Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

Chris90

Hei,

Helt ny på forumet, så dersom dette allerede er et emne jeg ikke har funnet så beklager jeg det!

Jeg er nå på jakt etter en bil som passer for fem personer. Vi har tre barn. Alle under 10, men kun ett av barna sitter fortsatt i sete (forovervendt).

Kriterier for bilkjøp:

Rekkevidde: Rundt 500km+
Bagasje: 550l+
Alder: Ikke eldre enn 2022
AWD/RWD: Ikke alt for viktig.
Budsjett: Ikke mye mer enn 550.000. Gjerne mindre, dersom mulig.
Kjørt: Ikke mer enn 40.000km



Jeg kommer i dag fra en 2016 Peugeot 5008 og har nytt svært godt av de tre separate setene i bilen. Men denne må nå skiftes ut da det begynner å bli dyrt å fikse alle problemene som jeg nå opplever med den.

Dette har kommet litt brått på, så jeg har ikke sondert markedet fullt ut, men ser jo at man gjerne skulle ha ventet til nyåret da ny Model Y kommer blant annet. Det har jeg dessverre ikke tid til.

Jeg har sett på dagens Model Y, Nissan Ariya, Xpeng G6 og Xpeng G9.

G9 likte jeg meget godt med massasjeseter og en følelse av luksus vi ikke har hatt i vår 5008. Den har jo også 7 års garanti som gjør den veldig interessant,  men så lurer jeg på om det er noen som har noen åpenbart bedre tips enn dette? Er det en rimeligere bil der ute som er et selvsagt valg i en slik situasjon?

Setter pris på alle gode innspill :)

Chris

Daniel_0007

#1
e-5008 er jo blant de billigste av de store bilene, virker som bagasje plassen er bedre enn model y hvis man tar i betraktning tb sin banan box test, kgm torres evx kan jo og være alternativ, den har bra garanti og
SitatDet skal være trygt å velge elbil fra KGM. Derfor selges din nye Torres EVX med nybilgaranti på 7 år/150.000 km, og en batterigaranti på hele 10 år/1.000.000 km. Alle biler er understellsbehandlet i Norge, som beskytter bilen din mot rustdannelse. Dette er inkludert i prisen.


Model 3 2019 LR Rwd

Chris90

Hei Daniel!

Takk for svar og gode forslag!

Liker E-5008, men den blir ganske dyr når alt kommer til alt. Veldig fornøyd med at det er tre separate seter. Har spart meg for mye frustrasjon fra de små gjennom årene.

Usikker på den opplevde kvaliteten opp mot noe som G9 eller G6 da. Jeg har jo aldri hatt noe luksus i bilene mine, men når det plutselig er en mulighet så er det jo ikke dumt å unne seg noe.  ;D

KGM er jeg veldig usikker på. Kostet jo ganske mye til slutt den også. Pluss at jeg nok aldri hadde fått gjennom et design som det her på hjemmebane  ;D 

vartli

Tre separate bakseter er genialt. Bredden på midtsetet er ellers ganske ofte en salderingspost med det resultatet at det er hardt og smalt. Husk at ungene vokser en del i løpet av de årene du sannsynligvis skal ha bilen. Kjører selv E-tron, og den krever en ekstra pute om midtsetet skal brukes på tur. Modell Y er smalere, men tror ikke det er så stor forskjell på selve midtplassen.

Lykke til med biljakt :)
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Chris90

Takk for svar Vartli!

Noen som vet hvordan ligger Tesla Model Y an sammenlignet med Xpeng G9? Jeg prøvde G9 med barnesete og det fungerte bra. Når minste er ute av setet så er jo plassen bak der enorm. ISO-fix kunne med fordel vært litt lenger ute på sidene, men lite å gjøre med det.

Jeg lurer på hvordan bredden er i Model Y. Syns bilen er blitt utrolig kjedelig nå og enda mindre attraktiv når man leser alle de snodige sakene som oppstår (lakkskader, etc.), pluss at det kommer ny versjon i 2025. Men samtidig så er bilen så praktisk med bagasjerom, frunk, infotainment, ladenettverk, etc.

Ellers (for de som har interesse av det) imponerte G9 meg veldig. Stor, romslig, veldig stille og bra trøkk. For å ikke snakke om massasjen og 7 års garanti. Men så var det dette med å kjøpe bil fra Kina og all den geopolitiske murringa som foregår.

Utrolig vanskelig valg det her!

daktari

Du nevner ikke noe om krav til rekkevidde og evnt ladebehov på langturer.

Hvis du ikke skal så 40 mil en vei hver helg så er det f. eks. ny Opel Astra stasjonsvogn og Peugeot 308 stasjonsvogn rimelig og sikkert romslige.

Du har også Berlingo, Kangoo etc.

Nye Opel Grandland? En Suv ala 5008.
 
BMW iX3 oppleves  robust, romslig, komfy og økonomisk, virker som det er veldig lite trøbbel. Veldig gode bruktkjøp.

ID. 4 og Enyaq er ikke dumme valg, men ID.7 kombi med rwd trenger ikke bli så kostbar og har enda romsligere baksete og mer premium interiør enn de to suvene. Også stasjonsvogn mulig.

Så har du EV6 og Ioniq 5.

iX40 er også romslig, lite trøbbel, fantastisk bil, men du må jo brukt med den prisgrensen.

Ikke bare-bare å kjøpe bil av Musk heller om dagen hvis man bryr seg om amerikansk politikk og eventuell påvirkning på geopolitikken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: Chris90 på mandag 25. november 2024, klokken 12:31Hei,

Helt ny på forumet, så dersom dette allerede er et emne jeg ikke har funnet så beklager jeg det!

Jeg er nå på jakt etter en bil som passer for fem personer. Vi har tre barn. Alle under 10, men kun ett av barna sitter fortsatt i sete (forovervendt).

Kriterier for bilkjøp:

Rekkevidde: Rundt 500km+
Bagasje: 550l+
Alder: Ikke eldre enn 2022
AWD/RWD: Ikke alt for viktig.
Budsjett: Ikke mye mer enn 550.000. Gjerne mindre, dersom mulig.
Kjørt: Ikke mer enn 40.000km



Jeg kommer i dag fra en 2016 Peugeot 5008 og har nytt svært godt av de tre separate setene i bilen. Men denne må nå skiftes ut da det begynner å bli dyrt å fikse alle problemene som jeg nå opplever med den.

Dette har kommet litt brått på, så jeg har ikke sondert markedet fullt ut, men ser jo at man gjerne skulle ha ventet til nyåret da ny Model Y kommer blant annet. Det har jeg dessverre ikke tid til.

Jeg har sett på dagens Model Y, Nissan Ariya, Xpeng G6 og Xpeng G9.

G9 likte jeg meget godt med massasjeseter og en følelse av luksus vi ikke har hatt i vår 5008. Den har jo også 7 års garanti som gjør den veldig interessant,  men så lurer jeg på om det er noen som har noen åpenbart bedre tips enn dette? Er det en rimeligere bil der ute som er et selvsagt valg i en slik situasjon?

Setter pris på alle gode innspill :)

Chris
Her tror jeg svaret er splitter ny TMY LR. Mener den selges inkl s/v dekk nå for 508 inkl rabatten. Da har du 42 igjen på budsjettet ditt du kan bruke på ungene :+1:  full lang nybilgaranti. Bra rente også. Juniper (faceliften) kommer i jan 25? Og da vil prisene muligens gå enten opp/ned. Ikke lett å spå
Men hater du Elon så er ikke dette bilen for deg for da vil du irritere deg over både Elon og Bilen i alle årene fremover  ;D

tkorsvold

Jeg kjøpte nettopp en ny Tesla Model Y. Veldig fornøyd så langt. Det er min første Tesla.

Jeg er også opptatt av rekkevidde, plass, firehjulstrekk, en god og enkel app (spesielt pålitelig forvarming er viktig). Prisen har også ganske mye å si.

Tanken var den samme her, å vente på den nye "Juniper"-versjonen. Jeg bestilte til slutt likevel den gamle versjonen.
Noen erfaringer så langt:

* Bilen gir et godt kvalitetsinntrykk.
* Det er veldig god plass.
* Prisen er lav. Jeg betalte rett over 470.000kr (uten vinterdekk, men med en referral-kode).
* Jeg fikk med gratis lading i ett år, dette gjelder for biler levert før nyttår. Alle ladere i Europa kan benyttes.
* 2025 årsmodell er et pluss.
* Bilen er jo sprek og rask, og har ganske god rekkevidde.
* Model Y har firehjulstrekk.

For min del endte det med bil nå, jeg kan ikke vente hele vinteren. Førsteinntrykket er veldig bra. Den andre bilen er en ID.4 GTX, og Teslaen har et mye bedre infotainmentsystem og en mye bedre app. Prisen synes jeg var veldig fordelaktig. Det var spesielt bra å gå fra 18-19 ladeapper som jeg har til ID.4 og Tesla sitt konsept: kjør til ladestasjon, koble til, og det bare virker.

Kires

2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Chris90

Sitat fra: tkorsvold på tirsdag 26. november 2024, klokken 09:16Jeg kjøpte nettopp en ny Tesla Model Y. Veldig fornøyd så langt. Det er min første Tesla.

Jeg er også opptatt av rekkevidde, plass, firehjulstrekk, en god og enkel app (spesielt pålitelig forvarming er viktig). Prisen har også ganske mye å si.

Tanken var den samme her, å vente på den nye "Juniper"-versjonen. Jeg bestilte til slutt likevel den gamle versjonen.
Noen erfaringer så langt:

* Bilen gir et godt kvalitetsinntrykk.
* Det er veldig god plass.
* Prisen er lav. Jeg betalte rett over 470.000kr (uten vinterdekk, men med en referral-kode).
* Jeg fikk med gratis lading i ett år, dette gjelder for biler levert før nyttår. Alle ladere i Europa kan benyttes.
* 2025 årsmodell er et pluss.
* Bilen er jo sprek og rask, og har ganske god rekkevidde.
* Model Y har firehjulstrekk.

For min del endte det med bil nå, jeg kan ikke vente hele vinteren. Førsteinntrykket er veldig bra. Den andre bilen er en ID.4 GTX, og Teslaen har et mye bedre infotainmentsystem og en mye bedre app. Prisen synes jeg var veldig fordelaktig. Det var spesielt bra å gå fra 18-19 ladeapper som jeg har til ID.4 og Tesla sitt konsept: kjør til ladestasjon, koble til, og det bare virker.


Hvilken Model Y var det du fikk for 470.000? Er det Performance du har kjøpt da?

Hvordan er bredden i baksetene? Det blir fort litt avgjørende for meg.

VEldig spennende å se hva som skjer med prisen på disse når den nye kommer. Det kan jo gå begge veier. Plutselig så er den nye 150.000 dyrere og de "gamle" skyter opp i verdi. Veldig vanskelig å spå Musk på disse tingene.

Chris90

Sitat fra: Kires på tirsdag 26. november 2024, klokken 09:31Vet ikke hvordan plassen i denne er men skal være en konkurrent til Model Y. Prisen ser bra ut.
https://byd.no/modeller/sealion7?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAgJa6BhCOARIsAMiL7V8s0HLDRB0LAnIyPYZDX2iDX2G7OcPhApSdp8luiU5yHIgItnOzPt4aArfGEALw_wcB

Sealion 7 var jo aktuell før man ser at nyttelasten er 320 kilo. Usikker på hva de har tenkt på der.

Chris90

Sitat fra: daktari på mandag 25. november 2024, klokken 20:58Du nevner ikke noe om krav til rekkevidde og evnt ladebehov på langturer.

Hvis du ikke skal så 40 mil en vei hver helg så er det f. eks. ny Opel Astra stasjonsvogn og Peugeot 308 stasjonsvogn rimelig og sikkert romslige.

Du har også Berlingo, Kangoo etc.

Nye Opel Grandland? En Suv ala 5008.
 
BMW iX3 oppleves  robust, romslig, komfy og økonomisk, virker som det er veldig lite trøbbel. Veldig gode bruktkjøp.

ID. 4 og Enyaq er ikke dumme valg, men ID.7 kombi med rwd trenger ikke bli så kostbar og har enda romsligere baksete og mer premium interiør enn de to suvene. Også stasjonsvogn mulig.

Så har du EV6 og Ioniq 5.

iX40 er også romslig, lite trøbbel, fantastisk bil, men du må jo brukt med den prisgrensen.

Ikke bare-bare å kjøpe bil av Musk heller om dagen hvis man bryr seg om amerikansk politikk og eventuell påvirkning på geopolitikken.

Mange gode alternativer her. Har aldri vurdert BMW som et alternativ da jeg hele tiden tenkte de var for dyre, men prisen var jo ikke så gal. Lurer på bredden i bilen og gjerne da hva det koster med servicer og slikt etterpå? BMW er jo ikke akkurat kjent for å være et billig merke.

Moas

#12
Sitat fra: Chris90 på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:09
Sitat fra: Kires på tirsdag 26. november 2024, klokken 09:31Vet ikke hvordan plassen i denne er men skal være en konkurrent til Model Y. Prisen ser bra ut.
https://byd.no/modeller/sealion7?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAgJa6BhCOARIsAMiL7V8s0HLDRB0LAnIyPYZDX2iDX2G7OcPhApSdp8luiU5yHIgItnOzPt4aArfGEALw_wcB

Sealion 7 var jo aktuell før man ser at nyttelasten er 320 kilo. Usikker på hva de har tenkt på der.
Med ca. 500 kg ekstra dødvekt å slepe seg med og litt høyere pris så er dette en dårlig deal i forhold til f.eks. Y.
(ca. 500 kg er som å dytte inn en fullvoksen hest inn i baksette).
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

daktari

Sitat fra: Chris90 på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:20
Sitat fra: daktari på mandag 25. november 2024, klokken 20:58Du nevner ikke noe om krav til rekkevidde og evnt ladebehov på langturer.

Hvis du ikke skal så 40 mil en vei hver helg så er det f. eks. ny Opel Astra stasjonsvogn og Peugeot 308 stasjonsvogn rimelig og sikkert romslige.

Du har også Berlingo, Kangoo etc.

Nye Opel Grandland? En Suv ala 5008.
 
BMW iX3 oppleves  robust, romslig, komfy og økonomisk, virker som det er veldig lite trøbbel. Veldig gode bruktkjøp.

ID. 4 og Enyaq er ikke dumme valg, men ID.7 kombi med rwd trenger ikke bli så kostbar og har enda romsligere baksete og mer premium interiør enn de to suvene. Også stasjonsvogn mulig.

Så har du EV6 og Ioniq 5.

iX40 er også romslig, lite trøbbel, fantastisk bil, men du må jo brukt med den prisgrensen.

Ikke bare-bare å kjøpe bil av Musk heller om dagen hvis man bryr seg om amerikansk politikk og eventuell påvirkning på geopolitikken.

Mange gode alternativer her. Har aldri vurdert BMW som et alternativ da jeg hele tiden tenkte de var for dyre, men prisen var jo ikke så gal. Lurer på bredden i bilen og gjerne da hva det koster med servicer og slikt etterpå? BMW er jo ikke akkurat kjent for å være et billig merke.
Vanlig å ha BMW service inkludert (BSI) typisk 4 år/2 service. Vet ikke prisene, virker ikke dyrere enn VW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Jeg ville tatt en titt på ID4 og Enyaq. Førstnevnte litt i underkant på bagasjeplass.
De har ikke best app eller infotaniment, men er ellers gjennomført gode biler som ikke svikter på områder som komfort, understell, lys, støydemping, gjennomtenkte løsninger, løsninger egnet for vinter (ikke rammeløse vinduer), komfortable seter, rails, el henger feste. De har også veldig myk og god autopilot (må deaktivere tilpasning til fartsgrense) som er god støtte på langtur. Du får godt utstyrte biler med 4wd godt under 500 pga gode kampanjer.

Om du vurderer Y bør du vurdere om du vil stå i det imaget Tesla har fått, som er både svært politisk tydelig markering så vel som støtte til Musks øvrige holdninger som kommer frem nå. Er du trygg i en slik posisjon er det tut og kjør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA