Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:37Om du vurderer Y bør du vurdere om du vil stå i det imaget Tesla har fått, som er både svært politisk tydelig markering så vel som støtte til Musks øvrige holdninger som kommer frem nå. Er du trygg i en slik posisjon er det tut og kjør.

Det viser seg at de aller fleste nordmenn ikke bryr seg nevneverdig om "det imaget Tesla har fått". Ser nå i november at det har blitt solgt flere Model Y enn trillingene ID4, Enyaq og Q4 etron til sammen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

Om du likte G9 så hadde jeg tatt en titt på NIO ES8, det er en rekke av de til salgs hos Rebil nå, disse er innbytte til EL8 hos NIO som selges via Rebil (kjenner de fleste som har byttet). Dvs at de er eid av private og vedlikeholdt med service program og har 6 års nybil garanti.
ES8 har rundt 700 kg nyttelast og er meget komfortabel på veien. 

Selv hadde jeg nok byttet til EL8 om jeg trengte en stor bil fremdeles, men har endrete behov og venter på Onvo lansering.

NIO Kina kan lage bil, NIO Norge er ikke helt på høyden i forhold til bilene, men det er lite feil med min ES8. Batteribytte er konge.

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:37Jeg ville tatt en titt på ID4 og Enyaq. Førstnevnte litt i underkant på bagasjeplass.
De har ikke best app eller infotaniment, men er ellers gjennomført gode biler som ikke svikter på områder som komfort, understell, lys, støydemping, gjennomtenkte løsninger, løsninger egnet for vinter (ikke rammeløse vinduer), komfortable seter, rails, el henger feste. De har også veldig myk og god autopilot (må deaktivere tilpasning til fartsgrense) som er god støtte på langtur. Du får godt utstyrte biler med 4wd godt under 500 pga gode kampanjer.

Om du vurderer Y bør du vurdere om du vil stå i det imaget Tesla har fått, som er både svært politisk tydelig markering så vel som støtte til Musks øvrige holdninger som kommer frem nå. Er du trygg i en slik posisjon er det tut og kjør.
Å slippe unna Møller, har nok en stor verdi for enkelte av oss.

Jeg kjøper uansett ikke EM om jeg kjøper Tesla, men en amerikansk bil på godt og vondt. Foretrekker dog at den da er produsert i Tyskland, fremfor både Shanghai og US.

Personlig har jeg dog veldig sans for de Koreanske. Der får du det meste, uten å helt meske seg med Kina, og man får både V2L, HUD og lynrask lading på de fleste modellene. dessuten er det flere av bilene som støtter 100 kg på taket i tillegg til OK med tilhengerkapasitet på kroken i tillegg til godt med kg som lastekrok.

Hadde man bare fått litt lavere pris, litt lavere forbruk/lengre rekkevidde, bedre nyttelast og RWD fremfor FWD på de rimeligste modellene og enda bedra nav-løsning, hadde det blitt vanskelig å komme unna disse.

Og da slipper man og å forholde seg til Kina-modeller, Møller og EM! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:49Det viser seg at de aller fleste nordmenn ikke bryr seg nevneverdig om "det imaget Tesla har fått". Ser nå i november at det har blitt solgt flere Model Y enn trillingene ID4, Enyaq og Q4 etron til sammen.

At mange kjøper Y betyr naturligvis ikke at "de aller fleste nordmenn ikke bryr seg".

Men at så mange nordmenn støtter disse holdningene er jo egentlig ganske trist. Det er jo bare tre alternativer. Full støtte til holdningene, later som om de ikke eksisterer (vil ikke forholde seg til hva slags person de sender penger til) eller har ikke fått det med seg.
At dette synet på merket har festet seg merker jeg i flere situasjoner, og jeg er på ingen måte pådriver i bildiskusjoner privat fordi jeg merker at jeg synes det er så ufattelig trist hva Tesla har blitt. Langvarige fans jeg kjenner vender merket ryggen. Folk som vurderer bil i klassen har fått det med seg.

Kan nok tenkes at mange av kjøperne ikke har lest så mange nyheter knyttet til Musk og derfor er uvitende om hva de støtter. Frem til de presenterer sitt nye kjøp for venner og bekjente som har lest nyheter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RBK

Er enig at å støtte Musk ikke er idielt, men heller det en Kinesisk. Og hva med VW gruppen og deres Disel gate? Hva er best, pest eller Colra?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Øyvind.h

Dieselgate er for så vidt en grei parallell. For 10 år siden ble den avslørt, og det fikk store konsekvenser for merket. De har gjort store investeringer i EV, og flere ansatte er rettsforfulgt.
Du kan strengt talt si at det å kjøpe VW midt under avsløringene, fra de som stod bak den skandalen, blir som å kjøpe Tesla her og nå. Selv om det Musk gjør her nå strengt talt er mer farlig enn det VW gjorde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2024, klokken 12:11
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:49Det viser seg at de aller fleste nordmenn ikke bryr seg nevneverdig om "det imaget Tesla har fått". Ser nå i november at det har blitt solgt flere Model Y enn trillingene ID4, Enyaq og Q4 etron til sammen.

At mange kjøper Y betyr naturligvis ikke at "de aller fleste nordmenn ikke bryr seg".

Men at så mange nordmenn støtter disse holdningene er jo egentlig ganske trist. Det er jo bare tre alternativer. Full støtte til holdningene, later som om de ikke eksisterer (vil ikke forholde seg til hva slags person de sender penger til) eller har ikke fått det med seg.
At dette synet på merket har festet seg merker jeg i flere situasjoner, og jeg er på ingen måte pådriver i bildiskusjoner privat fordi jeg merker at jeg synes det er så ufattelig trist hva Tesla har blitt. Langvarige fans jeg kjenner vender merket ryggen. Folk som vurderer bil i klassen har fått det med seg.

Kan nok tenkes at mange av kjøperne ikke har lest så mange nyheter knyttet til Musk og derfor er uvitende om hva de støtter. Frem til de presenterer sitt nye kjøp for venner og bekjente som har lest nyheter.

Jeg trur du og jeg har veldig forskjellige sosiale sirkler. Jeg har en del kollegaer som har kjøpt seg nye biler i høst, både flere Tesla og Toyota, Skoda og Mercedes. Flere av de har snakket om vurderingene sine og ingen av de har nevnt Elon Musk som en betydelig faktor verken på forhånd eller i ettertid.

Du har nok rett i at salgstall i seg selv ikke viser at "de aller fleste nordmenn ikke bryr seg", men når Model Y fortsetter med salgstall som ingen annen bil i norgeshistorien har oppnådd så tyder det i hvert fall på at hva Musk finner på ikke er så viktig for folk flest som det er for deg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Chris90

#22
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:58Om du likte G9 så hadde jeg tatt en titt på NIO ES8, det er en rekke av de til salgs hos Rebil nå, disse er innbytte til EL8 hos NIO som selges via Rebil (kjenner de fleste som har byttet). Dvs at de er eid av private og vedlikeholdt med service program og har 6 års nybil garanti.
ES8 har rundt 700 kg nyttelast og er meget komfortabel på veien. 

Selv hadde jeg nok byttet til EL8 om jeg trengte en stor bil fremdeles, men har endrete behov og venter på Onvo lansering.
Problemet med både ES8 og EL8 er fort 6 seter. Da har to av barna veldig god plass, men en blir jo sittende i "bagasjerommet", som da betyr at jeg fort er nede i et ganske lite bagasjerom bak setene. Det er jo en utfordring her.

I tillegg er det dette med batteribytte. Høres ut som en litt "rar" greie uten at jeg noen gang virkelig har tatt stilling til hvordan det fungerer.

NIO Kina kan lage bil, NIO Norge er ikke helt på høyden i forhold til bilene, men det er lite feil med min ES8. Batteribytte er konge.

Chris90

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:37Jeg ville tatt en titt på ID4 og Enyaq. Førstnevnte litt i underkant på bagasjeplass.
De har ikke best app eller infotaniment, men er ellers gjennomført gode biler som ikke svikter på områder som komfort, understell, lys, støydemping, gjennomtenkte løsninger, løsninger egnet for vinter (ikke rammeløse vinduer), komfortable seter, rails, el henger feste. De har også veldig myk og god autopilot (må deaktivere tilpasning til fartsgrense) som er god støtte på langtur. Du får godt utstyrte biler med 4wd godt under 500 pga gode kampanjer.

Om du vurderer Y bør du vurdere om du vil stå i det imaget Tesla har fått, som er både svært politisk tydelig markering så vel som støtte til Musks øvrige holdninger som kommer frem nå. Er du trygg i en slik posisjon er det tut og kjør.

Hvordan er bakseteplassen i de to førstnevnte der? Det har jo vært en stor fordel i Grand Picassoen at barna har hatt mye "albuerom". Ikke ideelt om det blir så trangt at de begynner å knuffe ;D

Suverin

Sitat fra: Chris90 på tirsdag 26. november 2024, klokken 14:45Problemet med både ES8 og EL8 er fort 6 seter.
ES8 får du med 6 eller 7 seter, EL8 er kun 6 seter :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Sitat fra: tkorsvold på tirsdag 26. november 2024, klokken 09:16Jeg kjøpte nettopp en ny Tesla Model Y. Veldig fornøyd så langt. Det er min første Tesla.


Grattis tkors....Ser den og TMY er aldri feil :+1:

batterimannen

Da jeg tok en runde med prøvekjøringer av biler så var det BMW iX3 som kom nest øverst. Bra kvalitetsfølelse, romslig bakseteplass, bra lydisolering, ok bagasjerom. Har ikke prøvd appen, så den vet jeg ikke noe om.

Jeg synes VAG bilene (Skoda, VW, Audi, Cupra) har veldig dårlig utvalg av modus for regenerering. Jeg foretrekker enpedalskjøring med en god dose regenerering. 

Jeg hadde ingen Tesla eller kinesiske biler på lista da jeg undersøkte, siden den ene spyr ut russisk propaganda og det andre landet støtter russlands invasjon av Ukraina (elektronikk, droner, omgåelse av sanksjoner osv.)... Så jeg kan ikke si noe om de bilene.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Kires

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2024, klokken 12:11
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:49Det viser seg at de aller fleste nordmenn ikke bryr seg nevneverdig om "det imaget Tesla har fått". Ser nå i november at det har blitt solgt flere Model Y enn trillingene ID4, Enyaq og Q4 etron til sammen.

At mange kjøper Y betyr naturligvis ikke at "de aller fleste nordmenn ikke bryr seg".

Men at så mange nordmenn støtter disse holdningene er jo egentlig ganske trist. Det er jo bare tre alternativer. Full støtte til holdningene, later som om de ikke eksisterer (vil ikke forholde seg til hva slags person de sender penger til) eller har ikke fått det med seg.
At dette synet på merket har festet seg merker jeg i flere situasjoner, og jeg er på ingen måte pådriver i bildiskusjoner privat fordi jeg merker at jeg synes det er så ufattelig trist hva Tesla har blitt. Langvarige fans jeg kjenner vender merket ryggen. Folk som vurderer bil i klassen har fått det med seg.

Kan nok tenkes at mange av kjøperne ikke har lest så mange nyheter knyttet til Musk og derfor er uvitende om hva de støtter. Frem til de presenterer sitt nye kjøp for venner og bekjente som har lest nyheter.

Å tilegne folk meninger om hva de støtter og ikke skal man være forsiktig med. De aller fleste som handler bil i dette segmentet, er ute etter den bilen som passer seg og sin familie best innenfor gitt budsjett. At det at man kjøper en bil gjør at man fullt ut støtter hva ceo står for blir å dra det litt langt.

At du føler dette ved kjøp av Tesla blir noe helt annet, man får gjøre opp sine egne vurderinger uten å bli stemplet for det. Har selv foreløpig valgt å holde meg unna rene kinesiske merker, betyr ikke at jeg mener at alle som kjøper dette støtter alt regimet i Kina gjør
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Syklist

Enig at Elon M. har blitt uspiselig, men vi har flere andre tråder om dette temaet. La oss holde den diskusjonen der.

Trådstarter har gjort et godt valg med tanke på behov. Når folk spør om råd om bilkjøp, la oss fokusere på bilene.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Chris90

Sitat fra: Syklist på onsdag 27. november 2024, klokken 08:11Enig at Elon M. har blitt uspiselig, men vi har flere andre tråder om dette temaet. La oss holde den diskusjonen der.

Trådstarter har gjort et godt valg med tanke på behov. Når folk spør om råd om bilkjøp, la oss fokusere på bilene.

Takk. Jeg har full forståelse for at det skaper mye splid her. Det er helt naturlig da det er blitt veldig polarisert hele greiene. Men for mitt vedkommende så har jeg dessverre ikke muligheten til å skyve budsjettet mitt veldig for å unngå å «tråkke noen på tærne» og jeg kan heller ikke kjøpe en mindre bil som gjør at jeg ikke kan sikre tryggheten til minste i bilstol.


Dette er nok ikke en unik situasjon jeg befinner meg i. Tenker det er mange som meg der ute dessverre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA