Kjøpte TMY ny, etter bare 5000km må jeg bytte dekk

Startet av Ræggen går, mandag 18. november 2024, klokken 00:22

« forrige - neste »

Ræggen går

Hei,

Jeg kjøpte ny TMY i slutten av juni i år(2024). Når jeg nå i november skulle bytte til vinterdekk på verksted/dekkhotell, fikk jeg melding om at et eller flere av dekkene allerede er under 3mm. Har ikke kjørt mer enn 5500km på de dekkene og heller ikke kjørt «stygt» med de. La merke til at de så litt slitt ut dagen vi hentet bilen, men tenkte at vi hadde kjøpt en ny bil, så det kunne ikke stemme. Mistenker at dekkene kanskje kan ha vært kjørt litt hard med av de ansatte eller noe før vi kjøpte.

Hva kan jeg gjøre med dette? Er vell ikke vanlig å måtte bytte dekk så fort på en helt ny bil?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ræggen går på mandag 18. november 2024, klokken 00:22Hei,

Jeg kjøpte ny TMY i slutten av juni i år(2024). Når jeg nå i november skulle bytte til vinterdekk på verksted/dekkhotell, fikk jeg melding om at et eller flere av dekkene allerede er under 3mm. Har ikke kjørt mer enn 5500km på de dekkene og heller ikke kjørt «stygt» med de. La merke til at de så litt slitt ut dagen vi hentet bilen, men tenkte at vi hadde kjøpt en ny bil, så det kunne ikke stemme. Mistenker at dekkene kanskje kan ha vært kjørt litt hard med av de ansatte eller noe før vi kjøpte.

Hva kan jeg gjøre med dette? Er vell ikke vanlig å måtte bytte dekk så fort på en helt ny bil?

Har du bilder fra dekkene nå du fikk bilen? Du trenger bevis

Handyman

La om til vinterhjul på lørdag og målte mønsterdybden på sommerdekkene mellom 2,5 og 3,5mm. Det er de originale dekkene fra da bilen var ny i august -21 og jeg har kjørt 41 245km på dem.
Høres ut som du har fått noen hjul som ikke er dine. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Hvis dette stemmer har du enten fått brukte dekk, eller det er veldig feil hjulstilling. Synd du ikke sjekket dekkene når du fikk bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

What-a-watt

Hvor mange sjekker dekkene for slitasje på en helt ny bil? Og er det i det hele tatt noen som tar bilder av dem?

ToWalkOrDrive

Ville definitivt tatt dette opp med Tesla der du hentet ut bilen (personlig oppmøte). Det kreves vel flere dager på bane - Track Day osv for å slite så mye så fort. Vil tro at Tesla skjønner at du ikke kan ha slitt så mye på så kort tid. Du kan jo stille litt åpent spørsmål til dem, med det du skrev her, og spørre hva de foreslår til løsning.
Jeg har kjørt 85.000 km fordelt på vinter og sommerdekk, og ennå ikke skiftet.
Tesla Model Y                         2021-

CorsoDante

Sitat fra: Ræggen går på mandag 18. november 2024, klokken 00:22Hei,

Feil hos Tesla, på bilen, eller dekkhotell.

Litt på siden; Enkelte av disse dekkhotellene er håpløse å forholde seg til. Åpenbart profittjagende.

Har derfor sjekket ut hjulene våre permanent, og stikker innom når det er behov for nye dekk (etter mine målinger), eller balansering. Liker også fleksibiliteten av å ha dekkene i garasjen, og bytte hjul når man selv ønsker (men skjønner at dette ikke er praktisk for alle). Teslas løsning med faste bolter gjør omleggingen til en lek (kanskje noe alle har i disse dager, for alt jeg vet).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Silkefot

Kanskje lurt å sjekke hjulstillingen før du går videre, hadde en model X en stund som spiste dekk til vi fikk justert det. Fikk du vite om de slitte dekkene var på samme aksel og fram eller bak?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Ingeniøren

Sjekk DOT koden på dekkene der de fire siste siffer gir deg mmåå mao DOTxxxx0224 er dekk produsert i februar 2024.

Dekkene du har på bilen bør ikke være veldig my eldre enn bilen. Kanskje han som har satt på hjulene har byttet med sine gamle, mao er en skikkelig kjeltring...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Handyman

En bekjent av meg opplevde å få nesten utslitte dekk ved hjulbytte hos et dekkhotel med avtale med Tesla. Det hadde vistnok skjedd en "feil".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på mandag 18. november 2024, klokken 08:38Hvor mange sjekker dekkene for slitasje på en helt ny bil? Og er det i det hele tatt noen som tar bilder av dem?
Hm, har tatt bilde av hele bilen ved utlevering av de tre siste Teslaene. Klok av skade.

Det er dog ikke bare Tesla (eller underleverandører) som gjør dette. Første e-tron vi kjøpte ble levert med billigste felg, og ikke de som skulle være på bilen ihht annonse. Er nok mange som prøver seg dessverre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. november 2024, klokken 16:32
Sitat fra: What-a-watt på mandag 18. november 2024, klokken 08:38Hvor mange sjekker dekkene for slitasje på en helt ny bil? Og er det i det hele tatt noen som tar bilder av dem?
Hm, har tatt bilde av hele bilen ved utlevering av de tre siste Teslaene. Klok av skade.

Hva på dekkene var det du fotograferte?

turfsurf

Monster og ytre sidevegger. Mønster som en del av bilder fra undersiden forfra og bakfra. Sideveggene som en del av bilder av bakre side.

Og så ser man jo på dekkene når man går over bilen. På 5000km bør man ikke slite noe mere ett par mm, og fem millimeter på ett nytt dekk vil jeg påstå at man ser uten å måle, det er vel ca halvveis ned til null.

What-a-watt

SitatMonster og ytre sidevegger. Mønster som en del av bilder fra undersiden forfra og bakfra. Sideveggene som en del av bilder av bakre side.

Wov!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA