Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på tirsdag 03. juni 2025, klokken 13:17
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. juni 2025, klokken 06:27Det var det da, Tesla står IMO i fare for å forsvinne helt grunnet den mislykkede satsingen på Cybertruck, lovnadene om FSD og fjaset til Elon Musk.
Det tviler jeg 100% på. Tesla er såpass veletablert og solid at det skal MYE til for at de forsvinner helt.

Sitat fra: Charlie på mandag 02. juni 2025, klokken 23:00Altså ingen knirk eller lyder overhodet. Lydanlegget er meget bra. Det og det nye understellet er definitivt den beste endringen på bilen.
Var null knirk i den forrige Y-en vi hadde også. Men det kom med tiden, etter fire år...
Lydanlegget er ellers ganske hinsides, helt enig.. :)
Bilen er ellers mye mer raffinert og behagelig i normal kjøring slik den er satt opp nå. Ved aktiv kjøring er den derimot litt vel duvende igjen, men normal kjøring gjøres 99% av tiden så det veier tyngst.

Med Induction-felgene ble den også mer rett etter min smak!

Jeg klarer ikke helt å se hvordan Tesla skal klare å ruinere seg på Cybertruck. De solgte 40.000 i 2024, som er lite, mens de solgte 1,8 millioner til sammen. Altså 45 ganger så mange. Skulle tro de bare kan kutte ut Cybertruck hvis de ikke tjener på den. De kan vel ikke pådratt seg så enormt med kostnader på den.
Tesla Model Y                         2021-

derwaechter

[/quote]
Generelt virker det som aviser/webnyheter ikke har tatt innover seg produksjonsstansen, og det faller i narrativet til journalistene å skrike opp om Tesla-skam og Anti Elon-propaganda
[/quote]

Nonsense. Mange medier skrev om produksjonsstans som en mulig (del) av forklaringen.
Musk får masse mediedekning. Før mest positiv, nå er det meste negativt. Men det har ingenting med propaganda men alt med hans handlinger å gjøre.
At han har påvirket Tesla som merkevare negativt er uten tvil. Spørsmålet er bare hvor mye og hvor langvarig. Det finner vi ut av etter hvert.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

RJK

Generelt virker det som aviser/webnyheter ikke har tatt innover seg produksjonsstansen, og det faller i narrativet til journalistene å skrike opp om Tesla-skam og Anti Elon-propaganda
[/quote]

Nonsense. Mange medier skrev om produksjonsstans som en mulig (del) av forklaringen.
Musk får masse mediedekning. Før mest positiv, nå er det meste negativt. Men det har ingenting med propaganda men alt med hans handlinger å gjøre.
At han har påvirket Tesla som merkevare negativt er uten tvil. Spørsmålet er bare hvor mye og hvor langvarig. Det finner vi ut av etter hvert.
[/quote]

Hadde vært fint om du siterte innlegget mitt slik at jeg fikk beskjed. Men nå fanget jeg det opp likevel.

Edit: Ser ut som jeg ikke får til å sitere deg slik at det fremkommer som sitat fra deg, så om det er det som har skjedd, så beklager. Mulig tull med sitat-funksjonen her inne, nå.

Uansett, du kaller det nonsens, og skriver at mange har nevnt det. Vel, flere har såvidt nevnt det, men i artikkel etter artikkel har de samme journalistene helt glemt den delen, og fokusert på Tesla-skam og EM sin lefling med Trumf. Headlines og artikler har hovedsakelig utpekt Tesla-skammen og anti-EM-bølge som hovedårsak.

Jeg har, frem til de siste tallene som viser at Tesla har økt forbi fjorårets tall slik at de nå er forbi hva de solgte fra januar til mai i fjor, med en god margin, bare lest en eneste artikkel som har gjort det motsatte, nemlig å peke på produksjonsstansen og da mangel på biler å selge ut, som hovedårsak. Der har artikkelforfatter/journalist også pekt på Teslaskam som muligens medvirkende, men hovedsakelig pekt på at dette er kommet for seint til at det kan være hovedårsaken.

Så jeg vil nå fremdeles peke på at så langt ser det ut som at jeg hadde helt rett. Nå gjenstår det egentlig bare å få sett hvordan salget for mai har vært i resten av EU og verden, for å se om vi får samme utslagene der, som det vi til nå har sett i Norge.

Men jeg tror fremdeles at man også må se enda lengre frem. Først Q2-salget, og etterhvert Q3-salget, for å se om Tesla-skam virkelig har spilt noen særlig stor rolle. Og det har jeg begrunnet med at de mest ivrigste, vil nok bytte til Juniper uansett hva andre mener om det.

Det er først når disse hovedsakelig har fått byttet til Juniper, at vi vil få se om folk ellers velger bil hovedsakelig etter lommeboka og Tesla-iver, eller om også resten av markedet legger vekk Teslaskam eller ei. Her må vi mest sannsynlig vente på Q3-salget, og så kan man kanskje korrigere noe mere etter q4 og årsslutt for å virkelig gjøre opp Status Quo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 03. juni 2025, klokken 17:48Musk får masse mediedekning. Før mest positiv, nå er det meste negativt. Men det har ingenting med propaganda men alt med hans handlinger å gjøre.

Mediene har dessverre vært fryktelig dårlige på å belyse alle de grusomme tingene han har gjort den senere tid. Veldig lite blir grundig belyst, med få konsekvensanalyser. Egentlig trist.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Kanskje det ikke er særlig interessant for allmennheten (i Norge i det minste)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

What-a-watt

Hentet fra kommentar til Electreks artikkel om Norge:

Bogusz Jeliński
35 minutes ago

The truth is Norwegians are not so concerned about Musk promoting fascism in the EU (43% are said to be concerned but I would like to see some bigger figure). They don't want to share their electricity with the continent, no undersea cables! Even Norwegians in the north don't want to share electricity with Norwegians in the south (based on conversations with my neighbors ;-)). They have become egoists, I have heard many times, who mainly care about themselves. A wind-park that would give electricity to a nearby city but would ruin the view  from my holiday cottage? Nope. Norwegians could wait a few moths with purchase to exert pressure on Musk and most probably get a better price, stupid because Trump's administration decisions do negatively affect Norwegian economy.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 23:11Hentet fra kommentar til Electreks artikkel om Norge:

Bogusz Jeliński
35 minutes ago

The truth is Norwegians are not so concerned about Musk promoting fascism in the EU (43% are said to be concerned but I would like to see some bigger figure). They don't want to share their electricity with the continent, no undersea cables! Even Norwegians in the north don't want to share electricity with Norwegians in the south (based on conversations with my neighbors ;-)). They have become egoists, I have heard many times, who mainly care about themselves. A wind-park that would give electricity to a nearby city but would ruin the view  from my holiday cottage? Nope. Norwegians could wait a few moths with purchase to exert pressure on Musk and most probably get a better price, stupid because Trump's administration decisions do negatively affect Norwegian economy.

Bare tull og tøys det han der Bogus lirer av seg.
Grunnen til at folk ikke er så giret på å føre strømmen sørover, samt pepre enda flere hyttefelt med vindmøller, er at utenlandsk kapital kommer inn og suger ut en hver ledig kilowatt-time i datasenter, men det er en annen tråd. Siste vedtatte er på størrelsen med 60 fotballbaner i NO2-strømområdet, med 300.000 kW effekt. Da skal en telle opp en del vindmøller.

What-a-watt

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 15:46Jeg klarer ikke helt å se hvordan Tesla skal klare å ruinere seg på Cybertruck. De solgte 40.000 i 2024, som er lite, mens de solgte 1,8 millioner til sammen. Altså 45 ganger så mange. Skulle tro de bare kan kutte ut Cybertruck hvis de ikke tjener på den. De kan vel ikke pådratt seg så enormt med kostnader på den.
Det koster ganske mye å bygge en stor fabrikk med produksjonsutstyr man ikke får avkastning på. Men det største problemet er jo at det har forsinket Model 2 kritisk mye (sammen med Cyber Cab).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

"Model 2" kommer trolig allerede nå i juli, hvis ryktene er riktige. Det blir da en veldig enklere versjon av Model Y med blant annet ståltak og mindre batteri, og en pris rundt 250 000 kroner.

What-a-watt

"Veldig enklere versjon"? Synes ikke dette er så mye å forsake for 200.000.-+  rimeligere bil. Dette kan bli en suksess.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 23:37Ikke det med strømmen som IMO var det essensielle.

Er ikke enig i resonnementet i det andre heller.
I andre land er avgiftssystemet slik at folk lett kan kjøpe en fossilbil i stedet for en Tesla, fordi de har mye mer avgifter på Tesla enn Norge, og lavere avgifter på fossilbiler enn Norge. Dermed er det lettere for folk i andre land å være "politisk" uten at det koster dem så mye mer.

I tillegg har en jo det faktum at i Norge så lager man ikke elbiler. Dersom du f.eks. er en franskmann og står mellom valget å kjøpe en amerika/tysker-høyrevings-tollkrig-bil eller en fransk bil (som nå har kommet opp med mye bedre elbiler og enn før (Renault og Citrõen)), så er presset på at du velger fransk større, vil jeg tro.

I tillegg så startet produksjonen med 4WD, sånn at det tok lengre tid å få gang på salget av 2WD, som jeg antar er litt mer populær på de sydlige breddegrader. Men utenlandske medier har skrevet at det kan være en av årsakene til at andre land har dårligere Tesla-salgs-utvikling enn Norge.

What-a-watt

SitatI tillegg har en jo det faktum at i Norge så lager man ikke elbiler.

Det er vel bare 7 av 29 land i Europa som produserer biler.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 04. juni 2025, klokken 08:47
SitatI tillegg har en jo det faktum at i Norge så lager man ikke elbiler.

Det er vel bare 7 av 29 land i Europa som produserer biler.

Ja for Vatikanstaten og de øvrige som ikke lager biler så gjelder mine to andre punkt.
Som du ser er salget av Tesla i andre land som en urinflekk i havet i forhold til i Norge, dersom en tar hensyn til befolkning. Tesla er som en folkevogn i Norge, mens i mange land er det en luksusting du egentlig bare betaler ekstra for å skaffe deg. Lysten for å tape penger på å gå for Tesla har nok krympet i veldig mange land etter Musk/Trump-eskipadene. I Norge er Tesla derimot det mest økonomiske valget, så da svir det mer å skippe Tesla. Vi kan godt boikotte, bare det ikke koster oss noe...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA