Veldig varierende rekkevidde og strømforbruk - kan det være batterivarmesystemet

Startet av Mastiff, mandag 09. desember 2024, klokken 11:32

« forrige - neste »

Mastiff

I går fikk jeg tekstmelding med varsel om "Høyvoltbatteriet må lades omgående for å unngå skade". I tillegg så det sånn ut på appen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vi satte den til lading, og den ladet i normal hastighet over natte, til 90 % (vanligvis lader jeg til 80, men for sikkerhets skyld...). I dag kjørte fruen rundt 4 mil fra Mandal til Kristiansand, og bilen slukte batteri. Den brukte over 30 % på de fire milene, noe som vel tilsvarer rundt 12 mils rekkevidde på den ladingen! Så hun dro innom Shell på vestsiden av Kristiansand og ladet der på hurtigladeren. Kom aldri opp i mer enn 30 kw, og etter 40 minutter var den oppe i 80 %. Da hun kjørte ut, fikk hun varsel om varmt batteri, antar jeg:

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

På den neste mila har hun nå brukt tre prosent! Kan det tyde på at det er en feil i det systemet som skal varme opp og kjøle ned batteriet, eller kan dette være "troll i trompeten" av typen programvarefeil som ble ordnet av å lade en stund på hurtiglader igjen, om enn på lav hastighet?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Vaduz

Må vel være noe galt med batteriet her. Finnes jo ingen grunn til å lade på 52% SOC for å unngå skade. Ville tatt den med til verksted.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Electric cars in Norway

Sitat fra: Toalmar på mandag 09. desember 2024, klokken 19:06Må si meg enig her ja, bare og oppsøke verksted med en gang.
Må være noe feil med batteri balanseringen. BMS. Dette skal verksted hastebehandle og du skal ha krav på leiebil hvis det strekker ut i tid.

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på mandag 09. desember 2024, klokken 11:32I går fikk jeg tekstmelding med varsel om "Høyvoltbatteriet må lades omgående for å unngå skade".

Vi satte den til lading, og den ladet i normal hastighet over natte, til 90 % (vanligvis lader jeg til 80, men for sikkerhets skyld...). I dag kjørte fruen rundt 4 mil fra Mandal til Kristiansand, og bilen slukte batteri. Den brukte over 30 % på de fire milene, noe som vel tilsvarer rundt 12 mils rekkevidde på den ladingen! Så hun dro innom Shell på vestsiden av Kristiansand og ladet der på hurtigladeren. Kom aldri opp i mer enn 30 kw, og etter 40 minutter var den oppe i 80 %. Da hun kjørte ut, fikk hun varsel om varmt batteri, antar jeg:

På den neste mila har hun nå brukt tre prosent! Kan det tyde på at det er en feil i det systemet som skal varme opp og kjøle ned batteriet, eller kan dette være "troll i trompeten" av typen programvarefeil som ble ordnet av å lade en stund på hurtiglader igjen, om enn på lav hastighet?
Hva skjedde videre her?
Er spent på hva som var galt og hvordan det ble løst

Mastiff

Beklager, jeg fikk ikke varsel om dette svaret!  >:( Det skjedde faktisk ingenting, bilen varslet sporadisk i noen dager om at det var et problem med kjølingen for batteriet og så forsvant det også. Det varselet har jeg ikke hatt på flere måneder, og jeg har ikke hatt noen flere problemer. Det er vel det som kalles "ghost in the machine", antar jeg.

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på søndag 27. april 2025, klokken 20:36Beklager, jeg fikk ikke varsel om dette svaret!  >:( Det skjedde faktisk ingenting, bilen varslet sporadisk i noen dager om at det var et problem med kjølingen for batteriet og så forsvant det også. Det varselet har jeg ikke hatt på flere måneder, og jeg har ikke hatt noen flere problemer. Det er vel det som kalles "ghost in the machine", antar jeg.
Uansett hva det var burde du oppsøke verkstedet for og få det sjekket. Plutselig er batteri garantien utgått da er det litt sent og klage.

Mastiff

Nå tror jeg at jeg gir opp... Jeg fikk ikke varsel på dette heller! Selv om det står "motta E-ost og varsler".  >:( Uansett, det gikk seg til. Jeg har ikke hatt noen problemer etter det. Og garantien min gjelder fram til 2029, jeg har kjøpt den beste bruktimportgaranien som fins.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA