Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kassebil til ~100k

Startet av VoltWay, lørdag 07. desember 2024, klokken 23:36

« forrige - neste »

VoltWay

Jeg hjelper min pensjonerte far med å finne erstatning for traktor, som han har kjørt med noen år. Bruksområdene er stort sett daglige turer i nærområdet, samt en og annen tur på inntil 10 mil hver vei, vinter og sommer. Det er ikke noe problem å måtte hurtiglade før returen.

De har hatt en 2018 Leaf i seks år og kjørt mange langturer med den.

Har sett litt på Kangoo, e-NV200, Partner, Berlingo osv. Så langt merket meg at enkelte har ned mot 20 kWt batteri, noen har ikke hurtiglading, men ikke funnet riktig modell enda. Så langt tenker jeg mest på e-NV200, enten den eldre med lite batteri eller en fra 2018+ med større.

Komfort og bekvemmeligheter er ikke så viktig. Bilen skal erstatte en 50 år gammel traktor og stort sett er det snakk om korte turer. Den bør ikke være helt håpløs på varierte og vanskelig vinterføre. Det kan være is, snø og slaps om hverandre. Piggdekk er nok aktuelt.

Håper det er noen gode tips å hente her inne.

Daniel_0007

Kanskje se på BYD t3?
https://www.finn.no/382617341
50kwt batteri og har ccs lading i motsetning til nv200 som har chademo.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 08. desember 2024, klokken 00:34Kanskje se på BYD t3?
https://www.finn.no/382617341
50kwt batteri og har ccs lading i motsetning til nv200 som har chademo.
Enig. Uansett ikke kjøp chademo biler, de er på vei ut de bilene

goggo

Sitat fra: VoltWay på lørdag 07. desember 2024, klokken 23:36Jeg hjelper min pensjonerte far med å finne erstatning for traktor, som han har kjørt med noen år. Bruksområdene er stort sett daglige turer i nærområdet, samt en og annen tur på inntil 10 mil hver vei, vinter og sommer. Det er ikke noe problem å måtte hurtiglade før returen.

De har hatt en 2018 Leaf i seks år og kjørt mange langturer med den.


Er det traktoren eller Leafen som skal erstattes??
Jeg antar han ikke har kjørt langturer på 10 mil hver vei med traktoren? :)

Men fra spøk til alvor, det er jo bare å søke litt på FINN og se hva som finnes i markedet.

https://www.finn.no/mobility/search/b2b/van?fuel=4&price_from=95000&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2019

Hva med å vurdere MAXUS EV80 eller E-Deliver 3? Disse får man til rundt 100.000,- ofte med lav kilometer. De har elendig hurtiglade-hastighet, men har da i alle fall CCS.

 Denne f.eks: Ser jo ut som ny nesten bil
 https://www.finn.no/mobility/item/383237267?ci=1

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

SitatHva med å vurdere MAXUS EV80 xxxxDisse får man til rundt 100.000,- ofte med lav kilometer. De har elendig hurtiglade-hastighet, men har da i alle fall CCS.
Ja jeg har kjørt den MEV80 noen ganger - helt kongebil når store greier skal fraktes, må seff ha CCS men ladinga er underordnet da, plassen som teller mest :+1:

VoltWay

Takk for tips! Skal se på kinabilene, som jeg ikke har fått med meg eksisterer. Jeg er litt motstander mot kinesisk, men de skal vurderes, så blir det opp til han hva de ender opp med.

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 08. desember 2024, klokken 07:59
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 08. desember 2024, klokken 00:34Kanskje se på BYD t3?
https://www.finn.no/382617341
50kwt batteri og har ccs lading i motsetning til nv200 som har chademo.
Enig. Uansett ikke kjøp chademo biler, de er på vei ut de bilene
At de er på vei ut er ikke noe problem så lenge han får ladet den der det er behov. Det er selvsagt færre alternativ med Chademo og ikke noe som blir satset på, men hurtigladebehovet er ganske lite.

Ikke at Chademo er noe pluss for bilene, men hurtiglade-plattformen er ikke den viktigste egenskapen.

Sitat fra: goggo på søndag 08. desember 2024, klokken 10:22
Sitat fra: VoltWay på lørdag 07. desember 2024, klokken 23:36Jeg hjelper min pensjonerte far med å finne erstatning for traktor, som han har kjørt med noen år. Bruksområdene er stort sett daglige turer i nærområdet, samt en og annen tur på inntil 10 mil hver vei, vinter og sommer. Det er ikke noe problem å måtte hurtiglade før returen.

De har hatt en 2018 Leaf i seks år og kjørt mange langturer med den.
Er det traktoren eller Leafen som skal erstattes??
Jeg antar han ikke har kjørt langturer på 10 mil hver vei med traktoren? :)

Men fra spøk til alvor, det er jo bare å søke litt på FINN og se hva som finnes i markedet.

https://www.finn.no/mobility/search/b2b/van?fuel=4&price_from=95000&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2019

Hva med å vurdere MAXUS EV80 eller E-Deliver 3? Disse får man til rundt 100.000,- ofte med lav kilometer. De har elendig hurtiglade-hastighet, men har da i alle fall CCS.

 Denne f.eks: Ser jo ut som ny nesten bil
 https://www.finn.no/mobility/item/383237267?ci=1
Traktor skal erstattes, Leaf-en skal de beholde. Det skjer ikke hver uke, men han kjører av og til traktoren 10 mil for å bruke den på hytta.

Takk for tips.

Electric cars in Norway

SitatTakk for tips! Skal se på kinabilene, som jeg ikke har fått med meg eksisterer. Jeg er litt motstander mot kinesisk,.
Gode tanker :+1:

Gadgetman

Eg kjører eldre Berlingo(2014) kassebil, og selv om eg er meget fornøyd, så...
nei. Vil ha dem for meg selv!   

Rekkevidden på dem er maks 14mil på en god dag med nytt/nesten nytt batteri.   
Med noen Km og år på seg faller det ned til 12mil på gode dager.   
På en kald dag så er eg nede på 10 mil, FØR eg slår på varmeapparatet.   

Regn med ned mot 8mil dersom du vil unngå neglesprett og rim på innsida av frontruta, eller forfrosne tær.   

Berlingo/Partner har også litt uheldig vektfordeling siden batteripakkene(batteriet er todelt) sitter der bensintanken og reservedekket befinner seg på ICE biler(rett foran og bak bakakselen).

Den store fordelen med Berlingo/Partner og eNV200(tror eg) er at man sitter høyt. Man setter seg INN, ikkje ned i setet. Det er også høyt under taket så man slipper å bøye seg når man setter seg inn i den. Stor fordel når man begynner å bli litt skrantete i ryggen.     
Måtte brette meg både på langs og på tvers og litt sånn med skru for å komme meg bak førersetet på min onkels gamle Suzuki Baleno. 

Den funker greit for meg siden eg bare har 3 mil til jobben.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Trekkoppbil

Synes hensynet til å unngå kinabiler er langt viktigere enn valg av ladkontakt.

Ser i grunn flere fordeler enn ulemper med Chademo, men det kan komme litt an på hvor man vil lade.

Reint praktisk, er forskjellen at Chademo vanligvis var brukt på biler med lading i fronten. Det virker som det var en trend blant bilfrabrikanter å gå over til ladeluker på sida av bilen, mens man innførte CCS, men for bilister er det mer praktisk å lade foran, så man slipper problemer med at ladekabelen er på feil side av bilen. I sidelukene er det praktisk å spare plass, så man brukte kombinert kontakt for AC og DC. En av ulempene med det er at man får ulike ladekontakter i ulike land.

Teknologisk sett er CCS disruptiv: Dvs man valgte en ny og dårlig teknisk løsning av politiske grunner. Den har en låghastighets databuss, i stedet for bransjestandarden canbus, som brukes på Chademo og Tesla superhcarger. Tviler på at det har noen praktisk betydning på kort sikt, men det høres ikke så framtidsretta ut. I USA har den ene bilfabrikanten etter den ene gått bort fra CCS for lenge sida. I Europa brukes en versjon av CCS som er forskjellig fra det som brukes ellers i verden. Alle bilfrabrikantene har Chademo-biler på det japanske markedet.


Gadgetman

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. desember 2024, klokken 22:11Reint praktisk, er forskjellen at Chademo vanligvis var brukt på biler med lading i fronten. Det virker som det var en trend blant bilfrabrikanter å gå over til ladeluker på sida av bilen, mens man innførte CCS, men for bilister er det mer praktisk å lade foran, så man slipper problemer med at ladekabelen er på feil side av bilen. I sidelukene er det praktisk å spare plass, så man brukte kombinert kontakt for AC og DC. En av ulempene med det er at man får ulike ladekontakter i ulike land.

Nei.   
Leafen har kontakter foran Det samme med eNV200. e-UP! har type 2 høyre bak, og DC(ikkje sikker på om det er CCS eller CHADEMO?) foran.

men...   
Mitsubishi i-Miev/Citroen C-Zero/Peugeot Ion har Type 1 på Høyre side, og CHADEMO på venstre side bak.
Eldre Citroën Berlingo/Peugeot Partner har Type 1 på høyre side, bak forhjulet, og CHADEMO på venstre side bak. 

Eg har akkurat plass på høyresiden til å plugge inn Type 1 kontakta når eg parkerer i garasjen.
Så ja, man bør se på dette når man handler bil om man har litt lite plass i garasjen.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. desember 2024, klokken 22:11.. I Europa brukes en versjon av CCS som er forskjellig fra det som brukes ellers i verden..


Ser den men nå bor vi jo nå engang i Europa da ;D så da blir det slik

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA