Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Kona 2024 #2

Startet av Eladdin - Elbilfareren, tirsdag 24. desember 2024, klokken 11:03

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Har nylig kjøpt meg nyeste utgave av Kona'n, og tenkte å gjøre meg kjent med 'ladeoppførselen' dens, dvs hvor mange % og ant kilometer den tilføres på én times hjemmelading på 16A/3600W ladeeffekt om morgenen og 0 gr C.
Ladet den opp til 50 % soc i går kveld, og startet ny ladeøkt i morges kl 10:00 - 11:00. Soc var ved oppstart 50 %.
Status etter 40 minutter er faktisk redusering(!) av både % soc og anslått rekkevidde.
Når ladingen startet viste den følgende:
Rekkevidde 415 km, soc 50 % og ladetid --> 60 % soc 2t:15min.
Etter 40 min er status følgende:
Rekkevidde 407 km, soc 47 % og ladetid --> 60 % soc 2t:35 min.
Først etter 52 min går tallene sakte oppover, med 8 min gjenstående, programmert ladetid. Hva fanken, liksom?
Forvarming av batteriet på saktelading  og netto TAP av rekkevidde ved kun 0 gr C den første ladetimen?

Noen som vet om det går å slå av denne energisløsingen/forvarmingen på saktelading?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

TB

Har ikke tenkt over at estimatet går oppover på min bil.

Nå lader jeg på fellesanlegg, der kan effekten variere mellom 1,9 kW til 7 kW, har ikke sett så nøye på hvor lang tid som er estimert. De fleste ganger er bilen ferdig til neste morgen, men noen ganger når effekten er begrenset er den ikke ferdig. Ikke opplevd som noe problem.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Eladdin - Elbilfareren

Det må jo være rimelig (***) med "KAN batteriet forvarmes så SKAL det forvarmes, også på saktelading" selv ved mild utetemp.

Gjorde et nytt forsøk i dag. 67 % soc ved ladestart. Etter en time på 3600 W ladeeffekt er batteriprosenten fortsatt 67 % og bilen sier den er ferdiglaget på 70 % om 30 min. 3 % av batteriet utgjør 1,95 kwt, og 1,5 time med konstant effekt på 3,6 kW blir 5,4 kwt, og dette sløseriet av strøm (3,4 kwt på oppvarming som ikke trengs) pga oppvarming av batteriet ved 5 gr C.
Skal bli spennende når det blir 20 kuldegrader med ladeøkter kortere enn en time.

Mener å huske at Bjørn Nyland observerte samme idiotien på hjemmelading som dette på en ID./VW han testet sist vinter.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA