Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kasko og leiebil ved påført skade, motpart sin skyld

Startet av Joccy, tirsdag 12. november 2024, klokken 11:25

« forrige - neste »

Joccy

Kasko er ikke hva det en gang var. Selge det som selges kan så nå må du ha total, plus og  alt hva de enn kaller det for å ha leiebil i dekning.

Har da fått en parkeringsskade, mitt verksted er på et industriområde i gokk inntil 30min fra allfarvei. Den er også beregnet en uke på verksted.

Mitt forsikringsselskap sier det er jeg som må melde særbehov for leiebil til motparts forsikringsselskap. Jeg trodde jo noe av grunnen til at man hadde forsikring var at de tok seg av denne kommunikasjonen.

Uansett, noen som har erfaring med å få leiebil på slikt grunnlag som særbehov?

Svk

Du må dokumenter at du virkelig trenger leiebil.
At du er dårlig til beins,handikap,bruker bil i næring etc...

Så lurt å ha leiebil i egen forsikring om man alltid trenger bil.

Moas

Sitat fra: Joccy på tirsdag 12. november 2024, klokken 11:25Uansett, noen som har erfaring med å få leiebil på slikt grunnlag som særbehov?
Hvis du først har valgt kasko, er det synd at du ikke har leiebil.

Når min bil ble skadet i år så trodde jeg også at den skulle bare noen dager inn til lakkering først, men det endte med nesten en hel måned med leiebil, fordi et bitte lite kamera også måtte byttes ut på bilen og dermed måtte bilen stå på verkstedet lenger. Leiebilutlegget til forsikringsselskapet ble dermed, totalt sett, mye dyrere enn selve skaden, kanskje opp mot 50k kr (!)

Som en kuriositet så tilbød leiebilselskapet meg 2000 kr i cash før reparasjonen hvis jeg takket nei til leiebil også. Det hadde vært en dårlig deal for meg hvis jeg hadde takket ja til noe sånt.

Som en kuriositet nr. 2 så ballet lakkeringsfirmaet det til og ødela interiøret med lakk. Da ble det ny runde med verkstedsopphold på verkstedets regning. Nye interørdeler, montering og leiebil kom it tillegg.

"God" kaskoforsikring var redningen for min del.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Joccy

Takk for svar.

Dette gikk jo overraskende greit. Nesten for godt til å være sant. En telefon til gjensidige å redegjøre for reelt behov for bil i jobb/næring så tar jeg resten med Hertz  :D

Moas

Sitat fra: Joccy på onsdag 13. november 2024, klokken 11:58Takk for svar.

Dette gikk jo overraskende greit. Nesten for godt til å være sant. En telefon til gjensidige å redegjøre for reelt behov for bil i jobb/næring så tar jeg resten med Hertz  :D
Du kan senere vurdere å heller ha leiebil i 30 dager, men kompensere med høyere egenandel for å spare penger. Hvis du ikke selv er skyld i skader så slipper du egenandel uansett.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA