Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Jalla på fredag 27. desember 2024, klokken 21:35
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 18:38Nei - jeg unnskylder ikke Kina for hva de måtte gjøre

Jeg lurer på hva verden hadde sagt om Xi hadde sagt de Donald Trump har sagt om Panama og Grønland?
Det ville skapt EKSTREME reaksjoner nærmest på randen av verdenskrig fra vesten er min påstand.
Så kan en ta to skritt tilbake og tenke på hvorfor reaksjonene fra omverden ville blitt så forskjellig om
Xi hadde sagt det Donald Trump sier.

Gjør du ikke? Da må jeg si du har mange innlegg her i tråden som meget lett oppfattes som et sterkt forsvar for Kina.

Trump er den typen han er, og han slenger ut det ene agnet etter det andre. Og han lyver så det spruter av fyren.

Du har tydeligvis glemt hva Kina gjorde i Tibet, og du kan spørre alle landene rundt Sør-Kina havet om hva de synes om Kina sin fremferd.

Når det gjelder Taiwan så tyder vel mye på at det bare er et spørsmål om tid, for hva skal den kinesiske hæren med de 1 million selvmordsdronene som ble bestilt med levering i 2026?

Vel - godt vi har noen som vet hva som vil skje - vi trenger virkelig den kompetansen i 2025.

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 22:55Jeg vet ikke om akkurat en lignende situasjon mhp krigsskip - men jeg har mange eksempler der militæret bruker vannkanoner.  Jeg ser heller ikke poenget med å løfte frem vannkanon seansen som noe spesielt.
Krigsskip har jo flere land brukt til å skremme med og kjøre frem som et ledd i å forsvare egne interesser.
Jeg velger å dra frem USA fordi de ofte har vist vilje og evne til å gå inn mot andre land for å forsvare egne interesser. Kina gjør jo mye av de samme - forskjellen er at USA faktisk går inn i andre land og dreper for å forsvare sine interesser. Noe lignende har ikke Kina gjort enn så lenge i moderne tid så vidt meg bekjent.

Jeg ser at argumentasjonen mot Kina går mest på frykt på hva de KAN gjøre og hvilke uttalelser de har kommet med.
Den samme frykten mhp hva USA KAN gjøre og hvilke uttalelser den kommende presidenten har kommet med burde jo objektivt gjelde der også - spesielt i lys av hva USA faktisk har gjort historisk.

Vi snakker jo ikke om et land som vi er i krig med - men et land som er en ekstrem konkurrent mot mange vestlige bedrifter og næringer.

Skal vi konkurrere med dem - eller skal vi bare sperre dem ute fra all handel?

Å la krigsskip kollidere med andre skip, og bruken av vannkanoner i disse konfrontasjonene, var et eksempel på Kinas aggresjon i Sør-Kina-havet. Der de gjør krav på havområder i strid med internasjonal rett.

Ingen har sagt vi skal sperre dem ute fra all handel. Men skal vi konkurrere med dem, så må det skje på like og åpne vilkår.

Mange av konfliktene USA har vært involvert i etter den kalde krigen har forøvrig hatt FN-mandat.

Hvis du syns USA har hatt for stort verdensherredømme opp gjennom tidene, så burde du jo være livredd for at diktaturet Kina skal klare å opparbeide seg noe tilsvarende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 14:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. desember 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Jalla på torsdag 26. desember 2024, klokken 16:31Skremmende å lese hvordan noen her forsvarer Kina sin fremferd på område etter område, og marked etter marked.
Ja, kinesisk ledelse er skremmende hensynsløse.

I likhet med Trump ledelsen som vil ha Panama kanalen og Grønland.....

Det er så mye galskap i hodet på verdens ledere når vi går inn i 2025 at man kan saktens lure på om
det vil gå bra med verden.

Jeg kan ikke si at Kina er noe verre enn det USA som vi ser vokse frem. Personlig tror jeg det ligger en form for skjult rasisme bak folk som ser og tenker annerledes ut - og som vi ser treffer kineserene

Jeg ønsker definitivt ikke kinesiske interesser eller tankesett velkommen i et vestlig demokrati. Men jeg ser på handel som et middel til i det minste respektere hverandre og således finne frem til fredlige løsninger på eventulle ulike synspunkt slik at man lærer å forstå hverandre bedre.  Norge må selv aktivt ta ansvar for å sikre egne interesser - ikke overlate dette til andre!

Dessuten er Kina svært viktig for det grønne skiftet - uten handel med Kina så sitter vi igjen med USA sine løsninger som med Trump ved roret i hovedsak går på mer bruk av fossile energi kilder.

Derfor mener jeg vi bør kunne handle varer med Kina og selvfølgelig USA,Europa osv...Men det bør gjøres ut fra våre egne interesser og premisser. Ikke premisser og ønsker fra USA eller EU. Og der tror jeg mange går i fellen og nesten går i skyttergraver og tenker litt som om man hadde med et fotballag å gjøre - mao. man holder med den ene siden og klarer ikke se skogen for bare trær.
HELgenen  :+1: jeg synes du har mange gode forutsetninger for dine synspunkter men jeg er laaaaaaaangt mer brutal i min tankegang enn deg he he ;D jeg tror mer på å sette hardt mot hardt mot Kina

If you want to play you got to pay 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. desember 2024, klokken 10:44
Sitat fra: Jalla på torsdag 26. desember 2024, klokken 16:31Skremmende å lese hvordan noen her forsvarer Kina sin fremferd på område etter område, og marked etter marked.

Det er så mye galskap i hodet på verdens ledere når vi går inn i 2025 at man kan saktens lure på om

Jeg kan ikke si at Kina er noe verre enn det USA som vi ser vokse frem. Personlig tror jeg det ligger en form for skjult rasisme bak folk som ser og tenker annerledes ut - og som vi ser treffer kineserene

Jeg ønsker definitivt ikke kinesiske interesser eller tankesett velkommen i et vestlig demokrati. Men jeg ser på handel som et middel til i det minste respektere hverandre og således finne frem til fredlige løsninger på eventulle ulike synspunkt slik at man lærer å forstå hverandre bedre.  Norge må selv aktivt ta ansvar for å sikre egne interesser - ikke overlate dette til andre!

Dessuten er Kina svært viktig for det grønne skiftet - uten handel med Kina så sitter vi igjen med USA sine løsninger som med Trump ved roret i hovedsak går på mer bruk av fossile energi kilder.

Derfor mener jeg vi bør kunne handle varer med Kina og selvfølgelig USA,Europa osv...Men det bør gjøres ut fra våre egne interesser og premisser. Ikke premisser og ønsker fra USA eller EU. Og der tror jeg mange går i fellen og nesten går i skyttergraver og tenker litt som om man hadde med et fotballag å gjøre - mao. man holder med den ene siden og klarer ikke se skogen for bare trær.
HELgenen  :+1: jeg synes du har mange gode forutsetninger for dine synspunkter men jeg er laaaaaaaangt mer brutal i min tankegang enn deg he he ;D jeg tror mer på å sette hardt mot hardt mot Kina

If you want to play you got to pay he he

Litt som bildet under viser de to gode beste vennene sammen. Vi kan ikke godta slikt bare fordi vi liker Kina elbiler i Norge. 

Det er trist bare trist 

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. desember 2024, klokken 10:48
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. desember 2024, klokken 10:44

If you want to play you got to pay he he

Litt som bildet under viser de to gode beste vennene sammen. Vi kan ikke godta slikt bare fordi vi liker Kina elbiler i Norge. 

Det er trist bare trist

Jepp - like trist som dette :

tronde

For dem som kranger om Putin og Xi

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/xmwzaX/russland-kjemper-mot-feil-fiende

Det hun trekker frem er ikke helt nytt; kineserne har begynt å bruke kinesiske navn i kartene over omstridte områder for en god stund siden.

Kan fort bli mye spennede ut av dette. Mye henger på om kinamann er dum nok til å prøve seg på Taiwan først.

Electric cars in Norway

Sitat fra: tronde på lørdag 28. desember 2024, klokken 14:56Mye henger på om kinamann er dum nok til å prøve seg på Taiwan først.
Ja da har vel det nærmeste man kommer en såkalt «perfect storm» innenfor makro økonomi. 

Da blir det full boikott av Kina varer til vesten er jeg stygt redd for

turfsurf

Sitat fra: tronde på lørdag 28. desember 2024, klokken 14:56For dem som kranger om Putin og Xi

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/xmwzaX/russland-kjemper-mot-feil-fiende

Det hun trekker frem er ikke helt nytt; kineserne har begynt å bruke kinesiske navn i kartene over omstridte områder for en god stund siden.
Dette er ganske godt kjent for de som følger med litt, men en bra skrevet artikkel.

Jeg tror at i tilfellet Russland og Kina så er det litt "fiendens fiende er min venn".

Kineserne (i form av Xi) er skruppelløse, har ikke ett fnugg av lojalitet og gjør kun det som er til det beste for Kina. De har ett gigantisk underskudd på matproduksjon og har i praksis mere hevd på store deler av Russland enn det Russland prøver seg på med Ukraina.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. desember 2024, klokken 07:30
Sitat fra: tronde på lørdag 28. desember 2024, klokken 14:56Mye henger på om kinamann er dum nok til å prøve seg på Taiwan først.
Ja da har vel det nærmeste man kommer en såkalt «perfect storm» innenfor makro økonomi.

Og dersom man boikotter Kina så har jo Kina lite å tape på å invadere Taiwan...

Så handel kan faktisk fungere som en brekkstang i praktisk politikk også.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. desember 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. desember 2024, klokken 07:30

Og dersom man boikotter Kina så har jo Kina lite å tape på å invadere Taiwan...

Så handel kan faktisk fungere som en brekkstang i praktisk politikk også.

Vel vel det kan gå begge veier det der da. Selv etter boikott av Kina så kan det skje en invasjon gjennomført av Kina.

Jeg synes du er veldig «myk» i denne saken. Jeg står for en mye tøffere linje overfor Kina. Men ingen av oss har fasit svaret på fremtiden  ;D

Men dette blir veldig OT. Så vi må tilbake til saken om VW caset. Har lurt på om vi også vet hvilke VW EV modeller som blir borte nå som følge av redusert bemanning?
Ingen EV håper jeg :+1: noen som vet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA