Batteriverngrensen er overskredet

Startet av i3/RSiV, torsdag 14. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

i3/RSiV

1 uke siden Møller satte inn nytt 12v batteri. Alt har fungert som det skal etter dette. Ingen meldinger fra appen heller.

Electric cars in Norway

Sitat fra: i3/RSiV på mandag 02. desember 2024, klokken 20:071 uke siden Møller satte inn nytt 12v batteri. Alt har fungert som det skal etter dette. Ingen meldinger fra appen heller.
Bra det ordnet seg da. :+1:

Ja de 12V er skjøre saker og forbruksvarer. Men i gml dager da varte et vanlig 12v "i hundre år" føltes det som. Så ting skjer...

Var med å bytta 12v på en nesten helt ny Id.3 da de første kom. Det batteriet hadde blitt ødelagt under den lange lagringa på de bila da de sto i utlandet i over et år før de kom hit.. så ikke bare bare det der

bobil1

Hadde min 85x inne hos Møller Åsane i dag, da fikk jeg bekreftet at 12v har dårlig kapasitet og må byttes, men alle er tom for 12v, så de har ingen estimat på når de kommer... "Battery protection limit exceeded" har jeg fått siden november, keyless og diverse sluttet å funke når det ble skikkelig kaldt i desember. Jeg fikk også feilmeldinger på Travel Assist, ACC og "drive system" for to uker siden, men har kjørt bilen daglig og ikke merket noe uvanlig eller bekymringsverdig. Jeg er jo litt spent på om Møller eller Skoda kan finne på noe hvis/når batteriet dauer helt, og bilen må hentes.
Kjøpte NAF-medlemsskap i dag for å si det sånn  8)

Electric cars in Norway

Elektrowagen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: bobil1 på tirsdag 14. januar 2025, klokken 13:40Kjøpte NAF-medlemsskap i dag for å si det sånn  8)
Ikke dumt å ha i bakhånd :+1:

Hvorfor NAF? Kunne heller valgt KNA  8) Men har ikke de fleste bilforsikringer bilberging i sine avtaler da, man trenger jo ikke være dobbelforsikret?
BMW i3s - 2019

i3/RSiV

Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: bobil1 på tirsdag 14. januar 2025, klokken 13:40Kjøpte NAF-medlemsskap i dag for å si det sånn  8)
Ikke dumt å ha i bakhånd :+1:

Hvorfor NAF? Kunne heller valgt KNA  8) Men har ikke de fleste bilforsikringer bilberging i sine avtaler da, man trenger jo ikke være dobbelforsikret?

Vil vel tro at mobilitetsgarantien gjelder også.
https://www.skoda-auto.no/eie/mobilitetsgaranti

Electric cars in Norway

tromsø

Har ikke MEB biler lading av 12V batteriet via høyvoltsbatteriet, så snart det går under en gitt grense?

Mange andre har jo det. Burde være rimelig enkelt å implementere her.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Electric cars in Norway

Sitat fra: tromsø på onsdag 15. januar 2025, klokken 17:58Har ikke MEB biler lading av 12V batteriet via høyvoltsbatteriet, så snart det går under en gitt grense?

Ikke sikker - men mener det hvertfall er slik at 12v batteri lades når hovedbatteri lades. Men om hovedbatteri lader 12v? Usikker

i3/RSiV

Sitat fra: tromsø på onsdag 15. januar 2025, klokken 17:58Har ikke MEB biler lading av 12V batteriet via høyvoltsbatteriet, så snart det går under en gitt grense?

I følge Møller, så lades 12v batteri når du lader høyvoltsbatteriet over 80%. Dette er hva jeg fikk oppgitt for min Enyaq med sw 4.0

Electric cars in Norway

Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:00

I følge Møller, så lades 12v batteri når du lader høyvoltsbatteriet over 80%. Dette er hva jeg fikk oppgitt for min Enyaq med sw 4.0
Ja det gir mening :+1:

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:32

Synes det er temmelig ulogisk. Står den til lading, så burde den jo lade dette om det er lavt, uansett om SoC er 2% eller 82%, IMHO.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Spesielt siden de også anbefaler å ikke lade over 80% til daglig....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Radial

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:11

Synes det er temmelig ulogisk. Står den til lading, så burde den jo lade dette om det er lavt, uansett om SoC er 2% eller 82%, IMHO.

På generelt grunnlag bør 12v alltid lades når det er behov, enten bilen står til lading eller ei =/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på torsdag 16. januar 2025, klokken 00:04
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:11

På generelt grunnlag bør 12v alltid lades når det er behov, enten bilen står til lading eller ei =/
Ja, der er vi helt og fullstendig enig! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA