

For å ta et nærliggende eksempel. Hverken du eller jeg får vår ytringsfrihet innskrenket (eller krenket eller sensurert) av å bli nektet å poste våre meninger her på elbilforumet. Du får heller ikke din ytringsfrihet innskrenket om du mister tilgang til X. Eller når norske nettaviser stenger sine kommentarfelt. Du står fritt til å ytre deg gjennom andre kanaler - men ingen har plikt til å formidle din ytring. Se forøvrig VGs debattregler så ser du at de også begrenser din ytringsfrihet i sine kanaler - du har likevel din ytringsfrihet fortsatt, de står bare fritt til å ikke videreformidle dine ytringer. Dette er det dessverre mange som ikke forstår når det kommer til ytringsfrihet.

Det går fint an å kreve blokkering av X i Norge med henvisning til f.eks. rikets sikkerhet jfr. Musk sin iver etter å blande seg politisk inn i andre lands anliggende. Det Musk gjør nå er oppvigleri.

Når Musk beviselig sprer direkte løgn, videreformidler andres beviselig direkte løgn og annet som er egnet til å defineres som oppvigleri, ja da er det på høy tid å reagere. Musk sprer i tillegg hat, som alene er nok til å innskrenke ytringsfriheten hans her til lands, oppgulp eder og galle uten filter - ja da er grensen passert for lengst. Og med oppvigleri på listen, ja da har vi bare ett valg. Om vi ikke ønsker å repetere historien. Mulig noen av dere er for unge til å skjønne dette.

Så kan du fint peke på 1984 (Orwell), men da bør du lese boken en gang til? Alt for mange bare slenger ut den boken som et argument i seg selv. Det bidrar ikke til noe som helst. Når du tillater Musk sine løgner/oppvigleri da gir du også slipp på friheten. Blokkering av X i Norge/Europa er ikke i nærheten av å true ytringsfriheten.

"Orwell was wrong about many things, but he was right to suggest that a world that turns its back upon truth also gives two fingers to freedom."

"as the trolls and the cyber-thugs reveal each day, freedom of expression is a dangerous licence when it is severed from any commitment to truth. Such freedom erodes freedom itself, undermining our ability to account for ourselves and to hold others to account."

Begge sitatene har denne kilden: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/oct/21/orwell-free-speech-important-not-enough
- David Dwan is the author of Liberty, Equality & Humbug: Orwell's Political Ideals and is associate professor in English at Oxford University

"two fingers" er ikke V symbolet, men: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/two-fingers

daktari

Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: MaxQ på lørdag 08. februar 2025, klokken 22:29Så til turfsurf.
Å blande at du mister din ytringsfrihet (ev. sensur) inn i diskusjonen om å blokkere X for å beskytte demokratiet og straffe Musk, blir feil. Da har du misforstått ytringsfrihet - den er nemlig ikke abslutt. Og misforstått hvorfor det foreslås å blokkere X.

For å ta et nærliggende eksempel. Hverken du eller jeg får vår ytringsfrihet innskrenket (eller krenket eller sensurert) av å bli nektet å poste våre meninger her på elbilforumet. Du får heller ikke din ytringsfrihet innskrenket om du mister tilgang til X. Eller når norske nettaviser stenger sine kommentarfelt. Du står fritt til å ytre deg gjennom andre kanaler - men ingen har plikt til å formidle din ytring. Se forøvrig VGs debattregler så ser du at de også begrenser din ytringsfrihet i sine kanaler - du har likevel din ytringsfrihet fortsatt, de står bare fritt til å ikke videreformidle dine ytringer. Dette er det dessverre mange som ikke forstår når det kommer til ytringsfrihet.

Det går fint an å kreve blokkering av X i Norge med henvisning til f.eks. rikets sikkerhet jfr. Musk sin iver etter å blande seg politisk inn i andre lands anliggende. Det Musk gjør nå er oppvigleri.

Det du ønsker er at staten skal aktivt gå inn å velge hvilken informasjon vi får tilgang til. Det kalles sensur, hvilke andre land vi kjenner til er det som driver med slikt? Jo, Kina, Russland, Nord Korea, Iran m.fl. Sånne hyggelige undertrykkende regimer.

Det starter gjerne slik, unnskyldninger om at man skal beskytte borgerne. Så blir det gradvis nye innstramninger, og så sitter man der, bakbundet og kneblet uten fri vilje.

Nei, de ringer store alarmbjeller hos meg hver gang noen snakker om å sensurere for å beskytte andre.

Det er klassisk: vi liker ikke det du sier, så da må du ikke få lov å si det. Slik skaper man ekkokammer, og de som ikke får lov å ytre seg forsvinner under jorden.

arthur

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. februar 2025, klokken 09:37

Det du ønsker er at staten skal aktivt gå inn å velge hvilken informasjon vi får tilgang til. Det kalles sensur, hvilke andre land vi kjenner til er det som driver med slikt? Jo, Kina, Russland, Nord Korea, Iran m.fl. Sånne hyggelige undertrykkende regimer.

Samt at det er en viss Donald som jobber med saken og vil gå etter den pressen som omtaler ham og/eller hans politikk på en negativ måte!

Og det gjør han samtidig med at f.eks FB nå har, eller skal, slutte å fjerne konspirative falske innlegg med henvisning til freedom of speech. Og big tech gutta har kastet inn håndkledet og støtter ham for de ser faren ved at han ellers vil gå til skritt som vil være svært negative for dem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

World dictator Elon Musk. Spennende tider.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2025, klokken 13:27Blokker X, fo4by Starlink, ikke kjøp Tesla:
https://www.vg.no/nyheter/i/zAzQMq/han-sier-han-var-elon-musks-naere-venn-naa-advarer-han
Hmmm leste den saken på vg når den kom. Syntes det var noe som skurrer der med han karen også. 

Men Elon er jo blitt helt ko ko

MaxQ

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. februar 2025, klokken 09:37

Det starter gjerne slik, unnskyldninger om at man skal beskytte borgerne. Så blir det gradvis nye innstramninger, og så sitter man der, bakbundet og kneblet uten fri vilje.

Nei, de ringer store alarmbjeller hos meg hver gang noen snakker om å sensurere for å beskytte andre.

Det er klassisk: vi liker ikke det du sier, så da må du ikke få lov å si det. Slik skaper man ekkokammer, og de som ikke får lov å ytre seg forsvinner under jorden.

Jeg antar at det er en grunn til at du hverken siterer eller svarer på hele mitt svar til deg. Cherry picking er en fin ting når man går tom for argumenter.

Beklager at du ikke evner å se forskjellen, jeg har gitt deg argumentene. Videre voksenopplæring avstår jeg fra da repetisjon ikke når inn. Det er slike som deg som bidrar til at vi er dømt til å repetere historien.

Om du ikke er kjent med det så bedriver Norge allerede utstrakt sensur. Den er tydligvis av sorten du liker siden du ikke nevner ulempene med den. Da sensur i vid forstand, gjennom reguleringer av mat/drikke (ved hjelp av toll, grenseverdier, alkoholholdig drikke etc), regulering av åpningstider, lisenser til jakt/fisk/jordbruk, utslippskrav, sertifiseringskrav, eksport/importbegrensninger, kunst/kultur og minoriteter. Listen bare fortsetter. Men også sensur av ytringer muntlig/skriftlig gjennom lovgivningen. Selv tilgangen til nyheter er sensurert bl.a. gjennom konsesjonsloven, se ellers https://ndla.no/r/medie--og-informasjonskunnskap-1/uavhengighet-og-statlig-regulering/46172faf2c

En videre bekreftelse på at det finnes sensur i Norge, av ytringer (og meninger!) finner du f.eks. her:
"Kommisjonen erkjenner at det kan finnes situasjoner der ytringer må kunne forbys av hensyn til rikets indre og ytre sikkerhet. Dette vil først og fremst gjelde ytringer i form av faktiske opplysninger, men kan unntaksvis også gjelde meninger. "
Og:
"Komiteen har merket seg at departementet og Ytringsfrihetskommisjonen er enige om at det er situasjoner hvor det må kunne gjøres inngrep i ytringsfriheten av hensyn til rikets sikkerhet."
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=70229

Det er 2 ting å dra med seg fra de to sitatene. Norge åpner for sensur allerede og det begrunnes i rikets indre og ytre sikkerhet. Akkurat samme hensyn som nå ønskes brukt mot X. Det fratar deg ikke din ytringsfrihet, men du må stå til ansvar for ytringene da de vil være regulert gjennom lovgivning. F.eks. straffeloven § 185 https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§185 Og nettopp dette ansvaret er det nå stadig fler som ønsker å kreve overfor X.

Ellers anbefales straffeloven kapittel 17. Det er bl.a. her Musk sitt oppvigleri kommer inn. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-2#KAPITTEL_2-2

Men jeg antar at det er helt greit for deg om slike begrensninger ikke finner sted? I såfall er det bare å la Trump "kjøpe" hva enn han måtte ønske av Norge også eller la Putin ta for seg av Svalbard og Finnmark?

Som du skjønner, din ytringsfrihet er ikke absolutt. Har aldri vært det i moderne tid og neppe før det heller. De fleste vil si at det er til det bedre. Det handler om værn av flertallet fremfor værn av individet i saker hvor det blir så alvorlig som det vi nå ser fra Musk.

Erna Solberg sa jo en gang at det er "tankefrihet" i Norge. Det skal jeg gi deg rett i at var en farlig måte å formulere seg på. Men selv du ser forhåpentligvis forskjellen.
https://www.rights.no/2020/10/vi-har-tankefrihet-sier-erna-men-ikke-ytringsfrihet/

Jeg mener fortsatt at du bør lese hva ytringsfrihet er da argumentasjonen din tyder på at du har misforstått hva det er, hvordan den er (lovlig) begrenset og at de begrensningene IKKE fratar deg reell ytringsfrihet. Og at det dermed ikke faller inn under begrepet sensur slik du later til å forstå det å blokkere X i Norge/Europa.

Staten har et ansvar for å ta vare på både staten i seg selv (demokratiet) og sine innbyggere. Musk bedriver for tiden et høyt globalt spill hvor summen av metodene pent føyer seg inn under begrepet oppvigleri. Dette er altså noe du gjennom din argumentasjon hevder er ok og dermed havner vi tilbake til å reperte historien.

Jeg håper staten er sin oppgave bevisst og handler i tide. Forsåvidt de øvrige europeiske landene også.

Jeg ønsker dere unge all mulig lykke til. Dere vil trenge det i møte med hva som nå utspiller seg.

Øyvind.h

Denne artikkelen var interessant og relevant.

Ved hjelp av X klarte Musk å pumpe løgner i et så stort omfang at det endret et helt presidentvalg.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/0VqlzE/det-kan-vaere-god-butikk-aa-fire-paa-demokratiske-prinsipper
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA