Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. april 2019, klokken 14:11
Det er snart bilferiesesong. Med anslagsvis 80%* flere Teslaer på norske veier nå i sommer enn i fjor, så bør de øke takten på bygging av ladestasjoner, antall ladestolper per stasjon og ladeeffekt (SC v3). Jeg antar at en høy andel av de nye teslaeiere er innstilt på bilferie i år.

* I fjor sommer var det ca 26117 teslaer registrert i Norge per 1. juli. I øyeblikket er det 37944. Legger vi på et anslag på 4000 flere i april, 3000 i mai og 2000 i juni er vi oppe på ca 46 944 per 1. juli 2019. Det er en økning på 80% på bare ett år.

Det er jo heller ikke slik at Tesla stanset utbygging av superladenettverket sommeren 2018.

Siden sommeren 2018 er det åpnet flere nye ladestasjoner, og i tillegg er det utvidet betydelig på mange andre ladestasjoner. Flere nye er også under bygging, eller Tesla har i det minste fått godkjent byggesøknader, så de vil være klare til sommerferien.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: THE på onsdag 03. april 2019, klokken 15:24
Siden sommeren 2018 er det åpnet flere nye ladestasjoner, og i tillegg er det utvidet betydelig på mange andre ladestasjoner. Flere nye er også under bygging, eller Tesla har i det minste fått godkjent byggesøknader, så de vil være klare til sommerferien.
Jepp, er ikke så redd for sommeren i Norge. Kan nok bli mere travelt nedover Europa, Tesla salget har nok økt mere i andre land enn i Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#707
Nå er jeg ikke 100% oppdatert, men i fjor sommer når jeg kjørte e6 nordover fra Oslo passerte jeg rundt 25-30 plasser på nebbenes. Deretter 8 eller 10 på Lillehammer, 12 på vinstra, 8 på Dombås  (mulig det ble 16 der i fjor vår?) og noen stasjoner på Klett eller noe sånt.

Nå er det 44 på nebbenes, 16 i Brumunddal, 14 på Lillehammer, 20 i Øyer, 12 eller 16 på vinstra, 12 eller 16 på Dombås, 12 eller 16 på Berkåk, utvidet på Klett osv. Har rett og slett ikke oversikt, men tempoet på utbytting er etter mitt syn rimelig heftig og i takt med salget.
E6 sydover er også utvidet.
Torsby som jeg passerer til midtsommerfeiring har fått en stasjon. Utenfor Karlstad er det kommer en stor plass i Grums, og det er en nære grensen.

Bekymring for utbygging og kø er strengt talt for lengst borte. Man kan kjøre på kryss og tvers uten bekymring for lading så lenge det ikke er campingvogn på slep. På utfartsdager må man nok alltid regne med noe kø, men da snakker vi et par ganger i året. Og trøsten får være at kommerse nett fortsatt er langt langt bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simen1

Tesla somlet for mye og nå er de sannsynligvis for sent ute:
https://www.tu.no/artikler/her-kommer-de-nye-hurtigladerne-i-finnmark/462803

Hvis Tesla hadde bygget superladere i Finnmark før model 3 så kunne de utkonkurrert alle andre elbiler på markedet i Finnmark på grunn av ladenettverket sitt.

Det som antagelig kommer til å skje nå er at de ivrigste potensielle elbilistene i Finnmark kjøper seg elbiler av alle andre merker enn Tesla. Tesla kommer til å få kunstlig lav markedsandel blant elbiler i Finnmark, sammenlignet med resten av landet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Speeder

Model 3 lader like bra på disse stasjonene som alle andre elbiler...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Simen1

#710
Enten formulerte jeg meg for dårlig eller så misset du bare poenget.

Hvis Tesla hadde bygget 5-8 superladere i Finnmark for 1-2 år siden kunne de tatt hele markedet for elbiler med lang rekkevidde. Mange i det fylket bare venter på en mulighet til å kjøpe elbil som kan kjøres langt. Per i dag, april 2019, finnes det ikke et ladenettverk av hurtigladere i Finnmark. Kun en enkeltstående "øy" i Kirkenes, langt utenfor rekkevidde til å nå noe annet. Å kjøpe elbil i Finnmark er som å kjøpe hydrogenbil ellers i landet, man låses til å kun kjøre lokalt. Hadde Tesla bygget superladernettverk i Finnmark for et par år siden kunne de solgt 100-200 biler og "tatt" toppen av det markedet helt uten konkurranse.

Vel, egentlig har de fortsatt et smalt tidsvindu inntil subsidierte ladenettverk blir bygd, men nå er i hvert fall folk i Finnmark klar over at det sannsynligvis blir bygd og da vil kanskje mange av de potensielle kjøperne velge andre merker enn Tesla. I hvert fall noe annet enn model S og X.

Edit: Jeg sjekket Tesla-stats og fant ut at hele 52 Teslaer er registrert i byer i Finnmark. Det var mer enn jeg trodde. Men det må være frustrerende å eie en Tesla i Finnmark. Av de 52 er det bare de i Alta, Hammerfest og Lakselv (totalt 38) som har en superlader innen rekkevidde. De resterende 14 må finne en annen måte å lade på (inntil 22 kW) et sted på veien mellom Kirkenes/Vadsø og nærmeste superlader (Sørkjosen i Troms).
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

geear

Det er vel tvilsomt at det ville vært et plussprosjekt for Tesla uansett, er jo ingen andre som har vært interesserte i å bygge ut uten solid Enova-støtte heller...

OhmPaPa

Tesla har jo som mål å ha dekning i hele Europa - så da trenger der superladere på Nordkalotten også. Og en rekke andre steder på alle kontinenter som ikke er rundt storbyer akkurat.

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 11. april 2019, klokken 16:03
Det er vel tvilsomt at det ville vært et plussprosjekt for Tesla uansett, er jo ingen andre som har vært interesserte i å bygge ut uten solid Enova-støtte heller...

Vel, i statene valgte de å prioritere "skryte-ruta" kyst til kyst på kun SuC. Her i Europa hadde de hatt ett godt skryteemne i å kunne hevde f.eks. Gibraltar til Nordkapp på kun SuC. Ja, selv kun "helt til Nordkapp" uten å nevne Gibraltar eller noe annet utgangspunkt hadde i seg selv vært ett skryte-poeng. Ikke så mye med tanke på de fastboende, men heller på Teslaturister. De fastboende hadde da også hatt glede av dette.
Model S 85D

Kristian O

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. april 2019, klokken 16:19
Sitat fra: gr på torsdag 11. april 2019, klokken 16:03
Det er vel tvilsomt at det ville vært et plussprosjekt for Tesla uansett, er jo ingen andre som har vært interesserte i å bygge ut uten solid Enova-støtte heller...
Her i Europa hadde de hatt ett godt skryteemne i å kunne hevde f.eks. Gibraltar til Nordkapp på kun SuC.
Det går vel bra i dag det? Ikkje ned alle modeller, men med 3 og S100 ivertfall.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. april 2019, klokken 17:05
Det går vel bra i dag det? Ikkje ned alle modeller, men med 3 og S100 ivertfall.

Nå har ikke jeg hverken prøvd eller målt så nøye etter, men da bør du nok kjøre pent og rolig fra siste SuC for å komme frem. Og de fleste som kjører opp til vil nok helst tilbake også :p  Så får heller modifisere hva jeg skrev over da:
Ja, selv kun "tur/retur Nordkapp" hadde i seg selv vært ett skryte-poeng.
:)
Model S 85D

Simen1

Sitat fra: gr på torsdag 11. april 2019, klokken 16:03Det er vel tvilsomt at det ville vært et plussprosjekt for Tesla uansett, er jo ingen andre som har vært interesserte i å bygge ut uten solid Enova-støtte heller...
Andre ladeoperatører selger ikke biler...
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

geear

Sitat fra: Simen1 på torsdag 11. april 2019, klokken 23:10
Sitat fra: gr på torsdag 11. april 2019, klokken 16:03Det er vel tvilsomt at det ville vært et plussprosjekt for Tesla uansett, er jo ingen andre som har vært interesserte i å bygge ut uten solid Enova-støtte heller...
Andre ladeoperatører selger ikke biler...
Ionity gjør, siden de er eid av BMW, Daimler, VAG..

Men uansett om det hadde solgt Tesla noen ekstra biler, så er det snakk om ekstremt få biler på vanvittige distanser.

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 11. april 2019, klokken 23:43
Men uansett om det hadde solgt Tesla noen ekstra biler, så er det snakk om ekstremt få biler på vanvittige distanser.

Sant nok når man kun regner med de som bor der oppe. Men legg til de som bor sørpå, og skal hjem til påske, jul og i sommerferien?  Og som jeg var inne på over her - alle de som bor lengre sør - både i Norge og resten av Europa - som blir inspirert av at selv en slik tur er uproblematisk med en elbil (selv om de ikke nødvendigvis har tenkt å ta en slik tur selv)?
Model S 85D

Simen1

Å kjøre hele E6 er Norges svar på distansen vestkysten - østkysten i USA. Det er et symbol i seg selv å gjøre en slik tur uproblematisk. Jeg bor ikke i Finnmark selv eller Baltikum for den del, men jeg ser likevel verdien av å ha muligheten til å kjøre der. Nordkalotten er et sort hull i ladekartet som vil virke som et ankepunkt mot Tesla/elbiler samme hvor få som kjører der. Musk har lovet full dekning i Europa og da tar det seg ikke ut med sorte hull.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA