Erfaring trommelbrems bak

Startet av BH, mandag 11. november 2024, klokken 20:39

« forrige - neste »

BH

ID.7 kjem med trommelbrems bak, er det noken som har erfaring med denne type bremsar på moderne bilar?
Er det like bra for stabilitetssytem og ABS som for ein bil med skivebrems?
Min eUP har trommelbrems bak, som på ID.7. det er ikkje heilt fritt for feil og rust på det der heller. måtte bytte det meste på første eu kontroll som viste seg å være dyrare en å byte å smøre opp brems framme.

2017 TMX75 - 120kkm - 2022
2018 Fiat 500e 68kkm - 2021 , kjøpt brukt.
2021 VW eUP Range 75kkm
2022 Volvo XC40 TPU AWD, CareByVolvo
2025 VW ID.7 GTX extreme

vinterdekk

Kan alltids hjelpe med vedlikeholdsbremsing i blant. Du kan aktivere fysiske bremser ved å la bilen trille i nøytral. Da er det ingen regenerering.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vurderer en elbil

Selv har jeg trommelbremser nå på min Eyaq.
De "sitter fast" noen ganger. Spesielt på vinterstid.

Som om de rusterfast...

Møller sier at det skal være sånn...?!

Men jeg husker ikke at det var slik i gamledager med trommelbremser.

At man har ny bil og må bremse de tørre høres jo ikke ut som godt ingeniørarbeid.
Fossilbil

TJV

Hatt samme problem med bremser som satt fast bak på min id.4. Møller tok det på garanti. Monterte noen pakninger og etterpå har det vært perfekt. Ta kontakt med forhandler, regner med alle bilene på MEB plattformen kan være utsatt for samme problem. Problemet oppsto først etter 2-3 år på vår bil.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Fromthemountain

Sitat fra: TJV på tirsdag 27. mai 2025, klokken 13:49Hatt samme problem med bremser som satt fast bak på min id.4. Møller tok det på garanti. Monterte noen pakninger og etterpå har det vært perfekt. Ta kontakt med forhandler, regner med alle bilene på MEB plattformen kan være utsatt for samme problem. Problemet oppsto først etter 2-3 år på vår bil.

Merker man rett og slett at bilen bremser dårligere når de sitter fast? Eller oppdager man det på en annen måte ?

TJV

Man merker det når du setter bilen fra Park til Drive/Revers. Typisk i litt fuktig vær etter bilen har stått i ro et døgns tid. Håndbrekket slipper liksom ikke helt taket fra innsiden i trommelen. Man får en brå start.

Den andre måten man merker det er når man bremser rolig/vanlig ned mot stopp, så blir det nesten som nødbrems når man kommer ned i ca 5km/t. Lite elegant stopp blir det.
Er visst i overgangen mellom regenerering og når bremsene skal tre inn visst jeg har forstått det riktig. Denne overgangen merker man ikke når det ikke er rust på innsiden av trommelen.

Forklarte jeg det vanskelig så bare spør, så skal jeg prøve å hjelpe/forklare.

Du vil ikke på noe måte miste bremsene i noe situasjon, men den vanlige "elegante" stoppet man foretar er bortimot umulig. Forsvinner midlertidig med en kraftig nedbremsing.

Et godt tips uansett elbil er å ta kanskje annenhver uke ta bilen i N, så bremse kraftig ned fra kanskje 60km/t til omtrent null for å forhindre rust på bremsene bak mener jeg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Ingeniøren

Mao er ikke tromler bak en 100% fiks på "problemet". Har opplevd slikt på skiver bak og, f.eks etter bilvask hjemme og rett i garasje. "Brekket" kan henge litt på vei ut av garasjen.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Husker i gamledager. Da Model S fra 2014 ble kjøpt ny fra butikken, med T-skjorte og det hele. Den gangen strømmen var billig, renten var lav og det kostet 20 kroner for en 200g-sjokolade.

Da tok det ikke lang tid før bremseskivene subbet av rust. Tesla tok bilen inn og sa: "Skal ikke være sånn", og erstattet med flunk nye bremseskiver av bedre materialkvalitet som omtrent ikke kan ruste, samt at klaringen var bedre, samt at de kom med en software-oppdatering, som gjør at bilen automatisk svakt dytter skivene inntil klossen mens du ikke bremser, for å tørke av skivene...sånn med jevne mellomrom... sånn, da var det fikset for alltid....

Litt kjedelig å lese at VW fortsatt bruker trommelbrems, og fortsatt klandrer kundene både når det gjelder bremser og dekk. Husker at i 2008 så måtte du opp på den litt mer sportslige Toyota Yaris 1.8 for å få skivebrems på alle 4 hjul, og ikke bare trommelbrems bak.

Sorry for gallen spredt....det bare kom opp...kunne ikke stoppe det....
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Mener at VW hadde en TPI for biler som hadde trøbbel med bakbremsene. Gjelder hvertfall ID.3.
Skal ikke hakke og være problemer som beskrevet over. Da snyter verkstedet deg for en utbedring. Mer her:
https://www.meinid.com/thread/6388-feste-bremsen/?pageNo=13
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TJV

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:21Husker i gamledager. Da Model S fra 2014 ble kjøpt ny fra butikken, med T-skjorte og det hele. Den gangen strømmen var billig, renten var lav og det kostet 20 kroner for en 200g-sjokolade.

Da tok det ikke lang tid før bremseskivene subbet av rust. Tesla tok bilen inn og sa: "Skal ikke være sånn", og erstattet med flunk nye bremseskiver av bedre materialkvalitet som omtrent ikke kan ruste, samt at klaringen var bedre, samt at de kom med en software-oppdatering, som gjør at bilen automatisk svakt dytter skivene inntil klossen mens du ikke bremser, for å tørke av skivene...sånn med jevne mellomrom... sånn, da var det fikset for alltid....

Litt kjedelig å lese at VW fortsatt bruker trommelbrems, og fortsatt klandrer kundene både når det gjelder bremser og dekk. Husker at i 2008 så måtte du opp på den litt mer sportslige Toyota Yaris 1.8 for å få skivebrems på alle 4 hjul, og ikke bare trommelbrems bak.

Sorry for gallen spredt....det bare kom opp...kunne ikke stoppe det....

Visst du mener trommelbrems ikke er egnet på kjøretøy, så bare unngå tanken på at det er trommelbrems på lastebiler neste gang du står i kø og de kommer en lastebil bak deg 😉

Men, siden du nevner både Toyota og år 2008 så kan jo jeg fortelle en kort historie. Det var faktisk rundt den tiden, husker ikke helt årstall. Men en Toyota mekaniker sa at før i tiden byttet de bare bremsebånd bak på Yaris av og til, ellers bare rengjøring. Men så kom Toyota med skiver bak på Yaris, da var det helt vanlig å bytte skiver og klosser pga rust på EU-kontroll.

Ellers så hadde jeg og min samboer en Peugeot 306 1,6l bensin omtrent på den tiden (noen år gammel). Pga pendling så ble det mye km på kort tid, men vi kjørte bilen ca 100.000km - uten å åpne trommelen bak, altså vedlikehold. Gikk gjennom 3 EU-kontroll, og den var flere ganger på bremsetester på verksted. Men, alle verdier var innenfor, så eg gjorde ingenting.
Snakk om ting som bare virker, altså sånne "fryktelige" bremsetromler.

Sorry for de ærlige historiene, kunne ikke la de være usagt her.
God langhelg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Lite trommelbremser på nye lastebiler

OlaM

Jeg husker at jeg syntes det var et interessant valg med trommelbremser når MEBene kom. Mange var skeptisk, men jeg tenkte det kunne funke bra når man uansett har regenerering, gitt at konstruksjonen var optimert for varighet og værbestandighet. Sånn anekdotisk kan det vel se ut som skeptikerne hadde et poeng.
'21 3LR

hELgenen

Aldri likt disse trommelbremsene i bruk. De tar for dårlig synes jeg. Sikkert innafor alle tester,men det er noe der som ikke føles rett.

Roy Aasen

Har nå ca 160000 km over fire år med meb-biler.

Finner ikke noe å anmerkes, enten det er kjøring på skogsveier eller bråbrems på autobahn.

Funker fjell og ruster ikke.

Jatta..noen bærer seg over at de blir brune utvendig. Pusse bort og litt svart motorlakk fra biltema. Som ny.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA