Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dører

Startet av RuneW, onsdag 02. januar 2013, klokken 11:35

« forrige - neste »

aalbork

For min, og muligens flere, sin del må bilen stå ute helt alene om natten. Flere ganger denne vinteren har det vært rundt 0 - -2  og snø/sludd om kvelden når jeg har parkert og -5 - -7 om morgenen. Da er bilens horisontale flater glassert med temmelig hard is. Det vil nok ta ganske lang tid før bilen greier å smelte utvendig is så dørene lar seg åpne uten å ødelegge noe. Videre ser det ut til at dørmekanismen bygger en god del ned på midten. Skulle ønske Elon heller brukte kreativiteten på å bygge en romslig 7-seter som faktisk er en 7-seter og ikke en bil beregnet på å dele på å kjøre unger til trening.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

ohh

Jeg har Webasto og Defa i dag, og de gjør begge bilen isfri på hhv 30-45 min og 1-1,5 timer selv under de forholdene du beskriver. Varmeapparatet på Tesla er vesentlig sterkere.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

XS40

Elon Musk bekreftet nok en gang at Falcon dørene blir noe av ;D
Men det er første gang jeg har hørt at de blir utstyrt med automatisk stoppfunksjon hvis det skulle komme noe i veien. Feks litt lavt tak i parkeringshus e.l

Cox

Hm, må si at det eneste som hindrer meg i å sette meg opp på en model x nå er de absurde dørene. Originalt ja, men det er ikke alltid originalitet er brukervennlig. En SUV som ikke kan ta taklast blir bare feil. 

Og hvor ofte trenger man 7 seter?  Jeg påstår at 70% av 7seterne kjører rundt uten 3. rad.

Nei, gi oss 5 seter og vanlige dører, så er jeg med!
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det kan være riktig at 7 setere har tom 3. rad 70% av tiden, men den resterende 30% er god nok grunn til å ha denne seteraden. Har nå hatt 7/8 setere i 14. år og behovet har ikke minket  ;). Sammen med behov for langturkapasitet i ny og ne hovedgrunnen til at jeg fortsatt har stor fossilbil som #2, selv om den bare brukes 1,5 Bjart* i året.

Men er enig i at dørene er et argument som vil stoppe mange potensielle norske kjøpere. Vi er vant til å ha skiene på taket på vinteren (spesielt i "SUV" type bil), garasjer, parkeringshus og ferjer er mer optimal med dører som ikke slår over 2m og ikke for mye til sidene.

Samtidig er en Tesla med lang rekkevidde, 4wd, 7 seter og muligheter for tilhenger nok til at jeg til slutt la inn reservasjon. Men slik det er nå må jeg nok beholde Leaf'en når jeg skal ta ferje eller skal inn i et parkeringshus. Kommer sikkert til å bruke en TMX ca4 Bjart i året uansett slik jeg gjør med Leaf'en i dag.


*Bjart => Etter SSB sine stjerneforskere og sammfunnsøkonomer Bjart Holsmark og Geir Bjartnes som etter grundig synsing bestemt mener at en elbil bare kjører 7500km i året og er en unødvendig bil nr2.
Mine 30 000 km i året med Leaf blir altså 4 Bjart, og vår #2 Caravelle 4Motion brukes 1,5 Bjart.

PHsigP85

Sitat fra: Finnøy på søndag 01. september 2013, klokken 10:32
*Bjart => Etter SSB sine stjerneforskere og samfunnsøkonomer Bjart Holsmark og Geir Bjartnes som etter grundig synsing bestemt mener at en elbil bare kjører 7500km i året og er en unødvendig bil nr2.
Mine 30 000 km i året med Leaf blir altså 4 Bjart, og vår #2 Caravelle 4Motion brukes 1,5 Bjart.
FANTASTISK! Inn i riksmålsordboka med det  ;D
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

ohh

Sitat fra: Cox på søndag 01. september 2013, klokken 09:18
Hm, må si at det eneste som hindrer meg i å sette meg opp på en model x nå er de absurde dørene. Originalt ja, men det er ikke alltid originalitet er brukervennlig. En SUV som ikke kan ta taklast blir bare feil. 

Og hvor ofte trenger man 7 seter?  Jeg påstår at 70% av 7seterne kjører rundt uten 3. rad.

Nei, gi oss 5 seter og vanlige dører, så er jeg med!
Tesla har sagt at de jobber/kommer med løsninger for ski/boks på taket.

Når det gjelder antall seter så har du 2 valg:
1) dersom 3. seterad er opsjon dropper du denne
2) dersom 3. seterad er standard, slår du seteryggen ned og bruker plassen til bagasje.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 22:10

Når det gjelder antall seter så har du 2 valg:
1) dersom 3. seterad er opsjon dropper du denne
2) dersom 3. seterad er standard, slår du seteryggen ned og bruker plassen til bagasje.

+1  ;)

Amoss

Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 22:10

Når det gjelder antall seter så har du 2 valg:
1) dersom 3. seterad er opsjon dropper du denne
2) dersom 3. seterad er standard, slår du seteryggen ned og bruker plassen til bagasje.

Satser vel heller på at det er 2. seterad (den i midten) som kan være en opsjon?  Evnt. at den kan taes ut eller "brettes sammen".
Model S 85D

ohh

Sitat fra: Amoss på fredag 06. september 2013, klokken 16:59
Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 22:10

Når det gjelder antall seter så har du 2 valg:
1) dersom 3. seterad er opsjon dropper du denne
2) dersom 3. seterad er standard, slår du seteryggen ned og bruker plassen til bagasje.

Satser vel heller på at det er 2. seterad (den i midten) som kan være en opsjon?  Evnt. at den kan taes ut eller "brettes sammen".
Tror neppe 2. seterad blir opsjon, men at den blir nedfellbar/uttakbar er nok sannsynlig.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

sigurdi

Med over 2 meter bredde, ser jeg med gru at den fikk standard dører bak hver gang en skal over med ferga, er trangt ok når vi skal ut av Caravelle sine skyvedører. (Den er bare 1.9m brei)

Men med falcon har en god grunn å få parkere oppe, siden en ikke kan åpne dørene nede i kjelleren. :-)
Skyvedør vil ikke passe på denne bilen, da må den være like liten som en standard dør og gjøre det vanskelig å komme i bakre seterad, eller sveve bak selve bilen, som ikke hadde vært noe mer praktisk.
Så blir spennende å se den i aksjon.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Lokführer

De dørene er deal-breaker for min del. At det er bedre plass ved parkering er jo et fullstendig kørka poeng da førerdørene åpner seg vanlig. Dvs ca 0cm plass blir spart...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

sigurdi

Sitat fra: Lokführer på mandag 20. januar 2014, klokken 18:11
De dørene er deal-breaker for min del. At det er bedre plass ved parkering er jo et fullstendig kørka poeng da førerdørene åpner seg vanlig. Dvs ca 0cm plass blir spart...

Det er ganske stor forskjell når voksne åpner dørene (fremme) og barn (bak) gjør det samme.

Samt at bak skal barn settes i barneseter osv osv og da trenger en vesentlig mer plass en når en skal snike seg inn fremdøra for å sette seg i setet. :-)

Gjør det hver gang jeg er på ferga i min nåværende bil, heldigvis er det skyvedører på den bak så barna kommer seg greit inn om det er 20cm klaring til bilen på siden.

Dersom det blir standard dører på X og de beholder samme formaktor på dørene, blir bakdørene ca 5% lengre en dørene foran.  (Tror ikke det kommer en 5 seter med standard dører som da kan være mindre)

Samtidig så må en åpne dørene ganske mye for å kunne sette seg greit inn i 2 seterad, hjelper ikke å gløtte litt på døra og snike seg ut, slik som en kan gjøre fra forsetene.

Så helt kørka poeng er det faktisk ikke.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Lokführer

Jeg mener like herlig at dørene er en gimmick som er kørka og ut ifra hvor man som vil velge bort nettopp denne bilen pga falkedørene, så ER det kørka. Kult, men kørka. Om det er noe med takkonstruksjonen som utelukkende tillater falkedører tviler jeg sterkt på, så skyvedører hadde jo vært en gylden middelvei. For min del kunne de hatt skyvedører foran også, så kunne man virkelig begynt å snakke plassbesparende. Suicide sliding front doors. Sånn, ny gimmick ingen andre har gjort og man kan ha snø og skiboks på taket.

Jeg tviler også på at batteripakka setter stopper for skyvedørsløsningen.


Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

tomrh

Og hylekoret i tabloidpressen vil stå i kø for å latterliggjøre denne dørløsningen den vinterdagen det ikke funker..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA