Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

Dieselgubben

Skal forsøke å delvis spore tilbake til topic.

Jeg bestiller ny Tesla Y blant annet på grunn av at det er den sikreste bilen i sin klasse. Dette til tross for hva enkelte hevder i denne tråden.

Det er overveldende å lese deler av  ekspertisen sine uttalelser, det er nesten noe Trumpsk over argumentasjonen som bringes til bords.

- Man setter seg til herre over Ncap og demonstrer et fantastisk kunnskapsnivå. Det hevdes Y, til tross for at Ncap skårer 98% på sikkerhetssystemer (aktiv sikkerhet for å unngå kollisjoner -
Euro NCAP Safety Assist score is composed from tests to the most important driver assist technologies, to avoid accidents and mitigate injuries), ikke har bra nok systemer for å unngå ulykker. Javel. Kan jeg anbefale at man søker jobb i nevnte organisasjon, for her har man tydeligvis gått glipp av genial ekspertise. En ekspertise som vil kunne revolusjonere måten man betrakter aktive sikkerhetssystemer og som kan bidra til en bedre og sikrere verden.

- Bilen er ikke sikker for den er involvert i mange ulykker og Tesla oppfordrer bileierne til å kjøre fort. Javel. 

- Det er dyrt å forsikre Tesla. Den må jo være involvert i mye ulykker? Hvorfor er det slik hvis den er så sikker? Javel, sånn går no dagan.

- Ikke relatert til sikkerhet, men klarer ikke å dy meg: Kjøper man Model bidrar man til demokratiets fall. Javel, enda en ny dag på Elbilforum.

Ønsker god bedring og dette er mitt (muligens) siste bidrag i denne tråden for det nytter ikke å argumentere mot det kunnskapsnivået som enkelte utviser her.

Jeg skal smile til alle surmulerne når jeg kjører rundt i min nye Model Y Juniper, den sikreste bilen i sin klasse laget av tyske arbeidere som stolt viderefører og utvikler europeisk industrikompetanse og genialitet.

Klykken

Var å prøvde juniper i går. Først og fremst, den ser veldig gubbete ut bak, og Xpeng ut foran. Fra siden ser den ut som den alltid har gjort. Innvendig er tilsynelatende alt nytt, men nå med forstyrrende kupebelysning. Hvorfor belysningen ikke er utført som den er i bakenden kan man derimot spørre seg om. Selv om det var midt på lyse dagen følte jeg at lyset blendet. Mulig tilvenning.

Setene var en nice touch, og en OK bedring fra min 2021. Kjekt med ventilerte seter. Kjekt med skjerm bak og kjekt med elektrisk nedfelling av bakseter.

Ikke like kjekt med måten cruise og AP er ordnet på. Må inn på skjermen og slå av AP for å  kunne bruke cruisecontrol nå? Rattet er mye hardere å holde enn på min 2021 Y. Kjekt av luftdysene i dashen kan "veive" og spre lufta bedre.
Bilen var "roligere" i fjæringa, og litt stillere innvendig som alle har nevnt, men ikke kjempeforbedring.

Summert kom jeg frem til at det ikke er noe som skriker "bytt ut din gamle Y med denne". Bilen har blitt vesentlig kjedeligere i utseendet som egentlig ødela hele inntrykket mitt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

SitatFørst og fremst, den ser veldig gubbete ut bak

Herlig ordspill: Først, fremst, og bak... :laugh:

Enig med ditt syn på bakparten. Virker som man slapp opp for ideer her..

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 20. mars 2025, klokken 09:24Åpenbart en facelift mer enn en ny modell.

Ja, kjenner en som prøvde både Xpeng G6 og nye Model Y, og han syntes G6 var bedre på mange områder, i tillegg til pris. Så om Model Y har blitt bedre kommer det opp mange andre og.

Ser på statistikken er at Model Y har pleid å ha ca 2000+ biler hver sistemåned i kvartalet de siste kvartalene. Nå når vi er på 20. dagen ser jeg det er registrert 865 Model Y så langt. Det tar ikke akkurat av så langt, med tanke på Facelift og gode greier. Folk sitter nok og venter på bedre deal.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

SitatNå når vi er på 20. dagen ser jeg det er registrert 865 Model Y så langt

Hvorav 166 er Juniper (ref. Teslastats)

Klykken

Var temmelig rolig rundt Juniper i Steinkjer også. Ikke at det er noe målestokk, men. Jeg har på følelsen av at den vil floppe..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Om den flopper kommer an på forventningene, men med de foreløpige tallene ser det uansett noe mørkt ut. Det er fortsatt levering i mars hvis man bestiller nå.

Rosstopher

Det er moro å lese hva forskjellige folk mener er bra eller dårlige salgstall. Model Y ligger an til i løpet av noen få dager å ta igjen BZ4X og bli Norges bestselgende bil for fjerde år på rad. I mars er det solgt mer enn 3,5 ganger så mange Model Y som BZ4X. At det selges færre Model Y i år enn i fjor er helt riktig. Om Juniper kommer til å selge dårligere enn forgjengeren sin vet vi ikke ennå, men i mine øyne er det vanskelig å kalle en bil for en flopp når det er en bestselger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

What-a-watt

Iallfall spennende å se hva som skjer når Teslas lager av "gamle" Yer er tomt. Det er tydelig at det er disse bilene som har holdt salget oppe med gode priser.

daktari

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:10Iallfall spennende å se hva som skjer når Teslas lager av "gamle" Yer er tomt. Det er tydelig at det er disse bilene som har holdt salget oppe med gode priser.
Gode priser, dvs:
-Prisavslag/rabatt
-subsidiert rentekampanje
-gratis superlading
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

derwaechter

Sitat fra: daktari på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:14
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:10Iallfall spennende å se hva som skjer når Teslas lager av "gamle" Yer er tomt. Det er tydelig at det er disse bilene som har holdt salget oppe med gode priser.
Gode priser, dvs:
-Prisavslag/rabatt
-gratis superlading

Og ifølge flere kommentarer jeg har sett i FB grupper har de gitt veldig gode priser på innbytte. Bedre enn Rebil eller nettbil og privat på Finn. Har ingen anelse om det er sant, men det hadde i hvert fall vært en markant endring fra det jeg har opplevd før.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Thalgar

Sitat fra: daktari på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:14
Gode priser, dvs:
-Prisavslag/rabatt
-gratis superlading

Er jo nær 70 000 dyrare for tilsvarande ny Model Y, og det utan rentekampanje og gratis superlading. Då skal ein vera veldig hypp på ny modell. Tippar det kjem eit heftig avslag på Juniper-prisen i april, ikkje minst for å retta skuta etter det som etter alt å dømma blir eit elendig kvartal for Tesla:

"Based on the latest data, Tesla deliveries this quarter are expected to be the lowest of the last 10 quarters."

https://bsky.app/profile/troyteslike.bsky.social/post/3lkrsbmfu5k22
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA