Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

What-a-watt

Kanskje ikke på antall solgte på grunn av kampanje på forrige modell, men vil nok gjøre kraftig negativt utslag på fortjenesten.

(Sånn ca. 700x70000 = -49 000 000 bare hittil i mars i Norge)

stue

Det begynner å nærme seg krisetall for juniper modellen.
Jeg er helt overbevist om at det kommer store avslag på pris innen kort tid. Det må til for at noen skal klare å se bort fra det som pr i dag fermstår som et totalt umoralskt bilkjøp.

Jeg har ikke møtt en eneste oppgegående person som er villig til å kjøpe en ny model Y slik som verdenssituasjonen er sånn den er. Det eneste som kan redde salgstallene er enten at Musk trer ut av selskapet, eller at prisen blir dramatisk lavere.
Vanlige folk forbinder nå tesla med nynazisme og MAGA-bevegelsen, og da spesielt juniper modellen.

Breezec

Sitat fra: stue på fredag 21. mars 2025, klokken 12:53Det begynner å nærme seg krisetall for juniper modellen.
Jeg er helt overbevist om at det kommer store avslag på pris innen kort tid. Det må til for at noen skal klare å se bort fra det som pr i dag fermstår som et totalt umoralskt bilkjøp.

Jeg har ikke møtt en eneste oppgegående person som er villig til å kjøpe en ny model Y slik som verdenssituasjonen er sånn den er. Det eneste som kan redde salgstallene er enten at Musk trer ut av selskapet, eller at prisen blir dramatisk lavere.
Vanlige folk forbinder nå tesla med nynazisme og MAGA-bevegelsen, og da spesielt juniper modellen.

Model Y er nå mest solgte bil hittil i Norge, så får det bli opp til hver enkelt hva "vanlige folk" betyr. De aller fleste bilene utlevert i et kvartal er bestilt inneværende kvartal.

Når det gjelder Juniper kan man lese hva fabrikksjefen sier:
https://carup.se/teslas-tyska-fabrikschef-efter-raset-vi-kor-for-fullt/

2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 24. mars 2025, klokken 09:47https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tesla-tilbake-pa-topp/82867423

For en fantastisk dårlig artikkel. Er jo akkurat som jeg spådde for en måned siden. Først dommedags-profetier når alle går og venter på en ny modell, og så halleluja-tall når de har restesalg og ny modell kommer på veiene...og artikkelen nevner ingen grunn til noen ting. Ingen analyse. Det er egentlig veldig rart med tanke på de høye opptakskravene for å bli journalist, og Dagbladet er jo en stor avis.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. mars 2025, klokken 10:13
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 24. mars 2025, klokken 09:47https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tesla-tilbake-pa-topp/82867423

For en fantastisk dårlig artikkel. Er jo akkurat som jeg spådde for en måned siden. Først dommedags-profetier når alle går og venter på en ny modell, og så halleluja-tall når de har restesalg og ny modell kommer på veiene...og artikkelen nevner ingen grunn til noen ting. Ingen analyse. Det er egentlig veldig rart med tanke på de høye opptakskravene for å bli journalist, og Dagbladet er jo en stor avis.
ToWalk... Nå må du være snill da ;D he he

ToWalkOrDrive

Blir jo litt oppgitt  ;D  ;D

Men er sikkert bevisst fra Dagbladets side. De fikk jo meg til å trykke på saken, og lese og ergre meg  ;D
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Jeg leste den på borsen.no, men ser nå at det er Dagbladets domene det også.  >:(

What-a-watt

Børsen rettet opp! (Nesten...)

Brutalt fall

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/brutalt-fall/82873525

derwaechter

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 25. mars 2025, klokken 10:00Børsen rettet opp! (Nesten...)

Brutalt fall

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/brutalt-fall/82873525

Ja, og selv om Tesla på topp er nyheten, så er de jo kraftig i minus YTD også i Norge.

Og med mindre jeg har misforstått noe, så var Model Y markedsandel 25.3 24% i fjor og er 14% i år. At begge deler gir første plass har jo ikke så mye å si, eller?
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Torpedo Ted

Er utleveringene har ny Model Y startet for fullt? Eller er det bare enkelte heldige eiere som har fått sin "foundation series"?

For hvis utleveringene faktisk har startet for fullt så må vel Juniper sies å være en flopp i Norge?

Jeg antok de dårlige salgstallene skyldtes at folk ventet på Juniper, men selv nå etter at Juniper startet levering for noen uker siden ligger fortsat Q1 an til å bli et av Teslas dårligste på mange år.

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 25. mars 2025, klokken 10:53Er utleveringene har ny Model Y startet for fullt? Eller er det bare enkelte heldige eiere som har fått sin "foundation series"?

For hvis utleveringene faktisk har startet for fullt så må vel Juniper sies å være en flopp i Norge?

Jeg antok de dårlige salgstallene skyldtes at folk ventet på Juniper, men selv nå etter at Juniper startet levering for noen uker siden ligger fortsat Q1 an til å bli et av Teslas dårligste på mange år.
Selv om utleveringene har startet, så er det jo stort sett "founders edition" eller hva de kaller intro-modellen, som leveres ut nå. Mange venter nok fremdeles på "ikke-intro"-modellen som forventes å bli fort 30-50 K rimeligere.

Men det som er enda viktigere, er jo at produksjonen uansett er i "ramp up", da de ikke kjører i samme tempo som på pre-facelift-versjonen. Det tar tid å få både maskinene til å produsere i samme tempo fordi man vil ha kontroll, samt at de sikkert har måtte gjøre litt endringer i rutiner, som og må øves inn for å oppnå større produksjonshastighet.

Som antydet før, er vel først ved Q2 og Q3 man kan se om det er noe større bråstopp pga "Tesla-skam" og tilsvarende reaksjoner på hva som skjer i USA nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Bare noen hundre Juniper levert så langt. Hørte senest i dag tidlig på P4-nyhetene at Tesla-salget er så lavt i første kvartal. De sa at det "knyttes direkte" til det Elon Musk driver med, uten at de ville utbrodere eller røpe hvem som knytter de sammen. Selvfølgelig ingenting der om at Model Y er utgående modell og at folk sannsynligvis venter på den nye.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Torpedo Ted

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. mars 2025, klokken 11:23Selv om utleveringene har startet, så er det jo stort sett "founders edition" eller hva de kaller intro-modellen, som leveres ut nå. Mange venter nok fremdeles på "ikke-intro"-modellen som forventes å bli fort 30-50 K rimeligere.

Men det som er enda viktigere, er jo at produksjonen uansett er i "ramp up", da de ikke kjører i samme tempo som på pre-facelift-versjonen. Det tar tid å få både maskinene til å produsere i samme tempo fordi man vil ha kontroll, samt at de sikkert har måtte gjøre litt endringer i rutiner, som og må øves inn for å oppnå større produksjonshastighet.

Jeg vil jo tro at Tesla tar hensyn til kapasitet i fabrikken når de oppgir estimert leveringsdato? Det har jo stått lenge at estimert levering er i mars, selv for "ikke-founders" edition?
Selv ved bestilling i dag står det levering i mars, som indikerer at bilene allerede er produsert og tilgjengelig?

Jeg registrerer for øvrig at det ikke er noen tråder her om folk som venter på Juniper. Før var det jo alltid spenning rundt når båtene ankommer osv.

Dieselgubben

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 26. mars 2025, klokken 13:33Kanskje flytte slik diskusjon til https://elbilforum.no/index.php?board=35.0? "Alt det andre"

Dette er jo min tråd  :)  :police:

Så forresten en Juniper Y på vei til jobb. Ikke demobil. En mor som kjørte med sitt barn i baksete. Det gledes, hun har tatt et fornuftig og rasjonelt valg for seg og sitt barn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA