Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det elbil for bilentusiaster?

Startet av krijor, mandag 20. januar 2025, klokken 10:21

« forrige - neste »

krijor

Hei alle sammen!

Tanken på at det er galskap å kjøpe noe annet enn elbil i 2025 treffer meg ofte - derav dette innlegget.

Ønsker å innlede med å si at jeg er en ivrig bilentusiast i starten av 30-årene som nå vurderer overgang til elbil da min slitne Volvo synger på siste verset. Hverdagen består av å jobbe hos Norges tredje største bilforhandler noe som viser seg å være en velsignelse og en forbannelse. Jeg konsumerer en usunn mengde bilinnhold daglig i form av lesestoff, artikler, jobb, video, podcast m.m, og kan derfor en del om bil.

Jeg er altså typen som ikke kun tenker fornuft og økonomi (selv om det selvfølgelig er med i vurderingen), men er villig til å bruke penger på bil da det betyr mye og gir en stor glede i hverdagen. Er ikke så hensynsløs at jeg daglig kjører V8 bensin, men på en annen side synes jeg livet er for kort til å ha en kjip bil. Og ja - jeg er ubesluttsom. Og kanskje litt kresen.

Hvis jeg skulle valgt bil helt ukritisk ville det blitt en deilig tysk premium vogn med stor motor, automat og firehjulsdrift, gjerne diesel rekkesekser - les BMW 335d, 540d eller kanskje Audi med V6 TDI. E-klasse har også mange gode alternativer.

Kriterier/ønsker (uavhengig av drivstoff):
- Sportslig kjøreegenskaper
- Innfellbart hengerfeste (1200-1300 kg) og mulighet for skiboks
- Firehjulsdrift
- Bra stereoanlegg er et must
- Helst innenfor garantitiden
- Rekkevidde og ladehastighet er ikke nøye da de fleste elbiler går langt nok for mitt bruk
- Har ikke barn p.t, kun en hund som skal sitte på av og til (S/M-hundebur). Kanskje barn om et par-tre år.
- Samboer har elbil (Jaguar I-Pace) så hjemmelader er montert
- Hvis det blir elbil ønsker jeg naturligvis en brukervennlig og sømløs opplevelse ift. forvarming, app, hurtiglading o.l.

Har sett på modeller som BMW i4 M50, Mach-E GT, Polestar 2 Performance og Tesla Model 3 Performance. Sistnevnte blir i minste laget. De tre andre er aktuelle kandidater, men ingen av de er feilfrie, og Mustangen begynner å bli en "gammel" bil. i4'n kommer nærmest kjørefølelsen jeg er ute etter, men kanskje for trang mtp. hundebur og jeg savner en dedikert EV-plattform. Porsche Taycan Cross/Sport eller Hyundai IONIQ 5 N kunne begge vært aktuelle, men dessverre utenfor budsjett.

Bilene på MEB-plattformen synes jeg er snork, og jeg ønsker gjerne noe mer unikt enn naboens hvite Model Y. Forstår at alle disse er gode elbiler på hver sin måte, men de fremstår kjedelige, spør du meg. Fikk forhåpninger for ID.7 Tourer GTX, men tester av denne gjør meg skeptisk til de nøytrale og litt kjedelige kjøreegenskapene. Kanskje BMW iX40 kan være aktuell kandidat?

Jeg har kjørt en håndfull av bilene nevnt over her, men aldri levd med dem, ei heller elbil. Gjerne overbevis meg om at f.eks ID.4 GTX er en glimrende allrounder.

Så folkens, hva tror dere? Finnes det en elbil som passer for oss kjøreglade bilgærninger? Setter pris på å få dele tanker rundt en (snart) ny bilhverdag og håper å høre fra likesinnede. Takker på forhånd for tiden deres.
På elbiljakt.

Øyvind.h

Kia EV6 GT-line? Jeg hadde hvit en med sort tak og den var utseendemessig ganske kul i mine øyne.
Dessverre hadde den gammeldags hengerfeste av typen du tar fysisk av og på. Den hadde heller ikke rails til takstativ, men klemme-løsning. Obs - mener GT-line, ikke GT. To forskjellige biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Tesla med track mode (eller S3XY buttons) er jo veldig gøy da, hvis målet er å ha en bil som er gøy å kjøre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

hELgenen

Sitat fra: krijor på mandag 20. januar 2025, klokken 10:21Hei alle sammen!

Tanken på at det er galskap å kjøpe noe annet enn elbil i 2025 treffer meg ofte - derav dette innlegget.

Ønsker å innlede med å si at jeg er en ivrig bilentusiast i starten av 30-årene som nå vurderer overgang til elbil da min slitne Volvo synger på siste verset. Hverdagen består av å jobbe hos Norges tredje største bilforhandler noe som viser seg å være en velsignelse og en forbannelse. Jeg konsumerer en usunn mengde bilinnhold daglig i form av lesestoff, artikler, jobb, video, podcast m.m, og kan derfor en del om bil.

Jeg er altså typen som ikke kun tenker fornuft og økonomi (selv om det selvfølgelig er med i vurderingen), men er villig til å bruke penger på bil da det betyr mye og gir en stor glede i hverdagen. Er ikke så hensynsløs at jeg daglig kjører V8 bensin, men på en annen side synes jeg livet er for kort til å ha en kjip bil. Og ja - jeg er ubesluttsom. Og kanskje litt kresen.

Hvis jeg skulle valgt bil helt ukritisk ville det blitt en deilig tysk premium vogn med stor motor, automat og firehjulsdrift, gjerne diesel rekkesekser - les BMW 335d, 540d eller kanskje Audi med V6 TDI. E-klasse har også mange gode alternativer.

- Firehjulsdrift
- Rekkevidde og ladehastighet er ikke nøye da de fleste elbiler går langt nok for mitt bruk
- Har ikke barn p.t, kun en hund som skal sitte på av og til (S/M-hundebur). Kanskje barn om et par-tre år.
- Hvis det blir elbil ønsker jeg naturligvis en brukervennlig og sømløs opplevelse ift. forvarming, app, hurtiglading o.l.

Har sett på modeller som BMW i4 M50, Mach-E GT, Polestar 2 Performance og Tesla Model 3 Performance. Sistnevnte blir i minste laget. De tre andre er aktuelle kandidater, men ingen av de er feilfrie, og Mustangen begynner å bli en "gammel" bil. i4'n kommer nærmest kjørefølelsen jeg er ute etter, men kanskje for trang mtp. hundebur og jeg savner en dedikert EV-plattform. Porsche Taycan Cross/Sport eller Hyundai IONIQ 5 N kunne begge vært aktuelle, men dessverre utenfor budsjett.

Bilene på MEB-plattformen synes jeg er snork, og jeg ønsker gjerne noe mer unikt enn naboens hvite Model Y. Forstår at alle disse er gode elbiler på hver sin måte, men de fremstår kjedelige, spør du meg. Fikk forhåpninger for ID.7 Tourer GTX, men tester av denne gjør meg skeptisk til de nøytrale og litt kjedelige kjøreegenskapene. Kanskje BMW iX40 kan være aktuell kandidat?

Jeg har kjørt en håndfull av bilene nevnt over her, men aldri levd med dem, ei heller elbil. Gjerne overbevis meg om at f.eks ID.4 GTX er en glimrende allrounder.

Så folkens, hva tror dere? Finnes det en elbil som passer for oss kjøreglade bilgærninger? Setter pris på å få dele tanker rundt en (snart) ny bilhverdag og håper å høre fra likesinnede. Takker på forhånd for tiden deres.

Blir ofte et valg der økonomi definerer rammene. Ville sett på pent brukt polestar 2. Jeg mener du får mest ytelse og kjøreglede og opplevd kvalitet der på bruktmarkedet vs pris

Har du litt mer å gå på så er det BMW i4 som gjelder. En annen bli som jeg mener har god kjøredynamikk er Kia Ev6.

Der beste rådet er uansett å prøvekjøre alle og se hvem du faller for. Så sjekker du konto og gjør en vurdering.

Alle elbiler vil oppleves som ganske spreke, men det er enorm forskjell i kjøredynamikk. Jeg er glad i Polestar 2 da den har et veldig fin balanse mellom komfort og kjøredynamikk. Dessuten så har den trøkk hele veien opp i hastighet..den gir seg liksom aldri og føles dønn stabil og trygg.

edyrli

Det ser ut som du allerede har sett litt på de første bilene som poppet inn i hodet mitt. i4, Ioniq 5N og Mustang GT. Jeg er også nokså bil interessert men familiebehov trumfet de mest interessante bilene. Så langt lever jeg godt med BYD Tang. På 22 tommer sommerhjul og med 509 hk er den ganske kjekk og kjøre selv om vekten gjør sitt.

En litt glemt bil det skulle vært interessant og prøve er MG4 Xpower. 4WD, 435Hk, 0-100 på 3,8. Men har bare 500kg hengervekt og kan muligens bli litt liten til hundeburet. Men det er vel ikke mulig og få mer ytelse for pengene.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

krijor

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. januar 2025, klokken 10:53
Sitat fra: krijor på mandag 20. januar 2025, klokken 10:21Hei alle sammen!

- Firehjulsdrift

Blir ofte et valg der økonomi definerer rammene. Ville sett på pent brukt polestar 2. Jeg mener du får mest ytelse og kjøreglede og opplevd kvalitet der på bruktmarkedet vs pris

Har du litt mer å gå på så er det BMW i4 som gjelder. En annen bli som jeg mener har god kjøredynamikk er Kia Ev6.

Der beste rådet er uansett å prøvekjøre alle og se hvem du faller for. Så sjekker du konto og gjør en vurdering.

Alle elbiler vil oppleves som ganske spreke, men det er enorm forskjell i kjøredynamikk. Jeg er glad i Polestar 2 da den har et veldig fin balanse mellom komfort og kjøredynamikk. Dessuten så har den trøkk hele veien opp i hastighet..den gir seg liksom aldri og føles dønn stabil og trygg.

Fått flere anbefalinger om Kia EV6 - den har også blitt anbefalt til meg tidligere. Kanskje jeg bør prøvekjøre den nye faceliften. Noen erfaringer med Kia Connect? Fungerer det greit med klimastyring o.l?

Polestar kan absolutt være aktuell, men er det plass til hundebur i den?
På elbiljakt.

Eladdin - Elbilfareren

"Elbil for bilentusiaster"?
Ja, absolutt! Bilentusiaster kan også ha en elbil i stallen.
En hvilken som helst elbil med tilfredsstillende rekkevidde til dagligkjøringen, og en bensinbil med real motor, mekanikk og utseende som en kan dulle med, snakke med og stelle med, slik at den fint overlever 4-5 elbiler.

Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

automat

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 20. januar 2025, klokken 21:24NIO ET5 Touring er en budsjett Taycan og fikk nytt kjøreprogram som strammer opp for banekjøring forrige uke.

Absolutt verdt en titt om du kan leve uten CarPlay og HUD.

Nå kjente jeg virkelig den store bilentusiasmen strømme på gitt (ironi). En høyest subjektiv mening. Den kan ha så stramt kjøreprogram den bare vil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 21. januar 2025, klokken 07:45Hva er subjektivt med posten min? Å beskrive ET5 Touring som en fastback i ett marked dominert av CUV/SUV.

I det minste står ikke NIOs gründer og gjør Sieg Heil på scenen. Bra norske skattepenger gikk til Tesla i form av subsidierte biler og bidro til å holde selskapet flytende.

Du burde prøve en NIO, siden du har så mange meninger om bilene de lager.

Jeg tror egentlig han mente at hans mening var subjektiv. Var ihvertfall slik jeg tolket det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Det er jeg som er subjektiv ja.

Trådstarter sa om egne preferanser at tysk premium med stor diesel stod høyt. Med andre ord er merkevare viktig. Og med preferanse for diesel så trenger det ikke være fullblods sportsbil, bare den er sportslig. Da tenker jeg en Kina-kjerre ikke når opp, uansett hvor sportslig og velbygget den er.

Og er man hardcore på premium, så når hverken Tesla eller Hyundai opp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

edyrli

2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

batterimannen

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 21. januar 2025, klokken 07:45Hva er subjektivt med posten min? Å beskrive ET5 Touring som en fastback i ett marked dominert av CUV/SUV.

I det minste står ikke NIOs gründer og gjør Sieg Heil på scenen. Bra norske skattepenger gikk til Tesla i form av subsidierte biler og bidro til å holde selskapet flytende.

Neida, det var bare tilfeldig. Han var bare så gira at han måtte gjøre en heil, så et par sekunder etter snu seg og gjøre det en gang til.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fb7x50xj3x7ee1.gif
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Vaduz

Argumentet ditt for at ET5 er en budsjett taycan, er at sjefen i NIO ikke er en nazist? Vanskelig å se argumentrekken der, virker ganske subjektivt faktisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA