Feil på high voltage system samt feil på hybridsystem og AC

Startet av Almis, tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:03

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det var jo "gode" nyheter. Om batteriet ikke får kjøling så vil det vel heller ikke lade mm og slike deler er vel hyllevare vil jeg tro i motsetning til nytt batteri om dagen...

Litt håpløst dog at man blander biler - sjekk at du få igjen din  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 21. januar 2025, klokken 13:14Det var jo "gode" nyheter. Om batteriet ikke får kjøling så vil det vel heller ikke lade mm og slike deler er vel hyllevare vil jeg tro i motsetning til nytt batteri om dagen...

Litt håpløst dog at man blander biler - sjekk at du få igjen din  :)

Skal godt gjøres å ta feil. Den er foliert matt rød, så om de fucker opp det blir jeg nesten imponert  ;D

Status er nå at de venter på deler, så kanskje ila neste uke engang. Har enda ikke fått noe prisoverslag, men hyggelig lesing blir det nok ikke uansett.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Almis

Skulle ikke være lett dette... Fikk en ny telefon nå. Status er som følger:

Det er _ikke_ AC-kompressoren som er problemet. Vi ser nå på 3 forskjellige problem.

De har målt på de to kablene som kommer fra batteripakken og funnet ut at det er alt for lav motstand. Det skal vist være minimum 1,5 kilo-ohm målt, men de målte 0,3 kilo-ohm. Mao, dårlig stemning. Det høres mer ut som en garantisak mot sandven ifølge han jeg snakket med, men tiden vil vise.

Det er også funnet lav isolasjon i ledningsnettet/kretsen etter batteriet. Altså et eller annet sted i den kretsen, om det er junction boxer, ombordlader eller hva det nå er så er det for lav isolasjon. Dette tar lang tid å feilsøke fordi de må gå igjennom hele systemet for å finne synderen. De trodde først at det var AC-kompressoren siden det er en kjent feil, men det viste seg at den ikke var problemet.

Sååååå.... Vi venter i spenning.
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

Ush...men de er i alle fall flinke til å oppdater. Som regel får du ikke vite noe..

Her fikk jeg H471, sikkerhets oppdatering mht sporing av batterifeil, i dag. Tok en halvtimes tid og så langt har ikke bilen sagt at noe er galt... 

Programvare betegnelse for Batterikontrollmodul endret seg fra BS-AAG-BD-AD-BE til BY-AAG-BD-AD-BE, mao et solid hopp på første enhet (BS-BY) og gikk mao igjennom som det skulle. Jyplingen som gjorde det kunne sine saker  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Ny update:

De hadde vist ikke koblet fra en signal-kabel på batteriet når de målte motstand, så nå måler de korrekt motstand (minimum 1,5kohm). Så, batteriet er ok.

De har også funnet isolasjonsfeilen i resten av systemet: Vanninntrengning i kabelen til ladeinntaket. Så kabelen som går fra ladeinntaket og helt til fronten må skiftes ut. Må sikkert demontere en hel mengde greier, så det tar litt tid. Men vi vet hva feilen er!
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

VWspirit

Ser du ente med samme feilen som vi hadde, blir spennde å be se prisoverslaget på det... vi ente opp på 92t
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Almis

Fått mer info nå. Satser på at bilen er klar om ikke så alfor lenge.
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

Skjer det noe i saken ? Ser det er en annen sak som likner her om dagen med en hinsides pris..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. februar 2025, klokken 15:16Skjer det noe i saken ? Ser det er en annen sak som likner her om dagen med en hinsides pris..
Er jo helt sykt dette her... det er ville priser

Almis

Kom på 10k (Egenandel er 25% av repkost).

MEN, bilen kom tilbake med skade..

Panseret er tydelig trykt ned på venstre side og folien er revet opp rundt der panseret er trykket ned. Så jeg ringte verkstedet som gjorde reparasjonen, men de kunne fortelle meg at bilen kom til de slik. Så nå må jeg nesten leke detektiv, for jeg satt den ikke i fra meg sånn....

Casen er som følger: Bil gir feilmeldinger og kjøres til merkeverksted. Den står der i noen dager før forsikringsselskapet ordner transport til et annet verksted pga kapasitetproblemer hos merkeverksted. Mao, det er tre steder dette potensielt kan ha skjedd: Hos merkeverksted, enten ute eller på verkstedet, under transport eller hos verkstedet som utførte reprasjonen. Sistnevnte bedyrer sin uskyld.

Ringte også forsikringsselskapet som kunne informere meg om at ja, jeg har parkeringsskade uten bonustap i forsikringspakken min, MEN... Det er kun hvis jeg kjenner vedkommende som har skadet bilen! Så for å få dette dekket så må jeg finne ut hvem som har gjort det, noe som kan bli utfordrende. Enden på visa blir vel at jeg må punge ut 4000,- i egenandel + bonustap hvis dette viser seg å være en dyr reprasjon. (Har et håp om at det kan "bøyes" på plass).

Kjenner jeg blir enormt provosert av hele fordømte saken....
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Almis

2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

Shit - en ulykke komme sjelden alene, men det må da være måte på  >:(

Du skiver egenandel av rep. Hadde du motor og gir forsikring som dekker det meste ?

Angående panseret så sjekk om ikke justeringen av stopperen i underkant av panseret på høyre side (venstre på bilde) ikke bare har skudd seg litt inn. Veldig lette å justere. Har måttet justere mine flere ganger..

Alternativt at bakkant av fremre del trenger en justering på høyre side. Det går og å justere relativt greit. Har skrudd litt både her og på infesting av skjermer for å få det perfekt. Mekaniker har mulig demontert og ikke vært så nøye..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. februar 2025, klokken 09:38Shit - en ulykke komme sjelden alene, men det må da være måte på  >:(

Du skiver egenandel av rep. Hadde du motor og gir forsikring som dekket det meste ?

Angående panseret så sjekk om ikke justeringen av stopperen i underkant av panseret på høyre side (venstre på bilde) ikke bare har skudd seg litt inn. Veldig lette å justere. Har måttet justere mine flere ganger..

Takk for tips ang stopperen! Skal sjekke det ut.

Ja, har "Elbil pluss med maskinskade" via Tryg. Hvis bilen er under 5 år og har gått under 200k så er det 4000,- i egenandel og hvis den er over 5 år og gått under 200k (Som min er), så er det 25% av repkostnad.

Ang at mekaniker har demontert og ikke vært så nøye med montering: Ifølge verkstedet så kom bilen slik til de, så jeg tror ikke det er tilfelle (Gitt at verkstedet snakker sant, såklart)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Almis på mandag 10. februar 2025, klokken 09:05MEN, bilen kom tilbake med skade..

Panseret er tydelig trykt ned på venstre side og folien er revet opp rundt der panseret er trykket ned. Så jeg ringte verkstedet som gjorde reparasjonen, men de kunne fortelle meg at bilen kom til de slik. Så nå må jeg nesten leke detektiv, for jeg satt den ikke i fra meg sånn....

Casen er som følger: Bil gir feilmeldinger og kjøres til merkeverksted. Den står der i noen dager før forsikringsselskapet ordner transport til et annet verksted pga kapasitetproblemer hos merkeverksted. Mao, det er tre steder dette potensielt kan ha skjedd: Hos merkeverksted, enten ute eller på verkstedet, under transport eller hos verkstedet som utførte reprasjonen. Sistnevnte bedyrer sin uskyld.

Hvis du ikke har bilde eller film så kommer du ingen vei, er jeg stygt redd for.

Ingeniøren

Dette høres helt tullete ut:
"Ringte også forsikringsselskapet som kunne informere meg om at ja, jeg har parkeringsskade uten bonustap i forsikringspakken min, MEN... Det er kun hvis jeg kjenner vedkommende som har skadet bilen! Så for å få dette dekket så må jeg finne ut hvem som har gjort det, noe som kan bli utfordrende."

Hva er "parkeringsskade uten bonus tap" for pluss, om du må finne ut hvem som gjorde det. Om du vet hvem som har gjort det så er det jo en ansvars skade som dekkes av motparts forsikringsselskap. Så også dette punktet i mine vilkår og tenkte fint å ha om noen kjører på meg og stikker, eller er det noe som bare gjelder om jeg kjører borti noe, men nei, slik står det hos meg:

5. Parkeringsskade uten bonustap
5.1 Hvilke skader er dekket
Forsikringen dekker erstatningsmessig kaskoskade
på parkert kjøretøy med inntil kr 40 000, uten tap
av bonus, når:
- skadevolder er annet ukjent kjøretøy og
tidspunkt/sted er kjent.
- reparasjon utføres ved verksted selskapet har
avtale med.
- motorvognen ikke er eldre enn 10 år.

Ville lest dine vilkår grundig. Ville tro "parkeringskade uten bonus" har rimelig like vilkår rundt om kring.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA