Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Enyaq for salg 1 kvartal 2025 - noen som har info?

Startet av Elektro12, lørdag 30. november 2024, klokken 09:31

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Ser den nye modellen skal lanseres på Youtube på onsdag 10:00: https://www.youtube.com/@skoda

Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...

Virker som om det stort sett er drøyt 100 liter mindre bagsjeplass som skiller dem bare... eller er det noen som har funnet andre forskjeller som betyr noe?


2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 06. januar 2025, klokken 13:06Ser den nye modellen skal lanseres på Youtube på onsdag 10:00: https://www.youtube.com/@skoda

Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...

Virker som om det stort sett er drøyt 100 liter mindre bagsajeplass som skiller dem bare... eller er det noen som har funnet andre forskjeller som betyr noe?
En mulighet er at Enyaq får 84/79 batteriet i stedet for 82/77 batteriet de har i '85 utgaver i dag, og at dette ikke kommer til Elroq før om et par årsmodeller  ;)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

torerik

Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 06. januar 2025, klokken 13:06Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...
Dette ville være en gavepakke til alle oss som eier Enyaq allerede, men jeg tror ikke noe på at det blir slik. Skoda må legge seg under f.eks. iD7, og kan heller ikke ligge for langt over iD4. Skal vi gjette på pris fra 499' kanskje?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Martin Eden jr

Da var bilen lansert på Youtube:
https://youtu.be/mfrggNMisG8

Stilig synes jeg, med den nye fronten (a la Elroq) - og likte også den mørke-grønne fargen!

Rekkevidder (SUV): 85: 58 mil, 85x: 54 mil (LITT lengre for kupéen)
Ladetid 10-80%: 28 min (max effekt 175 kW)

Det virker fortsatt som om det eneste som virkelig skiller den fra Elroq er bagasjeplassen... spennende å se hvor mye de priser drøyt 100 liter bagasjeplass til når prisene blir klare (i morgen?)
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

Bigdrago


Synes dagens Enyaq er finere. Den nye har trist front, ligner på id4.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Kires

Ser veldig bra ut med oppdateringen, men skuffet over null tekniske endringer og lite endringer innvendig
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

i3/RSiV

Synes nedre del av fronten ikke er særlig pen, liker fronten på Elroq bedre. Litt rart de har samme batteri kapasitet fortsatt. Sammenlignet med Ford Capri, som er på samme platform, så utnytter de 79Kwh av batteriet, men Enyaq fortsatt er på 77Kwh.

Martin Eden jr

Sitat fra: Kires på onsdag 08. januar 2025, klokken 11:55skuffet over null tekniske endringer og lite endringer innvendig

Ja, er litt underlig at de ikke differensierer den mer fra Elroq teknisk sett. Disse to blir svært like. Med 3-4 års raskt utviklende batteriteknologi/priser hadde jeg forventet at de fikk pakket inn en god del flere kWt... Når den nye Tesla Model Y kommer, tipper jeg rekkeviddestandarden i klassen blir en annen...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X


daktari

Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må  noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

i3/RSiV

Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må  noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Det er liten forskjell fra 2024 modellen som fikk ny type motor, det er der den største forskjellen kom, nå på facelift er det bare snakk om få km pga mindre luftmotstand.

daktari

Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:25
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må  noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Det er liten forskjell fra 2024 modellen som fikk ny type motor, det er der den største forskjellen kom, nå på facelift er det bare snakk om få km pga mindre luftmotstand.
Ja, nettopp. Det er jo bra for 2024-kjøperne at de sprer forbedringene litt ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Martin Eden jr

#27
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må  noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?

Ja, NOE har jo skjedd, men en økning på 13-14% er liten sett i forhold til takten på utviklingen i batterikapasitet per volumenhet - hvor historikken tyder på en dobling hvert 4. eller 5. år.
Se: https://insideevs.com/news/581729/volumetric-energy-density-ev-batteries-growth/

Da skulle vi kunne forvente at en rekkevidde på 90 mil var innenfor det som fysisk ville være mulig. Men det kan godt hende at Skoda har valgt å bremse prisveksten framfor å øke rekkevidden... men det går vel an å drømme om at 2026 bringer oss en Enyaq 100x?

2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

EirikM

Jeg antar Skoda aldri får "bedre" deler i MEB-plattformen enn det VW har - så jeg tipper maks batteristørrelse er 86 kWh-batteriet på ID.7 og Buzz.

De skal jo også ha rom for en fremtidig 7-seter med større batteri enn Enyaq.

Blir det 79 kWh-batteriet til Ford også brukt av VW-gruppa, eller kan Ford ha en egen avtale på batterier?

Etter å ha eid 2024-Enyaq et halvår, savner jeg ikke egentlig større batteri spesielt mye. "Kjekt  å ha", men ikke et stort behov. Kunne gjerne tatt 600 km med 4x4, men mye mer rekkevidde er litt for spesielt interesserte .

Kires

Prislisten ute: https://www.skoda-auto.no/_doc/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8

Ingen kampanjer enda, tipper det dukker opp ganske snart. Over 600k for en Max i dagens marked er nok litt i overkant for volumsalg
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA