Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal bruk av varmeapparatet

Startet av tomrh, torsdag 27. desember 2012, klokken 09:50

« forrige - neste »

tomrh

Det mangler en innstilling som ville vært optimal for oss. For det som fungerer best er kombinert luftstrøm ned på føttene og inn i kupéen, resirk og auto viftehastighet. For resirk gjør at luftstrømmen blir varmere, noe som er helt essensielt for å få det varmt nok uten å bruke Max.

Men etter 3-4 minutter begynner det å dugge, så skrur jeg av resirk og svitjser til defrost/føtter i 30 sekunder. Så tilbake igjen.  Etc.  :-\

For å slippe å svitjse hele tiden skulle det eksistert en kombinasjon av 20% def, 40% luft inn og 40% luft ned på føttene.

Andre som har funnet innstillinger som virker og ikke bruker altfor mye strøm i kuldegrader?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

e-max

Etter mye kjøring med dugg, resirk, AC, max varme etc, så har jeg funnet ut at mest økonomiske er:
1. Varme: Full (men ikke trykk på knappen)
2. Vifte; Auto
3. Sted å blåse: Auto

I tillegg, ved lange nedoverbakker med litt re-gen, så kjører jeg alt på max. Det er bedre å bruke re-gen strømmen til varme enn til lading (lading med re-gen er en vits, bedre å trille)
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

tomrh

#2
Sitat fra: e-max på torsdag 27. desember 2012, klokken 12:50
(lading med re-gen er en vits, bedre å trille)
Litt uenig i den parentesen din. Har en gang regenerert i B ned fra 590 m.o.h. til 150 m.o.h. over ca. 5 kilometer distanse. Fikk en hel ekstra batteristrek tilbake, og det gikk fort nedover så strømstyrken må ha vært stor! Lars J har målt regen til 90% på sin Think, jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5796.msg61366.html#msg61366
Griffel har nylig vist at det lønner seg mer å regenerere med konstant fart 60 km/t i nedoverbakke enn å la bilen øke fra 40 km/t til 80 km/t ved å rulle. Jfr.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6734.msg71956.html#msg71956
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Defa forvarming 30 min.
Varme trinn 2.
Vifte trinn 2.
Elbil-dunjakke lukket.
Lue helt ned.
Ullvanter.
Saueskinn i hele setet.
Rattpels.
NRK Østlandssendingen fri for reklame.
;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

e-max

...og ett fleeceteppe over beina,
sauskinn bare i ryggen,
varmesete på.....

Gleder meg til våren og alle de modifikasjoner denne kjerra trenger for å bli en vinterbil :-)
Men kan noen forklare hvordan/hvorfor en 900W vifteovn fra Biltema varmer bedre enn en 4000W vannvarmer fra japan?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Kito76

Lurte på om setervarme til Imiev, trekker mye batteri?

Rio

Setevarme trekker rundt 50 W, altså "ingenting" sammenlignet med motoren som jevnt over trekker kanskje 10000 W.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: e-max på torsdag 27. desember 2012, klokken 12:50
Etter mye kjøring med dugg, resirk, AC, max varme etc, så har jeg funnet ut at mest økonomiske er:
1. Varme: Full (men ikke trykk på knappen)
2. Vifte; Auto
3. Sted å blåse: Auto

I tillegg, ved lange nedoverbakker med litt re-gen, så kjører jeg alt på max. Det er bedre å bruke re-gen strømmen til varme enn til lading (lading med re-gen er en vits, bedre å trille)

Merkelig påstand. Varme generert i bilen av elektrisitet vill jo være akkurat like energikrevende uansett om elektrisiteten hentes ut mens regenerering pågår eller ikke. Kjører du i nedoverbakke vill regenereringen bare bety at batteriet utlades langsommere da varme og ev. AC drar sitt. Du kan se på regen, og for så vidt lading fra kontakt, som å legge på en spenning som virker i motsatt retning enn da motor og varme/AC trekker fra batteriet. Batteriet er i sentrum av alt dette og summen av alt "inn" og "ut" dvs. summen av alle ulike spenninger bestemmer den totale spenningsforskjellen, som i sin tur bestemmer strømretning (netto inn eller ut av batteriet) og størrelse på strømmen.

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. desember 2012, klokken 13:05
Sitat fra: e-max på torsdag 27. desember 2012, klokken 12:50
Etter mye kjøring med dugg, resirk, AC, max varme etc, så har jeg funnet ut at mest økonomiske er:
1. Varme: Full (men ikke trykk på knappen)
2. Vifte; Auto
3. Sted å blåse: Auto

I tillegg, ved lange nedoverbakker med litt re-gen, så kjører jeg alt på max. Det er bedre å bruke re-gen strømmen til varme enn til lading (lading med re-gen er en vits, bedre å trille)

Merkelig påstand. Varme generert i bilen av elektrisitet vill jo være akkurat like energikrevende uansett om elektrisiteten hentes ut mens regenerering pågår eller ikke. Kjører du i nedoverbakke vill regenereringen bare bety at batteriet utlades langsommere da varme og ev. AC drar sitt. Du kan se på regen, og for så vidt lading fra kontakt, som å legge på en spenning som virker i motsatt retning enn da motor og varme/AC trekker fra batteriet. Batteriet er i sentrum av alt dette og summen av alt "inn" og "ut" dvs. summen av alle ulike spenninger bestemmer den totale spenningsforskjellen, som i sin tur bestemmer strømretning (netto inn eller ut av batteriet) og størrelse på strømmen.

Men regenerering og lading av batteriet er ikke 100% effektivt.

Så hvis du "dytter" 3 kW inn i batteriet i 1 time (3 kWh), så får du ikke 3 kWh ut igjen.

Og selv om du ser bort fra vindmotstand, hvis du genererer 300 J fra hjulene, så blir det mye mindre når du skal opp neste bakke, og skal hente samme energimengde fra batteriene, og få den frem til hjulene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

#9

Enig, men å rulle nedover en bakke skaper ingen varme som bilen kan varme kupen med. Kun regenerativt generert elektrisitet som så kan bli til varme, akkurat som om regenerering ikke pågikk.

Lading av batteriet er dog ikke så veldig langt unna 100% effektivt, men litt varme blir det nok i cellene, noe de kanha godt av når det er kaldt.

Viktigste poenget mitt er at vi ikke må tenke att bilen "velger" om regen skal gå till varme eller til lading av batteriet - regen skaper bare en spenning som har motsatt retning av motorns- og varmesystems, sett i forhold til batteriet. Det finnes ingen bryter, ingen separate kabler som forbipasserer batteriet.

En forbrenningsmotor er veldig ineffektiv dvs skaper masse overskuddsvarme, en av de få "fordelene" som vi blitt vane ved og tar for gitt.
[/quote]

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. desember 2012, klokken 13:30
Enig, men å rulle nedover en bakke skaper ingen varme som bilen kan varme kupen med. Kun regenerativt generert elektrisitet som så kan bli til varme, akkurat som om regenerering ikke pågikk.

En forbrenningsmotor er veldig ineffektiv dvs skaper masse overskuddsvarme, en av de få "fordelene" som vi blitt vane ved og tar for gitt.

Jo, hvis du regenererer 5 kWh (nedoverbakke i 1 time (!)(ut av motorstyringen), så kan dette bli til 5 kWh varme inne i kupéen. Altså, tilnærmet 100% effektivt.

Hvis du derimot først skal ha 5 kWh inn i batteriet, så får du kanskje bare 4 kWh ut igjen.






Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på søndag 30. desember 2012, klokken 14:26
Jo, hvis du regenererer 5 kWh (nedoverbakke i 1 time (!)(ut av motorstyringen), så kan dette bli til 5 kWh varme inne i kupéen. Altså, tilnærmet 100% effektivt.

Hvis du derimot først skal ha 5 kWh inn i batteriet, så får du kanskje bare 4 kWh ut igjen.
Interessant! Dette harmonerer godt med kjørestilen som Griffel argumenterer for (jevn fart): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6734.msg71760.html#msg71760

Det betyr at om man kjører med varmeapparatet konstant på, så vil tapet i nedoverbakker bli mindre fordi den regenererte strømmen går direkte til varmeapparatet uten først å gå via batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 01. januar 2013, klokken 18:24
Sitat fra: Rio på søndag 30. desember 2012, klokken 14:26
Jo, hvis du regenererer 5 kWh (nedoverbakke i 1 time (!)(ut av motorstyringen), så kan dette bli til 5 kWh varme inne i kupéen. Altså, tilnærmet 100% effektivt.

Hvis du derimot først skal ha 5 kWh inn i batteriet, så får du kanskje bare 4 kWh ut igjen.
Interessant! Dette harmonerer godt med kjørestilen som Griffel argumenterer for (jevn fart): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6734.msg71760.html#msg71760

Det betyr at om man kjører med varmeapparatet konstant på, så vil tapet i nedoverbakker bli mindre fordi den regenererte strømmen går direkte til varmeapparatet uten først å gå via batteriet.

Nå skal man selvsagt huske at man sjeldent regenererer i mange minutter av gangen, så det er jo ikke snakk om store energimengder.

Hva som er mest effektivt er jo ikke nødvendigvis det samme som er lovlig/hensiktsmessig, men det er egentlig en spennende diskusjon. For at det skal bli mest mulig korrekt må man jo ta med luftmotstand (som varierer med hastighet), og at inverteren i bilen (enten den gir strøm til motoren, eller lader batteriet) ikke er 100% effektivt. Det er heller ikke selve motoren, eller batteriene. Samt at jo langsommere man kjører (jo lengre tid tar det), så jo mer energi brukes av klimaanlegget.

Det ville faktisk vært et interessant prosjekt å lage et program hvor man matet inn en rute, og programmet regnet ut hva som vil være den mest energieffektive måten å komme fra A til B på.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kris

Har ikke duggproblemer med følgende opplegg.
Kraftigste utgave av Defa Termini plassert under mellom nakkestøtte og førersete. Den passer perfekt mellom stengene på nakkestøtten uten noen form for montering. Plasseringen er utrolig effektiv. Slår den på full effekt i 5 til 10 min før avreise. Det vil si at jeg også bruker den før jeg kjører fra offentlige ladepunkter. Når jeg begynner å kjøre har jeg alle klimasystemer av. Med en gang jeg ser antydning til dugg slår jeg på vifta, som regel på minste hastighet. Setter den på rett under full hvis det er unormalt fuktig. Ingen varme, resirk eller AC. Fungerer bra for meg.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

asband

Kjører som regel med:
- Temperatur på varmeste (ikke max)
- Blåser både på frontruta og føttene
- Regulerer faktisk temperatur med vifta. Som regel står den på den laveste hastigheten. Hvis jeg har passasjerer eller det er fuktig ute, må jeg justere opp hastigheten for å fjerne dugg.

Er ganske "allergisk" mot dugg, derfor bruker jeg omtrent aldri resirk og har alltid noe luft mot frontruta.

Dette gir en grei lunk i bilen, trenger ikke ekstra påkledning når det er rundt 0 grader ute. Når det er kaldere kler jeg på meg  :)

Dette synes jeg også gir en forutsigbar kjørelengde, på ca. halvparten av "sommerlengden".
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA