Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil de rene kinesiske elbilmerkene (inkl de nye) øke sin markedsandel i Norge pt 12%

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 23. november 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 05. desember 2024, klokken 09:30
Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 19:02
Sitat fra: hELgenen på onsdag 04. desember 2024, klokken 14:47
Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 11:58Det er selvfølgelig innsamlingen fra mange tusen telefoner som gjør dette så interresant. Og det er jo ikke bare kontaktlista man samler inn. Telefonloggen er minst like interessant, der man ser hvem man faktisk kommuniserer med. Meldinger som leses opp og som besvares i bilen deler man jo også. Samt kalenderoppføringer, hvis man har delt dem. Her kan det være mye følsom informasjon man egentlig ikke har lyst å dele både av jobbmessig og privat karakter. Og det kan tegnes opp mønstre og nettverk som ikke er offentlig tilgjengelig. I mostening til Linkedin, der man velger hva man vil dele, og gjerne tegner et glansbilde av seg selv.

Men mange store samfunnsaktører i Norge veileder jo folk ut på LinkedIn..dvs har du ikke profil så vil arbeidsgiver faktisk lage en for deg. Jeg tuller ikke og dette snakker man ikke om. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Poenget er at fokus på å være synlig på sosiale medier,legge ut analyser mhp rikets sikkerhet og annet forskninsgsarbeid helt offentlig er ansett som bra. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Hvor er logikken her?

Whataboutism.

På elbilforum må man kunne påpeke sikkerhetsproblematikk knyttet til kinesiske elbiler, uten at det forventes at alle mulige andre sikkerhetsproblemer på andre plattformer er løst først.

Bare sånn apropos whataboutism..... dersom du sitter i et bygg..... Greven har satt fyr på bygget fordi han trodde funkisboligen din var en kirke.... det er to utganger fra bygget.... i den ene utgangen sitter en kineser som skal ha 500 kroner og kontaktlisten din for å slippe deg ut..... i den andre døren sitter en amerikaner som skal ha alle familiebildene dine, sparke dine kollegaer annen hvert år, ha 10.000 kroner, all søkehistorikk på internett, og vil avlytte dine politikere.... er det da Whataboutism å velge å gå ut døren til kineseren? I så fall er jeg veldig for whataboutism..... eller vekte ens alternativer... ut av det brennende huset vil du uansett (gammel dieselbil). (men enig i at jeg ikke skjønte helt LinkedIn-referansen)

LinkedIn referansen er vel enkel å forstå...Litt sånn "Hei hei..jeg heter Ole Nordmann og har jobbet med IT sikkerhet i Telenor og nå jobber jeg i Forsvaret...." Og så videre..dette sammen med ulike andre facebook,instagram data osv..vil jo fortelle en russer ganske fort om dette er en person det er lett å betalte en million og så få utlevert masse flotte data fra forsvaret..
Poenget er at samfunnet vi lever i er ikke rigget for å beskytte oss for god gammeldags påvirkning fra utenlandsk etterretning - faktisk legger samfunnet tilrette for at det skal være så lett som overhodet mulig å samle inn informasjon om hvem som er viktig mhp ulike roller i samfunnet.
En kina bil blir da mindre viktig i det store bildet når det kommer til rikets sikkerhet osv..
Dette sikkerhetsaspektet mot Kina biler tror jeg i bunn og grunn er vikarierende argumenter selv om det i seg selv er en interessant problemstilling. Men den overdrives og blir mer en morsom greie for de som liker å sjekke logger fra biler osv..Selv overvåker jeg nettverket hjemme for moro skyld og ser om noen dingser ringer hjem..og de gjør jo det. Videre ser jeg botter som kommer og banker på døren og forsøker å logge på nettverket mitt...Så det foregår jo noe hele tiden uten at jeg er så veldig bekymret av den grunn.
Jeg ville ikke tenkt på dette med rikets sikkerhet ved valg av Kina bil eller ei - det får være opp til andre aktører og si noe om. Og ingen i PST har advart privatpersoner om å kjøpe kina bil.
Derimot kan det være mange andre gode grunner til å ikke velge kinesisk.

F.eks arbeidsplasser i EU, manko på reservedeler ved en konflikt. Usikkerhet om produsenten vil være der om 5 år osv..I Kina så vrakes jo biler i større grad enn de repareres - så det kan jo være noe mhp designen av bilene som kanskje gjør dem vanskeligere å reparere enn f.eks Europeiske? Dette bare var bare et lite knippe av andre argumenter mot kina biler. 

automat

Forskjellen er at på Linkedin, Face og Insta så bestemmer du selv hva du vil legge ut. Og hvis du er bekymret for informasjonen din så begrenser du bruken, eller avstår fra å kommunisere på plattformen. Så er det selvfølgelig et poeng at folk kanskje burde være mer bekymret.

Kontaktlista og telefonloggen din er det derimot mye vanskeligere å begrense, med mindre du avstår fra å ringe med telefonen. Dette er jo svært privat informasjon, som kan inneholde følsomme opplysninger. Og du eksponerer ikke bare deg selv, du eksponerer alle som befinner seg i kontaktlista og telefonloggen. Dette ønsker du altså å servere på et sølvfat til etterretningstjenesten til et land som ikke vil oss vel.
Husk at dette er informasjon de kan samle inn i tillegg til åpent tilgjengelig informasjon, som sosiale medier.

Personlig ønsker ikke jeg å eksponere meg for denne risikoen. Og jeg tror det er problematisk hvis alt for mange nordmenn gjør det. Så kan man selvfølgelig hevde at dette er data jeg deler med Google/Apple/Tesla. Men nå har ikke PST kommet med noen sikkerhetsadvarsel mot disse selskapene, eller andre bilprodusenter. Slik de har gjort med kinesiske selskaper.

Det er forresten et ganske stort skritt fra å skryte av jobben sin på Linkedin til å selge seg til russerne. Da tror jeg det er mye enklere å få infisert telefonen/PC'en sin ved å trykke på en lenke som ser ut som den kommer fra tante Johanne, eller noen andre uskyldige i kontaktlista di. Når man kanskje har guarden nede.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Svk på torsdag 05. desember 2024, klokken 14:58Jeg har slettet FB profilen min og byttet ut googlefonen med Apple

Javel..du har altså åpnet for MER overvåkning ved å gå til Apple..

https://youtu.be/gWbad4YXN8s?feature=shared

Apple er verre enn Google...

Svk

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 09:46
Sitat fra: Svk på torsdag 05. desember 2024, klokken 14:58Jeg har slettet FB profilen min og byttet ut googlefonen med Apple

Javel..du har altså åpnet for MER overvåkning ved å gå til Apple..

https://youtu.be/gWbad4YXN8s?feature=shared

Apple er verre enn Google...

Å? Trodde apple var noe mildere. Er kanskje bare på reklame apple er bedre

edyrli

Apple er noe sikrere enn Android. Dvs mindre sjangs for at uvedkommende få tilgang til saker og ting. Jeg var også av den oppfatningen at Apple var noe bedre på personvern. Men når alt kommer til alt står det egentlig på om man vil selge sjela til Apple eller Google.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

hELgenen

Sitat fra: edyrli på fredag 06. desember 2024, klokken 12:28Apple er noe sikrere enn Android. Dvs mindre sjangs for at uvedkommende få tilgang til saker og ting. Jeg var også av den oppfatningen at Apple var noe bedre på personvern. Men når alt kommer til alt står det egentlig på om man vil selge sjela til Apple eller Google.

Vel,sikkerhetseksperter sier at Apple simw telefoner er verre enn google.

Man kan gjerne mene noe annet,men sånn er det bare.

Apple har også mye av sine kundedata på servwre i Kina..

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 13:23Vel,sikkerhetseksperter sier at Apple simw telefoner er verre enn google.

Her må du gjerne legge frem litt dokumentasjon.

Android er infamøst for apper som lekker data, i tillegg til at Google selv samler inn data.

At Apple lagrer kundedata på servere i Kina for ikke-kinesiske kunder kan du bare glemme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 13:23Vel,sikkerhetseksperter sier at Apple simw telefoner er verre enn google.

Her må du gjerne legge frem litt dokumentasjon.

Android er infamøst for apper som lekker data, i tillegg til at Google selv samler inn data.

At Apple lagrer kundedata på servere i Kina for ikke-kinesiske kunder kan du bare glemme.

Se youtube videoen det er lenket til.
Den er lang,men god.
Videre er det en flott kanal for oss nerder som liker teknologi

Electric cars in Norway

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 17:20Se youtube videoen det er lenket til.
Den er lang,men god.
Så argumentet er at at siden Apple har best hardware, så er potensialet for misbruk størst. Det ignorer jo hva som faktisk skjer. Man må se på software, både fra leverandør og tredjepart. Der er Apple langt foran, bl.a med ADP og end-to-end encryption.

Og Android er ikke det samme som Google. Det er kanskje det største problemet med Android enheter. Man har Google som vil samle mest mulig data om deg, og samtidig har man tlf leverandørene som vil gjøre det sammme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Kunne tenkt meg en huawei med android/uten google. Tar før det en en ren googlephone

Svein_H

Jeg holder meg til min gamle Windows Phone, med en Doro som backup. Null SoMe, null datainnsamling og null problemer ;-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 19:20
Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 17:20Se youtube videoen det er lenket til.
Den er lang,men god.
Så argumentet er at at siden Apple har best hardware, så er potensialet for misbruk størst. Det ignorer jo hva som faktisk skjer. Man må se på software, både fra leverandør og tredjepart. Der er Apple langt foran, bl.a med ADP og end-to-end encryption.

Og Android er ikke det samme som Google. Det er kanskje det største problemet med Android enheter. Man har Google som vil samle mest mulig data om deg, og samtidig har man tlf leverandørene som vil gjøre det sammme.

Vel - både Android og Iphone samler inn masse data om deg som bruker. Og jo flere sensorer og jo bedre hardware - jo mer kan man jo samle inn.  Så en Doro telefon er jo å foretrekke....

Personlig har jeg aldri likt Apple fordi de nettopp tråkker meg på tærne i mye større grad enn Android. Android kan du til en viss grad tilpasse for å fjerne datainnsamling. Det kan man ikke med Apple. Med Apple så gifter man seg mer eller mindre med selskapet og stoler på at de holder deg trygg. Men selv om de lover å ta vare på dataene dine - så vet vi jo at de står først i køen for å levere ut data til staten man bor i dersom de ber om det...Det har de f.eks gjort i Kina.

Personlig liker jeg Android bedre fordi jeg føler at jeg har mer kontroll der enn hos Apple. Men det er ingen tvil om at alle smart telefoner samler inn enorme data om deg - mye mer enn det folk flest er klar over.

Og alt som kan samles inn via en bil blir bare småplukk i forhold til det man kan klare via en mobil.

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 21:45
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 19:20
Den er lang,men god.

Vel - både Android og Iphone samler inn masse data om deg som bruker. Og jo flere sensorer og jo bedre hardware - jo mer kan man jo samle inn.  Så en Doro telefon er jo å foretrekke....

Personlig har jeg aldri likt Apple fordi de nettopp tråkker meg på tærne i mye større grad enn Android. Android kan du til en viss grad tilpasse for å fjerne datainnsamling. Det kan man ikke med Apple. Med Apple så gifter man seg mer eller mindre med selskapet og stoler på at de holder deg trygg. Men selv om de lover å ta vare på dataene dine - så vet vi jo at de står først i køen for å levere ut data til staten man bor i dersom de ber om det...Det har de f.eks gjort i Kina.

Personlig liker jeg Android bedre fordi jeg føler at jeg har mer kontroll der enn hos Apple. Men det er ingen tvil om at alle smart telefoner samler inn enorme data om deg - mye mer enn det folk flest er klar over.

Og alt som kan samles inn via en bil blir bare småplukk i forhold til det man kan klare via en mobil.

Vil jo bare påpeke at alt som kan samles inn via mobil, kan jo uansett bli plukket opp av en tilkoblet bil, når man kobler telefonen til bilens systemer. Da er det jo selvsagt mer gunstig at dette leses av "venne" fremfor "fiende". Men uansett kan det gå fryktelig ille om det kommer innom feil personer og missbrukes mot deg f.eks., uavhengig om du er klar over det eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA