V2L støtte for ALLE (nye og gamle) Tesla med CCS! Eller??

Startet av goggo, søndag 01. desember 2024, klokken 00:52

« forrige - neste »

goggo

Hmm...
Det er jo ikke første april nå, så det virker jo nesten som om dette kan være sant?

Altså: Påstanden er at CCS standarden støtter "negativ ladestrøm", slik at alle biler som støtter CCS fullt ut i teorien også støtter V2L,  men da bare med DC output slik at man må ha en ekstern DC-AC omformer.

Og her er det altså et firma som påstår at de har funnet et "loophole" i Tesla sin CCS implemenasjon, som gjør at man ved å sjonglere litt med handshaken så kan man hente ut opptil 3,5 kW fra alle Model X, Model S, Model 3 og Model Y med CCS.

Dette høres jo ut som dette er for godt til å være sant - er det noen her som vet noe mer om dette?
Er det bare en AI generert historie og fake firma, eller er det reellt? Er det noen uavhengige som har testet dette?

https://vortipower.shop/products/powershare-the-tesla-compatible-power-station-for-tesla-model-3-y-s-x-europe-version

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rosstopher

Kult! Det er tydeligvis ikke begrenset til CCS, siden de også selger en nord-amerikansk utgave.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

goggo

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. desember 2024, klokken 09:09Kult! Det er tydeligvis ikke begrenset til CCS, siden de også selger en nord-amerikansk utgave.
Ja visst. Du har rett.


En slik boks burde jo Tesla lage selv, hvis det er slik at det støttes av bilene deres.
Dette må jo være midt i blinken for mange norske hytte-eiere, men det spørs vel hvor mange som tør å bruke en tredjeparts løsning med risiko for at Tesla fraskriver seg garanti-ansvar etc.

Mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Som med disse flyttbare batteriene, så synes jeg dette var svindyrt. 1500 USD = 16 582,80 NOK, med BF-tilbudet er man riktignok nede i USD 999 = 11 044,14 NOK.

Husk og på at frakt (de skriver riktignok "free shipping") og 25 % mva kommer oppå dette beløpet. Så minimum 20 728,50 utenom BF-tilbudet, 13 805,18 for BF-prisen.

Man skal definitivt ha mye bruk for dette, før det sparer seg inn. Og husk, det er ikke norsk reklamasjonsrett på dette produktet, så man er begrenset til garantien gitt av dette firmaet, som man da må stole på at vil følge opp. Men blir jo fort endel kroner i frakt frem og tilbake med skadet og reparert enhet...

En annen sak, selve boksen ser jo faktisk pen ut og noe man kanskje ville visst frem med god samvittighet. Men den lange kabelen med CCS-plugg i ene enden, og innfestningen det kanskje ikke er meningen at man kan koble fra, så blir den boksen fort ganske uhåndterlig.

Blir altså noe langt annet enn å ha et "lite" adapter lik det Hyundai og Kia leverer ut (eller selger løst om du ikke får det med din utstyrsversjon) som veldig greit får plass i frunken, som ikke er så stor på de bilene.

Så må man heller ikke glemme at man ikke får testet at dette fungerer, før enheten hentes hos ekspeditør. Nei, før dette blir aktuelt, så ville jeg ha sett at en norsk eller svensk forhandler tar dette inn, ev. et seriøst firma ellers i Europa.

EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslaunch-north-americas-first-v2l-discharge-device-successfully-passes-testing.336194/page-3
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 11:35EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!
Står da dette på produsentens sider:

"The maximum discharge power is 3.5KW (15A*2, 120V for US version and 220V for EU version). Ensure proper ventilation by keeping air outlets and fans unblocked."
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. desember 2024, klokken 17:23
Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 11:35EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!
Står da dette på produsentens sider:

"The maximum discharge power is 3.5KW (15A*2, 120V for US version and 220V for EU version). Ensure proper ventilation by keeping air outlets and fans unblocked."

Det leste jeg også og reagerte på det. Det som står i parentes høres ut som du får 15A 120V eller 15A 220V, og at begge to blir 3,5kW. Enten er produktet fake eller de som har skrevet teksten har ikke peiling på strøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

RJK

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. desember 2024, klokken 17:58
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. desember 2024, klokken 17:23
Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 11:35EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!
Står da dette på produsentens sider:

"The maximum discharge power is 3.5KW (15A*2, 120V for US version and 220V for EU version). Ensure proper ventilation by keeping air outlets and fans unblocked."

Det leste jeg også og reagerte på det. Det som står i parentes høres ut som du får 15A 120V eller 15A 220V, og at begge to blir 3,5kW. Enten er produktet fake eller de som har skrevet teksten har ikke peiling på strøm.
Leste etterpå i spesifikasjonene, og av det jeg forstår, så er det 2x15A 120V, og ingen mulighet til å "sammenkoble" for å få 30A 120V på denne!

Ser nå at det tydeligvis var 220V for EU, så ok, tar til meg den!

Men dette er uansett for lite strøm til at det blir særlig nytte for prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Ja da har Peter Esse testet dette også, og både V2L og V2H støttes faktisk av nye og gamle Tesla (og mange andre biler) med CCS.

Dette er jo virkelig spennende, og åpner potensielt for mange muligheter hvis ikke Tesla da velger å komme med en SW oppdatering som disabler dette.


https://youtu.be/4Hy-OhNHqiA?si=Gw9XJHuWr30lw9wM&t=1

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

#8
Sitat fra: goggo på søndag 30. mars 2025, klokken 17:28Ja da har Peter Esse testet dette også, og både V2L og V2H støttes faktisk av nye og gamle Tesla (og mange andre biler) med CCS.

Dette er jo virkelig spennende, og åpner potensielt for mange muligheter hvis ikke Tesla da velger å komme med en SW oppdatering som disabler dette.


https://youtu.be/4Hy-OhNHqiA?si=Gw9XJHuWr30lw9wM&t=1

Mvh
Hugo
Hmm, lurer på om det finnes for BMW og.

Edit: Så i kommentaren at det var testet med iX, da funker det nok med i4 og :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Helge

#9
Jeg er blant de som av og til har et behov for V2L (V2H) fra min Tesla, men foreløpig er jeg veldig skeptisk til 3.parts omformere som er kommet på markedet. Det er flere årsaker til skepsisen:
1. Tester viser at når slike V2L bokser "lurer" bilen til å tro at den skal hurtiglade så bruker Teslaen MER strøm/effekt (eks. 4 kW) på å "forvarme batteriet" enn den effekten som det eksterne apparatet bruker:
https://www.youtube.com/watch?v=EMwPy4VL5Zk
2. Det er svært enkelt for Tesla å blokkere slike 3.parts V2L bokser dersom Tesla bestemmer seg for å gjøre det. Kanskje kommer det allerede i neste FirmWare oppdatering...? Om det skjer har man brukt noe rundt kr. 15.000,- på noe som på et øyeblikk blir verdiløst.

I tillegg kommer litt mindre kritiske ting som størrelse og vekt på utstyret sammenlignet med de bilene som offisielt støtter V2L samt kanskje også prisen på utstyret.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

OlaM

Enig med Helges poeng.

V2L kommer til å påvirke mitt neste bilkjøp ganske mye, det å kunne campe og bruke husholdningsapparater som elgrill, kokeplate, vannkoker, skotørker osv er ganske fett. Jeg vil selvsagt hylle denne typen eksperimentering og innsatsvilje, men det er jo en mest mulig sømløs og effektiv brukeropplevelse som er poenget, ikke V2L i seg selv.

Kunne kanskje vært lurt for visse behov for beredskap? Det var jo folk som var avhengige av pustemaskiner som døde under strømbruddet på den iberiske halvøy nå nylig. Men selv ser jeg ikke noe behov for V2H. Jeg vil ikke investere 15000 i å kunne redde 500 kr i mat fra vår lille fryser, og ser heller ikke for meg å skulle leve videre som "normalt" med vaskemaskin og platetopp under et lengre strømbrudd. Jeg har jo uansett bare 50-60 kWh på lager, de kan jeg bruke på å lade mobil og lommelykter i bilen. Så kan jeg heller lukte vondt og grille fiskepinner på gassbrenner fra dag 2 enn fra dag 12.

Camping med V2L er jo rått, men med en 12V-dingser og en gassbrenner (med CO2-nøytral gass hvis man vil) er mulighetene mange nok for meg. V2L er nok tilgjengelig på mange flere merker når jeg skal bytte ut 3eren, og kanskje må jeg ut med mer enn 15000 for et premium-merke eller en dyr interiørpakke, men da får jeg jo et annet produkt også.
'21 3LR

RJK

Som deg, har jeg heller ikke noe stort behov for V2H eller V2G, da jeg bor i leilighet. Ser nok at det vil ta lang tid før vi får faste parkeringsplasser, og opplegg for å utnytte slike funksjoner.

Men fordelene ved f.eks. camping eller bare en lengre tur innimellom, der man heller vil bruke airfryer enn å kjøpe en dårlig soyaburger til overpris, så vil mitt neste bilkjøp ha krav om V2L som minimum.

Oppvarmet ratt, varme og kjøling i setene, en god camper mode og HUD er og noe jeg tilnærmet ser på som krav. Frunk er tilnærmet et krav for min del, men OK om jeg kan løse det behovet med 3djepartsleverandør.

 Litt sært kanskje, men pga ønske om å dra med meg taktelt og gjerne awning/markise også, så bør bilen takle 100 kg på taket. De tyngste takteltene er gjerne de som er lavest i sammenlagt/nedpakket utgave, og jeg vil gjerne ha mulighet til en 270graders batwing markise, og de veier fort litt, de og.

V2L vil her kunne gi strøm til varmeteppe eller en liten varmevifte, samt til lading av mobil i tillegg til kjøleboksen. Kanskje og til MS Surface-laptopen og en liten bærbar projektor, samt bt-høyttalere!

Ønsker ellers er 800V eller høyere men minimum 10-80 % på maks 30 min (mange biler i dag som klarer det, samt bakhjulstrekker eller 4WD. 4WD er noe jeg har sjeldent behov for selv, men om det gjør forskjell på hvor tung tilhenger jeg kan dra, så kan det hende det blir dette likevel.

Og så bør bilen både kunne gi soveplass (flatt gulv er viktig) og litt bagasjeplass innvendig samtidig. Ikke alltid man orker å dra opp takteltet, eller det står hjemme, spesielt når vinteren er på vei.

Krok vil jeg ha for å kunne hekte på tilhenger, enten det er lånt/leid campingvogn eller til flyttehjelp eller ryddejobber. Dessuten, fint til å dra med seg elsykkelen(e) når man skal på ferietur eller bare en weekendtur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 30. mai 2025, klokken 12:49.... HUD er og noe jeg tilnærmet ser på som krav. Frunk er tilnærmet et krav for min del, men OK om jeg kan løse det behovet med 3djepartsleverandør.
Forvekslet HUD og Frunk? Finnes vel ikke 3djepartsleverandører som leverer frunk til biler som ikke har det?  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på fredag 30. mai 2025, klokken 13:16
Sitat fra: RJK på fredag 30. mai 2025, klokken 12:49.... HUD er og noe jeg tilnærmet ser på som krav. Frunk er tilnærmet et krav for min del, men OK om jeg kan løse det behovet med 3djepartsleverandør.
Forvekslet HUD og Frunk? Finnes vel ikke 3djepartsleverandører som leverer frunk til biler som ikke har det?  ;)

Mener det finnes noen tilpassede kasser du kan sette ned i "motorrommet" på enkelte biler.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 30. mai 2025, klokken 13:16
Sitat fra: RJK på fredag 30. mai 2025, klokken 12:49.... HUD er og noe jeg tilnærmet ser på som krav. Frunk er tilnærmet et krav for min del, men OK om jeg kan løse det behovet med 3djepartsleverandør.
Forvekslet HUD og Frunk? Finnes vel ikke 3djepartsleverandører som leverer frunk til biler som ikke har det?  ;)
Merkelig, for jeg bruker da det på min Kona fra 2019! ;)

Faktisk en som er beregnet for e-Niro eller e-Soul som jeg plukket opp billig. Litt forskjellig innfestning av panser, selv om motor og drivlinje er bortimot identisk, så måtte skjære av 1-2 cm av plastkanten akkurat der min bil er litt for stor. Ellers var alt perfekt tilpasset, til og med føttene traff rett på punktene for motordekselet...

Her ser du forresten leverandøren jeg har fra, og de har altså til flere bilmerker som ikke har frunk originalt. Andre "frunk"-leverandører/produsenter", leverer til enda flere enn disse.

Så selv dere med ID-serie biler eller BMW'er kan få 3djeparts frunk.

https://www.frunk.at/en/shop/

Wokeby har til flere BMW i-modeller, inkludert i4 og i5!

https://wokeby.de/en/shop/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA