Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeeffektivitet gammel type

Startet av Martinschei, søndag 29. desember 2024, klokken 15:36

« forrige - neste »

Martinschei

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 09. januar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: Martinschei på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.
Godt argument.
Kanskje det er en løsning å programmere inn én times lading? Da vil/bør jo bilens bms vite(?)
Jeg skal prøve det når jeg får anl.

Det var det jeg testet sist. Dog med to stk totimers økter med 22 timers mellomrom.

Batteriet kan ha startet rundt -10, men vil nok tro nærmere -5.

Martinschei

Har nå testet to nye ladeøkter som var litt lengre.
Først ladet jeg fra 24 til 100% for 36,1kWh som gir et ladetap på ca 21% noe som ikke er så alt for mye synes jeg. Ladet da på 4,5kW i et strekk, og dette var etter at bilen har stått ute i ca 5C i flere døgn antar batteritemperatur derfor var rundt 5C.

Kjørte deretter en tur på 269km når ladingen var ferdig.
På denne turen oppgav appen at jeg hadde et forbruk på 11,03kWh/100km i snitt og brukte 29,69kWh endte på 4%SOC etter turen noe som skulle tilsi at jeg hadde ca 280km rekkevidde til å begynne med og 30,9kWh tilgjengelig . Rekuperasjon var 2,52kWh.

Når jeg kom hjem fra turen satt jeg bilen til lading over natten (utsatt ladestart med ca 6 timer effekt 4,5kW) og ladet fra 4 til 100% for 43,1kWh, noe som skulle tilsi et ladetap på kun 14,5%.

Forbruk fra nett er da ca 16kWh/100km inkludert ladetap.

Konklusjon er at det med tanke på ladeeffektivitet synes å være best å lade mye når man først lader og gjerne på høy effekt og med varmt batteri.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Martinschei på fredag 07. februar 2025, klokken 11:03H

Konklusjon er at det med tanke på ladeeffektivitet synes å være best å lade mye når man først lader og gjerne på høy effekt og med varmt batteri.
Ja Sweet Spot ligger der aka golf køllen der du skal treffe ballen noe jeg ikke alltid klarer ;D

#lørdagsmorgenhumor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA