Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeeffektivitet gammel type

Startet av Martinschei, søndag 29. desember 2024, klokken 15:36

« forrige - neste »

Martinschei

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 09. januar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: Martinschei på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.
Godt argument.
Kanskje det er en løsning å programmere inn én times lading? Da vil/bør jo bilens bms vite(?)
Jeg skal prøve det når jeg får anl.

Det var det jeg testet sist. Dog med to stk totimers økter med 22 timers mellomrom.

Batteriet kan ha startet rundt -10, men vil nok tro nærmere -5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA