Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeeffektivitet gammel type

Startet av Martinschei, søndag 29. desember 2024, klokken 15:36

« forrige - neste »

Martinschei

Ny koneeier her. 39kwh 2021 modell.

Har stusset på at jeg får lite rekkevidde for leverte kwh fra lader.

Gikk fra 28 til 50% på 14,7kwh levert over 6 timer fra lader på minimum ladeeffekt ac lading. 
Dette skulle indikere at jeg trenger å levere rundt 67kwh for å fulladet.

Er det virkelig så mye tap i prosessen? Går større andel av strømmen til å øke SOC ved høyere ladeeffekt? Eller er det noen skyggeprosesser som batterivarming eller lignende som er aktive?

Hvilke innstillinger lønner seg for lading? Har lest manualen, men synes den er diffus.

RJK

Er ikke så kjent med SR-utgaven, annet enn at den vel ikke ble levert med varmepumpe, som betyr at vinterforbruket blir høyere i de fleste temperatur-områder.

Om det og påvirker bilens evne til å lagre restvarme over lengre tid, er jeg heller ikke kjent med. Tror "varmeflaska" den bruker, ligger utenfor varmepumpa, slik at den fungerer uansett. Ligger en video fra de Munroe som driver og "reverse enginerer" ved å plukke fra hverandre biler, som viser hvordan de fikser dette på denne bilen! Akkurat nå fant jeg bare videoen for Ioniq 5:

Nå er det gjerne slik at lav effekt ved lading, kan føre til at mesteparten brukes til å få batteriet varmt nok til å ville ta i mot lading, noe man merker spesielt ved å se ladetider ved forskjellige effekter.

Er derimot effekten tilstrekkelig, vil man over tid se at ladetapet er størst i starten når den må varme opp batteriet først, men mer går til faktisk lading når det allerede er blitt varmt nok, og den kan nøye seg med litt vedlikeholdsvarme, om det er kaldt nok ute.

PS! Varmebehovet ved AC-lading (hjemme/destinasjonslading) er langt lavere enn ved DC-lading (hurtig/lynlading), da den ikke trenger å bli like varm for å takle å ta i mot strømmen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

En mulig årsak kan være prosentvis visning av strøm i batteriet ikke er lineær?

Se på tallene over en lengre ladeøkt, gjerne fra under 20% til 100%

Etter min erfaring blir tallene mer fornuftige da.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

TB

Sitat fra: Martinschei på søndag 29. desember 2024, klokken 15:36Ny koneeier her. 39kwh 2021 modell.

Hvilke innstillinger lønner seg for lading? Har lest manualen, men synes den er diffus.
Hvilke innstillinger tenker du på?

Det er ikke så mange valg.

Et valg er når lading skal stoppe. 90% i daglig kjøring kan kanskje øke levetiden på batteriet.

Hvor raskt lading skal være. Normalt ønsker en å lade med maks hastighet, der ladeboksen bestemmer hvor høy kW som er tilgjengelig.

Batterivarme på første generasjon aktiverer seg etter min erfaring bare om det blir svært kaldt.

Andre generasjon har mulighet til å aktivt varme batteriet i forkant av hurtiglading.
Lørenskog

Martinschei

Av instillinger tenker jeg på minimum, redusert og maksimum ladehastighet.
Ladegrense, vintermodus, bestemt ladetidspunkt.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å lade med maks hastighet da jeg kan havne over neste effektledd på nettleie og pr nå ikke kan styre dette på ladeboksen.

Min bil har varmepumpe selv om det er SR

Kan legge ved data fra en lengre økt så fort jeg har en. Godt mulig det ikke er helt lineært ja, men synes fortsatt det er mye med nær 40% tap. Hadde sett for meg under halvparten.

Jeg vil påstå at det er dårlig programmering av bilen dersom man er tvunget til å varme opp batteriet ved lading. Kan man ende med å ikke få noe strøm på batteriet i det hele tatt dersom det er skikkelig kaldt?

RJK

Sitat fra: TB på søndag 29. desember 2024, klokken 16:28
Sitat fra: Martinschei på søndag 29. desember 2024, klokken 15:36Ny koneeier her. 39kwh 2021 modell.

Hvilke innstillinger tenker du på?

Det er ikke så mange valg.

Et valg er når lading skal stoppe. 90% i daglig kjøring kan kanskje øke levetiden på batteriet.

Hvor raskt lading skal være. Normalt ønsker en å lade med maks hastighet, der ladeboksen bestemmer hvor høy kW som er tilgjengelig.

Batterivarme på første generasjon aktiverer seg etter min erfaring bare om det blir svært kaldt.

Andre generasjon har mulighet til å aktivt varme batteriet i forkant av hurtiglading.
Spørs hva du legger i "andre generasjon".

Så vidt jeg har fått med meg, skal det nå være mulig på de som er "connected" og har app-mulighet, så fra -20 og utover, dog må verifiseres av noen som har en slik, og har testet etter de siste programvareoppdateringene. Som minimum får du ihvertfall oppvarmet bilen før kjøring, fra app.

Selv definerer jeg -24-modellen som andre generasjon, og -20 og de andre som 1.5. ;)

Sitat fra: Martinschei på søndag 29. desember 2024, klokken 16:59Av instillinger tenker jeg på minimum, redusert og maksimum ladehastighet.
Ladegrense, vintermodus, bestemt ladetidspunkt.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å lade med maks hastighet da jeg kan havne over neste effektledd på nettleie og pr nå ikke kan styre dette på ladeboksen.

Min bil har varmepumpe selv om det er SR

Kan legge ved data fra en lengre økt så fort jeg har en. Godt mulig det ikke er helt lineært ja, men synes fortsatt det er mye med nær 40% tap. Hadde sett for meg under halvparten.

Jeg vil påstå at det er dårlig programmering av bilen dersom man er tvunget til å varme opp batteriet ved lading. Kan man ende med å ikke få noe strøm på batteriet i det hele tatt dersom det er skikkelig kaldt?
Du bør/må ha på "vintermodus" om vinteren. Merker ihvertfall på egen bil at bilen er mer effektiv om vinteren når det er satt. Og det er dessuten en billig forsikring om det virkelig skulle bli "bikkjekaldt", for har du nok strøm på bilen, vil den selv varme batteriet for å beskytte dette, når det blir kritisk kaldt (godt lavere enn -20).

TeslaBjørn har testet de innstillingene for minimum, redusert og maksimum ladehastighet, og det er ikke direkte satte verdier, men basert på hva du forer den med fra veggen. Og i så måte hadde det vært interessant å vite hva du har hjemme av tilgjengelig effekt, om du har 1-fase eller 3-fase, og om det er over IT/TT-nett eller TN-Nett. Da kan og anbefalingene bli bedre, fremfor at vi nå ikke vet hva du har å forholde deg til.

Ladetidspunkt er fornuftig å bruke, om du stort sett drar hjemmefra til samme tidspunkter hver uke. Da skal bilen selv sørge for å starte og stoppe innenfor tidsgrensene du har. Jeg lader dog bare av og til da jeg er på fellesladere i borettslaget, og derfor ikke kan bruke dette. Men på den annen side, jeg trenger derfor ikke bry meg om effektavgifter, det blir borettslaget/ladeanleggs-innstillingene sin jobb.

Ja, så det var endel av de som ble tatt inn i ettertid, ikke de importerte versjonene, som hadde varmepumpe som standard. 2017-2019 ble aldri tatt inn til Norge offisielt, bl.a. fordi de manglet varmepumpe, og prisdifferansen var relativt lav til LR-utgaven som jeg har!
Bosted Oslo

Martinschei

Tror det er 3fas, har 7,4kw tilgjengelig. Bilen kan forøvrig ta imot 11kw på ac hvis ladeboks kan levere.

Har lest tidligere på forumet her at vintermodus kun er et poeng dersom det er veldig kaldt, man har lav soc og har behov for rask hurtiglading eller god akselerasjon.

Er forøvrig ute etter billigst lading, og da er det greit å vite hvor effektive de ulike ladehastighetene er og om andre instillinger kan ha noe å si for dette.

RJK

14,7 kWh på 6 timer, tilsvarer 2,45 kW effekt i snitt, altså 1/3 av den farten du kunne fått på 7,4 kW effekt.

Du svarte ikke hvilket nett du har, men Kona krever TN skal du faktisk få ladet på 3-fase. Men siden du hadde satt den til "Minimum" på lade-effekt i bilen, så tipper jeg du i realiteten lader på 1-fase, og at det derved er 1-fase du lader med hjemme, selv om anlegget er koblet opp som 3-fase. Altså tipper jeg at du har IT/TT-nett hjemme, som Kona ikke takler.

Som sagt i sted, du bør sette på vintermodus nå på vinteren, det gjør bilen i praksis mer effektiv, til tross for meldingen om at det kan gi lavere effekt. Som sagt, min erfaring etter å ha glemt å sette den på, og synes bilen var noe tørst. Var merkbart bedre etter at jeg satte på vintermodus. Men du kan jo teste en uke eller to, og se om du føler det hjelper eller ikke.

Men, jeg tror ikke det påvirker AC/hjemmeladingen i det hele tatt, bare forbruket når du kjører. Men det kan nok godt hende det hjelper noe på hurtiglading, da jeg tenker bilen tillater at batteriet blir litt varmere.

Har du smartness i laderen din? Hvilken boks har du? Kan hende du vil oppnå bedre løsning om du har mulighet til å bruke boksen mot Tibber, som kan hjelpe deg å holde deg under effektgrensa, men gi mulighett il litt mer effekt når boligen din ikke bruker så mye effekt ellers.
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Ladeeffekt innstilt i bilen:
Minimum = 40 % stuping av innstilt ladeeffekt på laderen.
Redusert = 10 % struping av (...)
Maksimum = ingen struping fra bilens side. Da tar bilen i mot feks 3600 W ladeeffekt dersom laderen din gir fra seg 3600 W.
Muligheten til å strupe ladeeffekten fra bilens side, er for å beskytte ladekursen mot at bilen billedlig talt blir for grådig på ladeeffekt i forhold til hva ladekursen kan gi/tåler,av en eller annen grunn.
Du får imidlertid ikke all denne strømmen inn på batteriet pga ladetap i omformeren i bilen. Mener Kona har et varmetap i omformeren på 3-400 W. Om dét er riktig så får batteriet tilført omtrent 3,2 - 3,3 kwt netto etter ladetap dersom en mater bilen med 3.6 kW. Disse 3-400 W som sløses bort i omformeren vil en ha uansett enten en lader med ladeboks som gir 1000 W eller 7200 W.
Det er altså prosentvis langt mindre ladetap jo høyere effekt du gir bilen.

Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Martinschei

Om dette omformertaper er tilnærmet konstant så havner jo en større andel av strømmen til batteriet ved høyere ladeeffekt. Vet du om det gjelder for schuko lading også?

Har zaptech pro ladeboks, men styring av denne er minimal pr nå pga begrenset tilgang.

Ladet 30% til i natt fra 50 til 80% for 14,8kWh. Soc er lest fra app, kanskje den ikke er 100% nøyaktig.

Uansett ladet fra 28 til 80% på 29,6kwh nå. Som skulle tilsi et ladetap på ca 32%. 68% havnet på batteriet. Bilen står for ordens skyld ute i få plussgrader.

Eladdin - Elbilfareren

Jeg får de samme %-tallene som deg når jeg ser på tallene dine. 52 % av 39kwt er ca 20,3 kwt, og du må altså tilføre bilen 29,6 kwt for å lagre disse 20,3 kwt.
Du lader med tilført effekt på ca 2,45 kW (14,7 kwt/6t) serjeg av 1.-innlegget ditt.
Det kan jo tyde på at ladetap i omformeren er mye høyere enn de 3-400 W jeg antydet tidligere.
Ja, jeg tror shuko gir samme ladetap. Om du kjenner på omformeren under panseret så er den varm etter saktelading, men det er litt overraskende at du får så lite inn på batteriet pr tilført effekt. Står det ikke tall for dette i displayet bak rattet når du lader?
Min Kona 2020 64 kwt jeg engang eide viste typisk 1,8-1,9 kW i displayet/inn på batteriet når jeg ladet på 10A/2300 W på shuko.

Om det er en trøst: dagens nye Kona med aktiv batterivarmer TAPPER HV-batteriet for strøm de første 45 min på saktelading. Den bruker strøm fra batteriet og fra ladekabel til å varme opp batteriet på saktelading ved 6 gr C, faktisk, så én times påfyll på 3600 W's lading gir et ladetap på 97 % fant jeg ut i romjulen, og den første halvtimen gir et netto tap av soc og rekkevidde.
Elbil er best.

Martinschei

Det er jo å betrakte som en feil vil jeg si på den nyere modellen.

Kjørte 132,3km m 13,5kwh/100km på 43%
Som skulle tilsi at jeg har drøyt 41kwh tilgjengelig, så det er mulig at jeg har et litt større batteri.

Martinschei

Fikk 21% fra 38 til 59% på 15,7kwh over to totimers ladeøkter i går og forrigårs. Så det er tydeligvis et stort tap til ett eller annet.

En anbefaling kan være å lade sjeldent og mye når det først lades, samt å lade når batteriet er varmest mulig om vinteren.

Kan sjekke om bilen rapporterer annen ladeeffekt enn laderen når det blir litt kaldere igjen.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Martinschei på tirsdag 07. januar 2025, klokken 21:39Fikk 21% fra 38 til 59% på 15,7kwh over to totimers ladeøkter i går og forrigårs. Så det er tydeligvis et stort tap til ett eller annet.

En anbefaling kan være å lade sjeldent og mye når det først lades, samt å lade når batteriet er varmest mulig om vinteren.

Kan sjekke om bilen rapporterer annen ladeeffekt enn laderen når det blir litt kaldere igjen.

Kan det tenkes at bilen din også driver med denne oppvarmingen av batteriet når den blir satt til saktelading?
Elbil er best.

TB

Ladet Kona 2024 fra litt under 20% til 90% med forbruk på 61,69 kWh, se bilde under.

2019 modellen jeg hadde før brukte nok noe mindre strøm, men ikke noe jeg tenker mye over.
Det finnes nok av andre modeller som bruker mye mer strøm.  :angel:
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA