AUDI Q4 2025 og TIBBER smartlading

Startet av tomgabrielsen1959, tor 12. des 2024, kl. 18:12

« forrige - neste »

tomgabrielsen1959

Siden jeg ikke fant andre innlegg her med folk som klager over TIBBER appen, så er det kanskje noe feil med meg?

Jeg har prøvd alt, snakket med Tibber, snakket med Audi, men jeg får ikke TIBBER smartlading til å starte ladingen.Jeg er HELT sikker på at jeg gjør alt riktig(tror jeg)!

Jeg får koblet opp bilen min, appen leser rekkevidde, og plan for smartlading kommer opp...og ja, jeg har lagt inn avreisetid. Allikevel får jeg feilmelding når appen prøver å starte lading. Litt svevende, men noe om at "Det har oppstått et teknisk problem"

Har andre her inne samme erfaring og/eller forslag til løsning?

Det som er ille er at jeg ikke klarer å bruke Audi appen til å sette på modus "Lad øyeblikkelig" etter at Tibber appen har gitt opp. Jeg må trekke ut og sette inn kabelen igjen før den begynner å lade.

NB! dette er en 2025 model

Orbit

Hvilken lader har du? Det har vært noen ladere hvor Audi sin måte om å sende "pausesignal" mens den venter på lading i stedet får laderen til å tro at det har feilet. Når du kobler fra kabelen nullstilles denne statusen, og alt fungerer som normalt. Av egen erfaring vet jeg at Audi og Viridian ikke er helt samsnakket.

Prøv å sette opp en avgangstid (før du plugger i bilen) som tilsier at lading må starte umiddelbart. Dersom da alt starter som normalt, er det mest sannsynlig noe med signalering av pause som feiler. I så fall kan du ta en runde med leverandør av ladestasjonen, mulig de har en oppdatering på lur.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tomgabrielsen1959

Jeg har en Amina1. Den er helt uten logikk. Det eneste den gjør er å lese pilotsignalet fra bilen og så åpne for strøm til bilen. All logikk, avreisetid, prosent lading etc styres av bilen. Tibber sier det skal være helt greit. Tibber appen fu...er opp for Audi appen da jeg etter at Tibber appen har feilet ikke klarer å sette til Øyeblikkeli lading»

Orbit

Viridian er like dum, og hadde problemer med akkurat det samme. Det er uansett litt logikk i ladestasjonen for signaleringen, og det var det som feilet for meg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tomgabrielsen1959

Ok. Kanskje jeg sjekker den litt nøyere. Takk.

tomgabrielsen1959

Har diskutert med Amina, men de klarer ikke å se at problemet ligger hos de. Forsåvidt helt på linje med både Audi og Tibber. Det er alltid de andre sin feil, hehe. Men jeg tenkte litt over en av de tingene du nevnte Orbit. Prøvde følgende: Sjekket at alle avreisetider var deaktivert i Audi appen. Satt opp Tibber appen slik at min. ladenivå var 60% og avreisetid sent i kveld. Koblet så til bilen som hadde 55% på batteriet. Da startet den å lade slik den skal(overstyrer pris når batteriet er under min ladenivå). Når bilen nådde 61% slo den av ladingen, og i ladeplanen kan jeg se at de siste prosentene fra 61% til 80% skal foregå senere på kvelden. Det gjenstår å se om det skjer.

tomgabrielsen1959

Tibber innrømmer at det er de som har et problem, men de skylder delvis på Audi! Problemet er at de ikke får tilbakemelding fra Audi hvorfor bilen ikke aksepterer å motta ladetidspunkt fra andre apper enn Audi.
Dette er som et gufs fra fortiden når PC leverandørene og software leverandørene skyldte på hverandre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA