Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fre 24. jan 2025, kl. 10:10

« forrige - neste »

derwaechter

Sitat fra: CorsoDante på fre 09. mai 2025, kl. 17:10men at media ikke endrer påstanden om sviktende salg, på tross av at modellen selger bedre enn de neste 6 modellene på lista

Sviktende (eller stigende) salg og plassering på ranglisten er to forskjellige ting. Det ene sier lite om det andre.

Men bilsalg er ikke fotball. Her er det salgstallene og vekst som teller, ikke rangering. Og helst salgstallene på konsern-nivå, ikke enkle merker eller modeller.

Salgstallene til Tesla i 2024 og hittil år 2025 er dårlige. Det er det ingen som helst tvil på. Nå spørsmålet om Juniper og etter hvert robotaxi eller what not snur trenden. Det får vi se. Jeg er i tvil.

I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

derwaechter

Sitat fra: CorsoDante på lør 10. mai 2025, kl. 07:51Selv om Musk hadde vært en fiffig reinkarnasjon av Jesus, Allah og Mor Teresa - så ville det vært nært umulig å forsvare en markedsandel på 20 %, med 2 salgbare modeller

Nettopp! Men at de bare har to salgbare modeller har mye med Musk å gjøre. At de satset på "The Auto Industry's Biggest Flop In Decades" https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2025/04/03/elons-edsel-tesla-cybertruck-is-the-auto-industrys-biggest-flop-in-decades/ isteden for å oppdatere dagens modeller raskere eller kommer med nye, salgbare modeller, er hans ansvar. 
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

What-a-watt

Tror endringene fra Legacy TMY til Juniper er for liten til å være veldig salgsdrivende. For Y-eksperter er den sikkert stor, men for den vanlige mann i gaten er det kun utseende som er endret. Med det ryktet Tesla har hatt på innovasjoner, var nok forventningene atskillig større.

Klykken

Nå, 5 virkedager før avtalt levering, får jeg beskjed om at innbyttebil vil få avkorting i pris om den ikke leveres med gjennomført PKK. Det er 5mnd til frist og jeg har ikke fått innkalling og ikke tenkt tanken i det hele tatt. Det er lovlig sent å komme med et slikt krav dager før utlevering ass. 
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Virker veldig rart. Dersom det ikke står noe i kontrakten så vil jeg tro Tesla har en dårlig sak der, men klart, Tesla er jo ikke de letteste å påvirke når de har bestemt seg. Dersom de står på det kan du gjerne foreslå at du da bør få med superlading for 2500 kroner på den nye bilen?
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Hvor kommer 2500 fra? PKK koster under 1000,- i traktene her.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på tir 13. mai 2025, kl. 08:36Hvor kommer 2500 fra? PKK koster under 1000,- i traktene her.

Det kommer nok av administrasjonskosten som de tar for å få gjennomført PKK. Tesla (eller den som tar imot innbyttebilen) vet jo ikke når bilen blir solgt. Og ny kjøper vil nok ganske sikkert kjøpe en bil de slipper å måtte ta på PKK selv innen en måned etter kjøper.

daktari

Sitat fra: Handyman på tir 13. mai 2025, kl. 08:36Hvor kommer 2500 fra? PKK koster under 1000,- i traktene her.
Åja, da er det jo helt greit. Null problem. Må jo støtte dem.
Mine I-Pace videoer

Handyman

OK, da er det jo bare å få gjennomført PKK selv før innlevering. Men det er for dårlig av Tesla hvis det ikke opplyses tydelig om dette.

Handyman

Sitat fra: daktari på tir 13. mai 2025, kl. 08:55
Dust. Hvordan i alle dager tror du at jeg mener dette ut fra det jeg skrev?

Radial

Sitat fra: Klykken på man 12. mai 2025, kl. 23:34Nå, 5 virkedager før avtalt levering, får jeg beskjed om at innbyttebil vil få avkorting i pris om den ikke leveres med gjennomført PKK. Det er 5mnd til frist og jeg har ikke fått innkalling og ikke tenkt tanken i det hele tatt. Det er lovlig sent å komme med et slikt krav dager før utlevering ass. 

Hva er avkortningen? 1000kr?

Merkelig å måtte ta EU lenge før fristen, vil jo potensielt tulle det til for ny kjøper som må ta EU veldig tidlig neste gang.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tir 13. mai 2025, kl. 09:11
Sitat fra: Klykken på man 12. mai 2025, kl. 23:34Nå, 5 virkedager før avtalt levering, får jeg beskjed om at innbyttebil vil få avkorting i pris om den ikke leveres med gjennomført PKK. Det er 5mnd til frist og jeg har ikke fått innkalling og ikke tenkt tanken i det hele tatt. Det er lovlig sent å komme med et slikt krav dager før utlevering ass. 

Hva er avkortningen? 1000kr?

Merkelig å måtte ta EU lenge før fristen, vil jo potensielt tulle det til for ny kjøper som må ta EU veldig tidlig neste gang.

Wow! Der lærte jeg noe nytt! Ante ikke at fristen for neste EU-kontroll ble påvirket av når du tar denne kontrollen! Men ser du har rett. Det er jo utrolig firkantet. Bileiere burde jo fått personlig brev i Digipost når de gjør sånne endringer som de gjorde i 2019. "flinke piker" bestiller jo bare EU kontroll med en gang de får varsel, og ender opp med å ha EU-kontroll hver 1,7 år i stedet for hvert 2. år....

https://www.motor.no/eu-kontroll-naf/derfor-bor-du-ikke-ta-eu-kontrollen-for-tidlig/117219
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Handyman på tir 13. mai 2025, kl. 08:57
Sitat fra: daktari på tir 13. mai 2025, kl. 08:55
Dust. Hvordan i alle dager tror du at jeg mener dette ut fra det jeg skrev?
Du blir snytt av Tesla, men angriper meg! Ler meg ihjel.
Mine I-Pace videoer

Klykken

Skikkelig irriterende det der. Fått ordnet meg time nå, så da satser jeg på at bilen går gjennom uten stress.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA