NIO Norge blør penger

Startet av edyrli, lør 11. jan 2025, kl. 15:50

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Sitat fra: turfsurf på man 15. sep 2025, kl. 16:48Hm, helt latterlig dårlig rekkevidde på ES8.

Hva er det som er latterlig for en bil på 5.3 meter, med god plass til 7 personer og bagasje, har en nyttelast (som wltp krever er lastet opp med) på 500-600 kg når den går over 500 km med 90ish netto batteri?



Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 11:03
Sitat fra: turfsurf på man 15. sep 2025, kl. 16:48Hm, helt latterlig dårlig rekkevidde på ES8.

Hva er det som er latterlig for en bil på 5.3 meter, med god plass til 7 personer og bagasje, har en nyttelast (som wltp krever er lastet opp med) på 500-600 kg når den går over 500 km med 90ish netto batteri?

390 km på standard range og 510 km på long range står det. Antar at det er de 390 km som oppfattes som latterlig. Ser forøvrig at prisen øker fra 844k til 932k om man skal ha long range. Det er en del penger for et nytt og usikkert kinesisk merke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tir 16. sep 2025, kl. 11:20
Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 11:03
Sitat fra: turfsurf på man 15. sep 2025, kl. 16:48Hm, helt latterlig dårlig rekkevidde på ES8.

Hva er det som er latterlig for en bil på 5.3 meter, med god plass til 7 personer og bagasje, har en nyttelast (som wltp krever er lastet opp med) på 500-600 kg når den går over 500 km med 90ish netto batteri?

390 km på standard range og 510 km på long range står det. Antar at det er de 390 km som oppfattes som latterlig. Ser forøvrig at prisen øker fra 844k til 932k om man skal ha long range. Det er en del penger for et nytt og usikkert kinesisk merke.

Nei, det er faktisk latterlig å lansere en bil i denne klassen hvor toppmodellen kun går 51 mil i dag. Konkurrentene går 60-70 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 12:40Nei, det er faktisk latterlig å lansere en bil i denne klassen hvor toppmodellen kun går 51 mil i dag. Konkurrentene går 60-70 mil.

Jeg hadde ikke sett på det som noen showstopper for ny bil.

Ser du på 1000km- challenge til TB er de absolutt konkurransedyktig på langtur og. ES8 er 5 minutt raskere og EL8 er 5 minutt tregere enn Mercedes EQS 450+ (711 wltp). Nio har faktisk tre biler på topp 8 i 1000km challenge (blant de rene elbilene). Så wltp er ikke alt om du skal langt fort.

Jeg personlig skjønner dog ikke hva folk skal med disse svære batteriene og ekstreme rekkeviddene. Det er bærekraft i mindre batterier og kortere rekkevidde. Her er jo Nio forsåvidt inne på noe, der man kan ha mindre batterier i det daglige og ha færre store batterier som er tilgjengelig for oppgradering ved behov.. Men det er nok og kanskje skepsisen (og implementeringen?) til BaaS som er den største bremsen for Nio?



Rosstopher

Sitat fra: Suverin på tir 16. sep 2025, kl. 14:27
Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 12:40Nei, det er faktisk latterlig å lansere en bil i denne klassen hvor toppmodellen kun går 51 mil i dag. Konkurrentene går 60-70 mil.

Jeg hadde ikke sett på det som noen showstopper for ny bil.

Ser du på 1000km- challenge til TB er de absolutt konkurransedyktig på langtur og. ES8 er 5 minutt raskere og EL8 er 5 minutt tregere enn Mercedes EQS 450+ (711 wltp). Nio har faktisk tre biler på topp 8 i 1000km challenge (blant de rene elbilene). Så wltp er ikke alt om du skal langt fort.

Jeg personlig skjønner dog ikke hva folk skal med disse svære batteriene og ekstreme rekkeviddene. Det er bærekraft i mindre batterier og kortere rekkevidde. Her er jo Nio forsåvidt inne på noe, der man kan ha mindre batterier i det daglige og ha færre store batterier som er tilgjengelig for oppgradering ved behov.. Men det er nok og kanskje skepsisen (og implementeringen?) til BaaS som er den største bremsen for Nio?

Enig i at det er bærekraftig å unngå større batterier enn nødvendig. Samtidig er BaaS-modellen ganske lite bærekraftig IMO. Det innebærer jo at bilen vrakes den dagen bilens verdi faller under det batterileie koster. Jeg ser i Dnb sin kalkulator at man med dagens rente kan låne 150k med nedbetaling over 10 år til en lavere månedlig pris enn det batterileie koster. I mitt hode vil det si at bilen skal vrakes den dagen den har lavere nytteverdi enn en bil til 150k.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Suverin på tir 16. sep 2025, kl. 14:27
Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 12:40Nei, det er faktisk latterlig å lansere en bil i denne klassen hvor toppmodellen kun går 51 mil i dag. Konkurrentene går 60-70 mil.

Jeg hadde ikke sett på det som noen showstopper for ny bil.

Ser du på 1000km- challenge til TB er de absolutt konkurransedyktig på langtur og. ES8 er 5 minutt raskere og EL8 er 5 minutt tregere enn Mercedes EQS 450+ (711 wltp). Nio har faktisk tre biler på topp 8 i 1000km challenge (blant de rene elbilene). Så wltp er ikke alt om du skal langt fort.

Jeg personlig skjønner dog ikke hva folk skal med disse svære batteriene og ekstreme rekkeviddene. Det er bærekraft i mindre batterier og kortere rekkevidde. Her er jo Nio forsåvidt inne på noe, der man kan ha mindre batterier i det daglige og ha færre store batterier som er tilgjengelig for oppgradering ved behov.. Men det er nok og kanskje skepsisen (og implementeringen?) til BaaS som er den største bremsen for Nio?




50 mil på en bil som bruker så mange kWh per mil vil som regel ikke ha så stort ekstraforbruk ved dårligere forhold. Derfor er ofte vinterrekkevidden også ganske bra (uten å ha sjekket Nio). Så lenge ladehastighet er ok ville ikke 50 mil vært avskrekkende. Men å gi fra meg "mitt eget" batteri, uten å vite hvordan det jeg får er, og uten å eie batteri...litt for skummelt for meg. Og så høy pris... Nei, da ville jeg heller kjøpt en Kia EV9 enn en ES8.

1000km challenge er jo avhengig av batteribyttestatsjon, og det er vel bare ca 20 stk i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

#36
Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 12:40
Sitat fra: Rosstopher på tir 16. sep 2025, kl. 11:20
Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 11:03
Sitat fra: turfsurf på man 15. sep 2025, kl. 16:48Hm, helt latterlig dårlig rekkevidde på ES8.

Hva er det som er latterlig for en bil på 5.3 meter, med god plass til 7 personer og bagasje, har en nyttelast (som wltp krever er lastet opp med) på 500-600 kg når den går over 500 km med 90ish netto batteri?

390 km på standard range og 510 km på long range står det. Antar at det er de 390 km som oppfattes som latterlig. Ser forøvrig at prisen øker fra 844k til 932k om man skal ha long range. Det er en del penger for et nytt og usikkert kinesisk merke.

Nei, det er faktisk latterlig å lansere en bil i denne klassen hvor toppmodellen kun går 51 mil i dag. Konkurrentene går 60-70 mil.

EX90 60 mil med 107 netto, 30 cm kortere, altså en bilklasse under.

EV9, 51 mil med 96ish netto, 30 cm kortere og en klasse under.

EQS, 65 mil, med 118 netto og 5.2 meter, samme klasse.

Xpeng X9, 56 mil, 100ish netto? Samme klasse.

Må jeg liste flere?
Hva mener du er konkurrenter i samme klasse? Neue klasse iX3? Ny EQC?
Det er ingen andre konkurrenter utover X9 og EQS

Angående pris, så koster den mindre enn opprinnelig ES8 i Kina, altså under 600k med BaaS. Kjøp av batteri er også redusert

Problemer er om den kommer til Europa med resten av NT3 plattformen (900V).


turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 15:44
Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 12:40
Sitat fra: Rosstopher på tir 16. sep 2025, kl. 11:20
Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 11:03
Sitat fra: turfsurf på man 15. sep 2025, kl. 16:48Hm, helt latterlig dårlig rekkevidde på ES8.

Hva er det som er latterlig for en bil på 5.3 meter, med god plass til 7 personer og bagasje, har en nyttelast (som wltp krever er lastet opp med) på 500-600 kg når den går over 500 km med 90ish netto batteri?

390 km på standard range og 510 km på long range står det. Antar at det er de 390 km som oppfattes som latterlig. Ser forøvrig at prisen øker fra 844k til 932k om man skal ha long range. Det er en del penger for et nytt og usikkert kinesisk merke.

Nei, det er faktisk latterlig å lansere en bil i denne klassen hvor toppmodellen kun går 51 mil i dag. Konkurrentene går 60-70 mil.

EX90 60 mil med 107 netto, 30 cm kortere, altså en bilklasse under.

EV9, 51 mil med 96ish netto, 30 cm kortere og en klasse under.

EQS, 65 mil, med 118 netto og 5.2 meter, samme klasse.

Xpeng X9, 56 mil, 100ish netto? Samme klasse.

Må jeg liste flere?
Hva mener du er konkurrenter i samme klasse?
Du greier det jo selv. Alle disse er konkurrenter. At de ikke alle er i samme klasse eller akkurat like store er ikke poenget. Jeg snakket heller ikke om effektivitet.

Greia er at å lansere ny bil i denne prisklassen i dag som kun går 50 mil er dårlig. 50 mil er gårsdagens rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Suverin på tir 16. sep 2025, kl. 14:27Jeg personlig skjønner dog ikke hva folk skal med disse svære batteriene og ekstreme rekkeviddene.
Vi har jo alle forskjellige behov. NIO tilbyr jo bilen med mindre batteri for dere. Jeg vil ha større batteri for:
- å kunne kjøre tur-retur hytta uten å hurtiglade
- kunne kjøre opp til hytta med stor henger uten å lade
- kunne stoppe og ta pause hvor jeg vil og ikke på en ladestasjon
- ikke måtte stoppe etter 2 timer på motorvei
- å kunne kjøre opp på hytta om vinteren etter å ha brukt bilen tidligere på dagen uten å måtte lade igjen

Ikke noe av dette går med 50 mils bilene. Hadde jeg kun putlet rundt i nærområdet hadde jeg ikke hatt behovet.

Og ja, jeg har kjørt 270 mil på to dager med i3 120Ah, og 78 mil på en tur med i3 60Ah. Dette handler ikke om hva som går, men om hva en stor, dyr bil bør levere i dag når den har betegnelsen LR. T.o.m Ford F150 går lengre...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 16:20
Sitat fra: Suverin på tir 16. sep 2025, kl. 14:27Jeg personlig skjønner dog ikke hva folk skal med disse svære batteriene og ekstreme rekkeviddene.
Vi har jo alle forskjellige behov. NIO tilbyr jo bilen med mindre batteri for dere. Jeg vil ha større batteri for:
- å kunne kjøre tur-retur hytta uten å hurtiglade
- kunne kjøre opp til hytta med stor henger uten å lade
- kunne stoppe og ta pause hvor jeg vil og ikke på en ladestasjon
- ikke måtte stoppe etter 2 timer på motorvei
- å kunne kjøre opp på hytta om vinteren etter å ha brukt bilen tidligere på dagen uten å måtte lade igjen

Ikke noe av dette går med 50 mils bilene. Hadde jeg kun putlet rundt i nærområdet hadde jeg ikke hatt behovet.

Og ja, jeg har kjørt 270 mil på to dager med i3 120Ah, og 78 mil på en tur med i3 60Ah. Dette handler ikke om hva som går, men om hva en stor, dyr bil bør levere i dag når den har betegnelsen LR. T.o.m Ford F150 går lengre...

Ford F150 og EQS koster 1.2 millioner kroner. ES8, om den kommer, hit vil koste rundt 750k med kjøpt batteri.

Hva er det du egentlig mener?
Dagens EL8 er dyr, oppunder en million med batteri, absolutt. Men jeg har lenket til nye ES8 som er en helt annen bil...

Om biler er i andre klasser eller ei, har absolutt betydning. Ut fra din logikk må alle kjøpe MY...

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 16:31Hva er det du egentlig mener?
Dagens EL8 er dyr, oppunder en million med batteri, absolutt. Men jeg har lenket til nye ES8 som er en helt annen bil...

Om biler er i andre klasser eller ei, har absolutt. Ut fra din logikk må alle kjøpe MY...
Du er for opptatt av å sammenligne pris og bilklasse. Poenget mitt er at når jeg skal kjøpe ny bil i dag som hovedbil er det mange som tilbyr opp til 80 mils rekkevidde. Biler med 50 mil som maks blir da uinteressante. Handler jo om hva man prioriterer. Hvis det viktigste er å få en 5,3m lang bil for å kjøre til naboen er sikkert ES8 bra...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: turfsurf på tir 16. sep 2025, kl. 17:29
Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 16:31Hva er det du egentlig mener?
Dagens EL8 er dyr, oppunder en million med batteri, absolutt. Men jeg har lenket til nye ES8 som er en helt annen bil...

Om biler er i andre klasser eller ei, har absolutt. Ut fra din logikk må alle kjøpe MY...
Du er for opptatt av å sammenligne pris og bilklasse. Poenget mitt er at når jeg skal kjøpe ny bil i dag som hovedbil er det mange som tilbyr opp til 80 mils rekkevidde. Biler med 50 mil som maks blir da uinteressante. Handler jo om hva man prioriterer. Hvis det viktigste er å få en 5,3m lang bil for å kjøre til naboen er sikkert ES8 bra...

Eh, det er du som mener det er latterlig med biler som ikke møter ett eneste målepunkt, rekkevidde, ikke jeg.

Når jeg viser til at ingen konkurrenter kan tilby 60-70-80 mil, så mener du at det ikke finnes bilklasser og alle biler stiller likt.

Sorry, ass, men dette er barnehage logikk og hvorfor dette forumet er dødt.

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på tir 16. sep 2025, kl. 17:52Sorry, ass, men dette er barnehage logikk og hvorfor dette forumet er dødt.
Litt hårsår for kritikk av bilmerket «ditt» eller? Jeg har sagt akkurat hvorfor jeg mener rekkevidden er for dårlig.  Synes du femti mil er bra i dagens marked, fint for deg. Jeg synes fremdeles det er for dårlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#43
Wow, det er en sykt stor bil.
3200 liter bagasjerom når en legger ned både bakerste og midterste rad. Må jo være drømmebil for de med 4 eller flere unger...og er flinke til å kjøre Svær bil.

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 17. sep 2025, kl. 00:26Wow, det er en sykt stor bil.
3200 liter bagasjerom når en legger ned både bakerste og midterste rad. Må jo være drømmebil for de med 4 eller flere unger...og er flinke til å kjøre Svær bil.
Man venner seg fort til det. Men det er veldig greit å ha en nr 2 bil til bykjøring når hovedbilen er såpass stor. Sinnsykt deilig med så mye plass når man skal ha med seg litt dog, og veldig behagelig på langtur med stor bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA