NIO Norge blør penger

Startet av edyrli, lørdag 11. januar 2025, klokken 15:50

« forrige - neste »

SolEL

Nio har skjulte "våpen"
Nio startet nettopp et nytt selskap sammen med noen andre. Dette skal drive med halvledere heter det vel på norsk eller chips. De kommer nok til å tjene mer penger på dette enn bilproduksjon. Egene chips er allerede på plass i egene biler. De er bedre og billigere enn NVIDA sine, i hvert fall de som Kina kan importere fra USA Swapping er fremtiden fordi CATL sier dette de starter selv med dette og FIrefly skal kunne swappe der (og på neste generasjon Nio stasjoner). De har vert i samtaler med Nio om å gå mer inn i Nio Power. De har vårt interesser i å overtal aksjer majoriteten (51%) Så har vi selvsagt Emiratene. Nio MENA er startet der med hovedbase i Abu Dhabi. De skal også produsere egnene biler i Egypt. Ny fabrikk bygges i år. Nio skal også stå for elektrifisering av McLaren som UAE nå eier. Emiratene har stor planer for Nio så de vil nok spytte inn mer penger fremfor å gi seg når de først har satset så mye på Nio. Emiratene har faktisk mye kompetanse også på bil. De har sittet i styret flere steder. Så har vi andre som skal bli med på Nios swappe lag. Først ut er Chery.   

Vaduz

Høres ut som håp og tro mer enn noe annet for øyeblikket. Ser ikke helt hvorfor en bilprodusent skulle ha noen åpenbar fordel i halvlederindustrien. Kanskje Skoda burde gjøre det samme?

SolEL

#17
Redusere utgifter til chips, NVIDA sine er dyre. Så de kan tjene mer penger på hver bil de produserer. De er bedre spesielt for FSD autopilot. Selge chips til andre. Bli Kinas svar på NVIDA, som jo var verdens mest verdifulle selskap for ikke så lenge siden.

SolEL

#18
Nios synlige våpen:
 
Det er deres teknologi:
Føsrt ute med virkelig tynne batteripakker på Onvo.
900v system på Onvo og dyreste Nio
banebrytende ny styring  (by wire) tysk system der styringen er digital ikke fysisk Tror Nio har investert i selskapet.
Verdens beste støtdemper system fra USA men ingen var interessert unntatt Nio som har investert heavy i selskapet.
Best på passiv sikkerhet.
Best på hardware og chips
Bruk av Lidar
Meget bra kvalitet
Første fryser / kjøleskap i bil Onvo L60
Først med bagasjerom foran for stor til å være frunk Onvo L90

Leafy

Tapene til Nio fortsetter og har nå passert 1 milliard i Norge. Kun solgt 247 biler hittil i år. Norgessjefen sier dette ikke kan fortsette, men avviser at de kan gå konkurs. Noe drastisk må skje.

https://www.motor.no/aktuelt/nio-har-tapt-en-milliard-kroner-i-norge/328077
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21 - Solgt!
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Daniel_0007

Spør du meg så må NIO gjøre noe drastisk snart, tipper de må justere prisen eller kjøre mer kampanje.
Firefly kan bli en suksess men batteriet er litt lite samt at konkurransen fra Renault 5 blir nok hard her i Europa.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

En EL6 uten batteri har høyere startpris enn en Smart #5 eller en Tesla Model Y med batteri. Slik prising kunne et etablert premium-merke ha sluppet unna med, men kanskje ikke et nytt og ukjent merke med et nytt og ukjent konsept?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

edyrli

De bør nok gjøre noe med prisene ja.
Dette blir bare spekulasjoner. Men det kan tenkes at nio er inne i en negativ spiral også. Media skriver om lave salgstall og økonomiske utfordringer. Kjøperene blir skeptiske og dette fører igjen til enda lavere salgstall.
Så virker det heller ikke som batteri leie treffer så godt i norge.
2020 SEAT Mii Electric
2017 Mitsubishi Outlander PHEV
1996 Suzuki LS-650 Savage

RJK

De kan sikkert spare endel på å flytte sitt NIO Space til et lokale der man lettere når til med bil, inkludert parkeringsplasser. På kjøpet bør de få temmelig betydelig reduksjon i leiekostnader.

Ville ikke forundre om det lokalet koster rundt 1 mill i måneden. Det er riktignok et (vilt) gjett, men har forstått at det er massivt med plass, og "midt i smøtøyet", så det kan garantert ikke være billig!

Men kanskje noen har et mer faktagrunnet estimat...

En artikkel som estimerer kostnadene:

https://www.bilbransje24.no/nyheter/569697

Og her er Google sin AI sitt estimat:

"Det finnes ingen offentlig tilgjengelig informasjon om den eksakte leieprisen for Nios lokaler i Oslo per dags dato, men en analyse fra 2021 antyder at den totale femårige leiekostnaden kan ha vært på over 50 millioner kroner, basert på anslått kvadratmeterpris og lokasjon.
Anslått kostnad fra en analyse fra 2021:
Lokaler: Nios lokaler i Karl Johans gate er anslått til å være ca. 1750 kvadratmeter.
Kvadratmeterpris: Anslått til 6000 kroner per kvadratmeter.
Leieavtale: En femårig leieavtale.
Total leiekostnad: Dette gir en ren leiekostnad på cirka 52,5 millioner kroner over fem år.
Totalt anslag: Med tillegg av strøm, forsikringer og kommunale avgifter, ble den samlede økonomiske forpliktelsen estimert til godt over 100 millioner kroner over fem år, eller minimum 20 millioner kroner årlig, noe som indikerer en svært høy kostnad knyttet til Nios satsing."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Skulle gjerne visst at NIO Norge ble til en slik søppelorganisasjon når jeg kjøpte i sin tid 🙂.

https://jobbi.no/i/nio-norway/vurderinger

Vanligvis er det konsekvenser for dårlig ledelse, men her bare brukes hode i sanden og markedssituasjonen for alt det er verdt. Markedet opp 25% i Norge så langt, NIO ned 50%.

Er 3000ish eiere som synes bilen er fin fin, batteribytte er konge og at NIO Norge søkker. Vi håper at Hedin tar over salget og ettermarkedet snarest.
Som de skal gjøre i nye markeder og i DK. Da kan det forhandles om rabatter til forhandlere og kjøres kampanjer.

Og det kan redde bruktbilmarkedet for NIO når overskuddet av biler er absorbert i 2026(?, har ikke fulgt så mye med på elbilmarkedet og om tilbud/etterspørsel er mer i balanse)

NIO lager fortreffelige biler, noe begrenset av batteribytte, men nullstiller de seg, kvitter seg med ledelsen i Norge og fokuserer på import, deletilgang og NT3 (900V) plattformen, med 600 kW lading i tillegg til bytte, kan det fremdeles lykkes.

Nye ES8 på NT3 ble nylig lansert med en startpris på 50k Euro i Kina.
5.3 meter luksuriøst og raffinert kjøretøy. Onvo L90 koster mindre enn model Y i Kina og er bygget på samme plattform.

NT3 batteristørrelse er 60, 85, 102(netto?) og 120 kW(112 netto)

Firefly er en Frankenstein bil, er solgt 2 så langt (de 7 andre registrerte er demobiler), så Ho er heldig om han bare må fjerne en null fra sitt anslag om 200 på slutten av året. Bilen har mulighet til å byttebatteri, om det produseres en ny batteribyttestasjon fra scratch.

30k mer så får du en Smart #3 med AWD.

Etternøleren

Har en nær relasjon som tidligere jobbet i Nio, hens opplevelse med ledelsen der er helt tragisk. Samt at det kun er en selger som får lov å ta seg av alle salg til næringsliv, så de andre får ikke provisjon hvis de selger til næringslivskunder. Hen har heldigvis funnet seg en ny arbeidsplass. Jeg synes de produserer fine biler, men pga ledelsen og at jeg ikke har behov for BaaS så vil de aldri bli aktuelle dessverre.

Vaduz

Problemet er litt at man må lease halve bilen for å kunne bytte batteri. Blir litt merkelig bruktmarked etter hvert med 10 år gammel bil som koster 3000kr per mnd for å kunne kjøre.

BubbaJoFet

Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. september 2025, klokken 14:39Problemet er litt at man må lease halve bilen for å kunne bytte batteri. Blir litt merkelig bruktmarked etter hvert med 10 år gammel bil som koster 3000kr per mnd for å kunne kjøre.

Igjen det er søppel i ledelsen, her kunne en tilbudt kjøp av brukte batterier etter at de var avskrevet, gitt garantier utover de 6 årene som bilen har etc etc om en har BaaS, etc.

Hvis noen vil se hvorfor NIO kan lage bil:
https://youtu.be/GQEy-ISk4RA?si=vjNY2xGy3XOr4JXW

Vi snakker om 100 under prisen av nye iX3 med kjøpt batteri og det er før en legger på utstyr i BMWen.

SolEL

Nio har problemer i Kina. For mange vil ha nye Es8 og Onvo L90 nå før jan 26 da elbilfordeler reduseres. Til og med for prøve kjøring er det ventetid. Nå åpner showromene en time tidligere og lengere åpningstider for å ta seg av tilgangen.
Til og med Onvo L60 (kommer hit høsten 26) har tatt seg opp. Den solgte dårlig i starten men fikk nytt giv når folk strømmet til får å se L90. De må få opp produksjonen. Firefly kan ikke bli en bestselger i Norge da de ikke kan få tak i biler. Håper på Nio MENA fabrikk snarest. Aksje kursen går oppover 6.22 USD i skrivende stund.

turfsurf

Hm, helt latterlig dårlig rekkevidde på ES8.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA