Hvilke selskap må selge på salg i høst

Startet av tromsø, lørdag 11. januar 2025, klokken 16:20

« forrige - neste »

tromsø

Apropos nye EU regler: hvilke selskap hadde allerede i 2024 > enn 20% salgsandel av elbiler? Unntatt Tesla.. Dvs, hvilke selskap må sannsynligvis selge elbiler på salg eller ikke i høst?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Kravene gjelder vel gjennomsnittlig utslipp, og ikke en bestemt elbilandel. Ford og Volkswagen-konsernet ligger dårligst an. Jeg tror VW får størst problemer med å hente inn dette (uten å kjøpe kreditter fra andre).

https://carboncredits.com/eus-2025-emission-rules-led-tesla-and-mercedes-to-pool-carbon-credits-to-avoid-15-6-billion-fine/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trekkoppbil

Sitat fra: tromsø på lørdag 11. januar 2025, klokken 16:20Dvs, hvilke selskap må sannsynligvis selge elbiler på salg eller ikke i høst?
Det kan være produsenter som selger litt større biler.

Det jeg har sett av avgifts- og støtteintensiver fra myndigheter før, gir fabrikantene fordeler ved å produsere biler til matpakkekjøring: Små biler til å frakte en person over korte avstander, og gjerne små bybiler.

Mens høye avgifter rammer fabrikanter som produserer typiske personbiler som skal kunne frakte flere personer og en del last, gjerne over store avstander.

I 2020 prøvde jeg å regne litt på hvor store fordeler Jaguar Landrover hadde av å selge I-Pace i Europa. Ut fra utslippstall jeg klarte å finne, gjorde jeg overslag på at de ville få enten ca 20 000€ eller noe mer, i reduserte bøter for hver nullutslippsbil de solgte.
Jeg har ikke studert bøtene i 2025.

batterimannen

En del produsenter velger sikkert å kjøpe kvoter av produsenter som ligger langt over målet,som f.eks. Tesla,istedenfor å ta alt som bøter.

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-tjener-milliarder-pa-salg-av-nullutslippskvoter-hvordan-pavirker-dette-konkurrerende-produsenter/265763
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tromsø

Takk for interessante innlegg!

Jeg er veldig gla i vår etron men ønsker lenger rekkevidde. Får se hva det blir, hvis det blir til høsten.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA