NIO Norge blør penger

Startet av edyrli, lørdag 11. januar 2025, klokken 15:50

« forrige - neste »

Suverin

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 16. september 2025, klokken 14:57Enig i at det er bærekraftig å unngå større batterier enn nødvendig. Samtidig er BaaS-modellen ganske lite bærekraftig IMO. Det innebærer jo at bilen vrakes den dagen bilens verdi faller under det batterileie koster. Jeg ser i Dnb sin kalkulator at man med dagens rente kan låne 150k med nedbetaling over 10 år til en lavere månedlig pris enn det batterileie koster. I mitt hode vil det si at bilen skal vrakes den dagen den har lavere nytteverdi enn en bil til 150k.

Det er et godt poeng ja! Ved "vraking" vil batteri gå inn i poolen igjen, men en relativt ny bil blir ubrukelig om man ikke ønsker å betale på BaaS-avtale. I følge Nio kunne man dog søke om og kjøpe ut batteri fra BaaS-avtalen, fikk hvertfall info om det når jeg drev og vurderte brukt ES8 og det bare var BaaS-biler tilgjengelig.

De skulle hatt en eller annen lur prisplan der BaaS-prising hensyntar alder på bilene  :)

ToWalkOrDrive

#46
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. september 2025, klokken 05:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. september 2025, klokken 00:26Wow, det er en sykt stor bil.
3200 liter bagasjerom når en legger ned både bakerste og midterste rad. Må jo være drømmebil for de med 4 eller flere unger...og er flinke til å kjøre Svær bil.
Man venner seg fort til det. Men det er veldig greit å ha en nr 2 bil til bykjøring når hovedbilen er såpass stor. Sinnsykt deilig med så mye plass når man skal ha med seg litt dog, og veldig behagelig på langtur med stor bil.

Ja, deilig å bare kunne dytte ting inn i bagasjerommet uten å drive tetris, og slippe henger til mye. Kan jo være at enkelte ville foretrukket en mindre bil om en bruker parkeringshaller eller smale veier mye. Sammenlignet med f.eks. Audi E-tron 55 er Nye ES-8 38cm lengre, 7,5 cm bredere, 17 cm høyere og med 20 cm lenger akselavstand. Ser jo ut som en fantastisk bil i hvert fall. Blir interessant å se hvordan de priser den i Norge. Kanskje de endelig skal få flere kunder.

Er til og med mye større enn både E-tron, Model S og Model X. Også større enn EV9, som er SVÆR. Shit, ass.
Tesla Model Y                         2021-

Sandpusher

Noen andre som fikk med seg NRK P2 sak i dag om Nioen til Telenor-ansatt (cyber sec. ansvarlig) som sender kontinuerlig data til Kina selv når den ikke er påskrudd? 🤯
Skal prøve å finne lenke på NRK.no
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sandpusher

2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

SolEL

Ja jeg tror forklaringen er at Nio overvoker bilene sine. For autopilot grunner. Og for sikkerheten eller helsen til batteriene. Mr. P på YouTube forteller om en sjafør i Kina som fikk telefon fra Nio og beskjed om å kjøre til nærmeste batteribytte stasjon og swappe batteri så snart som mulig. Resultat stasjonen tok fyr og brant ned ikke lenge etterpå.

SolEL

Tilbake til fortjeneste. Hvorfor driver Nio med andre ting enn ren bilproduksjon. Jo det er mer penger å tjene på å være en teknologi produsent enn ren bil produsent. Nio tjener nå 5000 usd per bil med egne chips i besvarelse.
Vi ser denne dreiningen også hos Tesla. Kinesiske myndigheter har utalt att de ser helst att bilprodusenter kjøper kinesiske chips. Og hvor mange lager chips i Kina? Jeg vet bare om Nio, Huawei og Xpeng.

"The vehicle is just a tool. The real asset is the network it enables". "Tesla is pivoting away from vehicle sales into AI and robotics.... NIO is secretly positioning itself as an energy infrastructure company disguised as an EV maker."
Sitat fra:

https://www.youtube.com/watch?v=5JGqb2TQKE4

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA