V2L støtte for ALLE (nye og gamle) Tesla med CCS! Eller??

Startet av goggo, søndag 01. desember 2024, klokken 00:52

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmo

Sitat fra: Helge på fredag 30. mai 2025, klokken 10:44I tillegg kommer litt mindre kritiske ting som størrelse og vekt på utstyret sammenlignet med de bilene som offisielt støtter V2L samt kanskje også prisen på utstyret.

Bilene som offesielt støtter V2L/V2H gjør det på type2 (AC) og ikke på CCS (DC) som denne.
Derav den høyere prisen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Har hatt div. Saxo/P106 electric som vi har kjørt tilsammen 170.000 km med.

RJK

Sitat fra: Elmo på torsdag 26. juni 2025, klokken 16:31
Sitat fra: Helge på fredag 30. mai 2025, klokken 10:44I tillegg kommer litt mindre kritiske ting som størrelse og vekt på utstyret sammenlignet med de bilene som offisielt støtter V2L samt kanskje også prisen på utstyret.

Bilene som offesielt støtter V2L/V2H gjør det på type2 (AC) og ikke på CCS (DC) som denne.
Derav den høyere prisen.
Er vel noen Kina-biler som støtter opp mot 22 kW effekt, men da via DC. Altså lavere fart når man gjør det via AC og derved medfølgende (eller må kjøpes løst for noen utstryrsvarianter) adapter.

Tipper de fleste biler lader andre biler via AC-basert adapter, og medfølgende AC-basert nødlader. Har ikke sett at de benytter Type2 til Type 2 direkte mellom to biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Er det noen som har brukt bærbare batteripakker som EcoFlow? De ligger oppunder 10k for noe som kan levere 1800W, men det fins en del på Finn og de kan lades fra 12V, så det er en mulig, om enn indirekte, løsning på hvordan koke vann med bilens strøm på camping. Selvsagt fullstendig overkill for en skarve kopp kaffe.  ;D
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:05Er det noen som har brukt bærbare batteripakker som EcoFlow? De ligger oppunder 10k for noe som kan levere 1800W, men det fins en del på Finn og de kan lades fra 12V, så det er en mulig, om enn indirekte, løsning på hvordan koke vann med bilens strøm på camping. Selvsagt fullstendig overkill for en skarve kopp kaffe.  ;D
Det er jo like dyrt som DC/DC V2L adaptere, og mye tyngre og klumpete.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:44Det er jo like dyrt som DC/DC V2L adaptere, og mye tyngre og klumpete.

Du får en 1800W stasjon billigere enn noen CCS-adaptere (hvis det var det du mente) jeg har sett, de er mer allsidig på noen ting (kan brukes i fart, kan brukes langt fra bilen), mer begrenset på andre (kapasitet/effekt). Sånn er livet.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:44
Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:05Er det noen som har brukt bærbare batteripakker som EcoFlow? De ligger oppunder 10k for noe som kan levere 1800W, men det fins en del på Finn og de kan lades fra 12V, så det er en mulig, om enn indirekte, løsning på hvordan koke vann med bilens strøm på camping. Selvsagt fullstendig overkill for en skarve kopp kaffe.  ;D
Det er jo like dyrt som DC/DC V2L adaptere, og mye tyngre og klumpete.
Men til gjengjeld kan du lade den med solcellepaneler, og med trikk for å melde jordet strøm, kan du og lade Teslaen eller andre elbiler med den!😉

Skulle gjerne hatt noe langt mindre som gjorde at jeg kunne ladet bilen med solcellepaneler, og gjerne noe som "enkelt" kunne monteres fast og stort sett skjult. Dette i kombo med V2L native support... 😎
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juli 2025, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:44
Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:05Er det noen som har brukt bærbare batteripakker som EcoFlow? De ligger oppunder 10k for noe som kan levere 1800W, men det fins en del på Finn og de kan lades fra 12V, så det er en mulig, om enn indirekte, løsning på hvordan koke vann med bilens strøm på camping. Selvsagt fullstendig overkill for en skarve kopp kaffe.  ;D
Det er jo like dyrt som DC/DC V2L adaptere, og mye tyngre og klumpete.
Men til gjengjeld kan du lade den med solcellepaneler, og med trikk for å melde jordet strøm, kan du og lade Teslaen eller andre elbiler med den!

Ja, endrer man bruksområde så finner man jo andre ting. Men som V2L adapter er den dårlig. Den gir lav effekt, er stor og tung, og lades sakte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. juli 2025, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juli 2025, klokken 11:55og med trikk for å melde jordet strøm,
Kan du utdype? Denne skjønte jeg ikke.
Ihvertfall Tesla liker ikke å lade på strøm-kobling som ikke er jordet. Den vil rett og slett ikke lade da. Men er mulig å lage eller få kjøpt en adapter som plugges i batteribanken, som gjør at batteribanken melder at strømmen fra denne er jordet. Og da er det plutselig mulig å lade likevel.

Her i denne videoen, så snakker de om "a bounding plug" som sørger for dette:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juli 2025, klokken 21:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. juli 2025, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juli 2025, klokken 11:55og med trikk for å melde jordet strøm,
Kan du utdype? Denne skjønte jeg ikke.
Ihvertfall Tesla liker ikke å lade på strøm-kobling som ikke er jordet. Den vil rett og slett ikke lade da. Men er mulig å lage eller få kjøpt en adapter som plugges i batteribanken, som gjør at batteribanken melder at strømmen fra denne er jordet. Og da er det plutselig mulig å lade likevel.

Her i denne videoen, så snakker de om "a bounding plug" som sørger for dette:


OK. Trodde du mente noe med trikk, som ikke gav noe mening. Ja UMC gen 2 må ha jordpotensiale. Måtte selv lage en provisorisk jordforbindelse da vi skulle lade i Danmark for noen år siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. juli 2025, klokken 21:50
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juli 2025, klokken 21:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. juli 2025, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juli 2025, klokken 11:55og med trikk for å melde jordet strøm,
Kan du utdype? Denne skjønte jeg ikke.
Ihvertfall Tesla liker ikke å lade på strøm-kobling som ikke er jordet. Den vil rett og slett ikke lade da. Men er mulig å lage eller få kjøpt en adapter som plugges i batteribanken, som gjør at batteribanken melder at strømmen fra denne er jordet. Og da er det plutselig mulig å lade likevel.

Her i denne videoen, så snakker de om "a bounding plug" som sørger for dette:

OK. Trodde du mente noe med trikk, som ikke gav noe mening. Ja UMC gen 2 må ha jordpotensiale. Måtte selv lage en provisorisk jordforbindelse da vi skulle lade i Danmark for noen år siden.
Ja, mente trikk som i triks eller eng. trick/tricks! I entall, ett trikk, flertall, flere triks! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA