Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan fungerer Spotify i E-tron 55 20mod?

Startet av skiboks, fredag 24. januar 2025, klokken 22:01

« forrige - neste »

skiboks

Vurderer å gå fra en litt eldre Tesla til en litt nyere e-tron. Liker godt enkelheten i bruk av spotify i Teslaen. Finner ikke noe på nett om hvordan det ser ut med spotify på e-tron, og om det i det heletatt fungerer på e-tron 55, feks 2020modell?

Kan noen si om det fungerer med spotify på alle 55 utgaeve/utstyrspakkene? Tenker da på oppsett via bilens meny, uten å måtte koble til med telefon? Er det noen utgifter forbundet med å ha det? Om noen har mulighet til å ta bilde av displayet sitt og hvordan spotify ser ut med spillelister etc, hadde det vært topp!😊

Gamal

Du bruker Android Auto / Apple Carplay. Starter trådløst når jeg starter bilen. Tror kun det er Tesla som har egen spotify-integrasjon.

janbanan

Sitat fra: Gamal på søndag 26. januar 2025, klokken 00:27Tror kun det er Tesla som har egen spotify-integrasjon.
Det stemmer nok ikke helt...
Mercedes, BMW, Volvo, Polestar, BYD, Xpeng og helt sikkert en del flere.
Audi Q6, har kommet etter. Ikke forvent at dette skal bli tilgjengelig etter en oppdatering. Min erfaring er at Audi kun legger til nye funksjoner til nye (års)modeller.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

OlaM

Sitat fra: janbanan på søndag 26. januar 2025, klokken 17:24Det stemmer nok ikke helt...
Audi Q6, har kommet etter. Ikke forvent at dette skal bli tilgjengelig etter en oppdatering. Min erfaring er at Audi kun legger til nye funksjoner til nye (års)modeller.

Det stemmer nok ikke helt... De du lister opp har en eller annen form for Android Auto, Apple Carplay og kjører Spotify-versjonen derfra. Derfor har de gjerne Easypark også. Mens Tesla har satt seg ned og skrevet sin egen versjon av Spotify for sitt eget operativsystem.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på tirsdag 28. januar 2025, klokken 13:23
Sitat fra: janbanan på søndag 26. januar 2025, klokken 17:24Det stemmer nok ikke helt...

Det stemmer nok ikke helt... De du lister opp har en eller annen form for Android Auto, Apple Carplay og kjører Spotify-versjonen derfra. Derfor har de gjerne Easypark også. Mens Tesla har satt seg ned og skrevet sin egen versjon av Spotify for sitt eget operativsystem.
Ouch! Tviler sterkt på at Tesla har utviklet noe Spotify-klient.

Det er nok hovedsakelig Spotify som har laget klienten, og så har Tesla "embedded" den koden inn i programvaren sin. Det er nok en langt mer presis beskrivelse av hvordan de har fikset dette!

Det krever nok litt innsats fra begge parter, men tviler sterkt på at Spotify har delt nok info til at Tesla kan utvikle egen Spotify-klient.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:37

Det er nok hovedsakelig Spotify som har laget klienten, og så har Tesla "embedded" den koden inn i programvaren sin. Det er nok en langt mer presis beskrivelse av hvordan de har fikset dette!

Det krever nok litt innsats fra begge parter, men tviler sterkt på at Spotify har delt nok info til at Tesla kan utvikle egen Spotify-klient.

Du kan lage din egen Spotify-app,med deres veldig flott dokumenterte grensesnitt: https://developer.spotify.com/documentation/web-api

Det finnes haugevis av tredjeparts apper, Bluetooth-høyttalere, stereoanlegg, kjøleskap og jeg vet ikke hva som alle har laget sine egne Spotify-klienter. Spotify sin innsats ligger i at de lager veldig gode grensesnitt som er åpent for alle å bruke og dermed er det flere kunder som vil ha abonnement.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:48
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:37

Du kan lage din egen Spotify-app,med deres veldig flott dokumenterte grensesnitt: https://developer.spotify.com/documentation/web-api

Det finnes haugevis av tredjeparts apper, Bluetooth-høyttalere, stereoanlegg, kjøleskap og jeg vet ikke hva som alle har laget sine egne Spotify-klienter. Spotify sin innsats ligger i at de lager veldig gode grensesnitt som er åpent for alle å bruke og dermed er det flere kunder som vil ha abonnement.
OK, da har Spotify vært veldig snille med å ha gode API, og så kan man tweake litt rundt det ved å bruke en app de har godkjent.

Greit, da kan man vel si at Tesla har laget en spotify-app!

Takk for info!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

skiboks

Sitat fra: Gamal på søndag 26. januar 2025, klokken 00:27Du bruker Android Auto / Apple Carplay. Starter trådløst når jeg starter bilen. Tror kun det er Tesla som har egen spotify-integrasjon.

Så dere som liker musikk og spotify og bruker dette på så godt som alle kjøreturer, synes dere Android Auto/Apple car play fungerer bra nok på den lille skjermen slik at opplevelsen blir god?

vartli

Synes det fungerer greit så lenge jeg slipper å bruke søkefunksjonen. Er jo i praksis likt om en bruker Spotify, Tidal eller Apple musikk. Uten at jeg har studert detaljene, har de vel samme brukergrensesnitt.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

storeulv

Funker greit nok. Jeg har da iPhone og bruker Carplay.

Siri er hjelpsom med søk, og hun kan sende meldinger og ringe til folk i tillegg til å spille av den musikken du ønsker. Men hun sliter med å finne rett artist når jeg ber henne om å spille de mongolske tungrockerne i "The Hu". Da ender det som regel med at hun heller setter på Daltrey & Co ("The Who", om noen lurte).

Det er ikke mulig å søke i Spotify eller Apple Music med noe annet enn Siri. Jeg vet ikke hvordan dette evt funker for de med Android Auto. Det er jo rett nok et marginalt problem, men et problem like fullt.

Om jeg skal si noe direkte negativt så må det være at enkelte funksjoner har litt små ikoner som kan være vanskelige å treffe med fingertuppen fra en utstrakt arm i 80 km/t på norske veier uten å måtte ta blikket for lenge vekk fra veien.

Hva de forskjellige musikkspillerne angår så er Spotify etter min mening klart best i brukeropplevelse. Tidal virker veldig buggy, og har i tillegg noen merkelige valg når man ber om f.eks. hits fra 80-tallet. Apple Music har dårligere algoritmer for å velge gode spor når man ber Siri om å spille av en spesifikk artist.
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA