Beholde elbil etter garanti

Startet av kenlee, man 11. nov 2024, kl. 15:32

« forrige - neste »

kenlee

Hei, lurer på hvordan massene her inne tar stilling til å beholde elbil etter nybilgaranti har gått ut. Eller om det blir en evig runddans og bytter til biler som fremdeles har nybilgaranti. Dette kan jo bli dyrt i lengden  ;D

Tenker da mest på kostbare reparasjoner man leser om og hvorvidt man må punge ut dette selv etter garantien har gått ut.

Noen som har tanker eller innspill til dette?
Noen bilmerker som muligens skiller seg ut her, positivt eller negativt? Litt skeptisk til Hyundai Norge blant annet, etter å ha lest litt ymse erfaringer av garantisaker på kona og ioniq 5.
Id.7 GTX tourer 2025
BMW ix3 2021 - Solgt
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

RJK

Har en 20190-modell Kona! Den skal jeg nok måtte overraskes med stygge, dyre reparasjoner om jeg skulle gå for å bytte. Ser ingen fare ved å beholde den innenfor de 8 årene med garanti på drivlinja, og jeg har inkludert i forsikringen for motor/drivlinje på det med eldriften, så tenker at her er det bare tut og kjør!

Er på mitt 6. år med bilen nå! Funker fjell nå, selv om jeg har fått både motorbytte, batteribytte på kampanjen og bytte av PTC-heater tidlig i løpet, og bytte av ladeport seint i garantitiden.

Men foruten det som var "nytt" med elbil som sikkert hadde noe "start issues", så opplever jeg bilen som "skuddsikker". Har absolutt intet som bekymrer meg spesielt med den.

Har vel egentlig tenkt å ha den ihvertfall til den er 10 år gammel, om jeg ikke vinner en fet pengepremie, kanskje til og med til den er 12-14 år gammel om den holder seg unna problemer pga rust og saltings-problematikk!

Men alt over 10 år er ansett som "bonus". Og likevel forventer jeg at batteriet er verdt endel kroner når den blir så gammel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Jeg har veldig dårlig erfaring med Renault. Min første Zoe funket utmerket til rett før garantien gikk ut, og deretter fikk jeg en haug med kostbare reparasjoner. De driter i norsk lov som gir 5 år reklamasjonsrett uavhengig av garanti, og jeg sliter for tiden med min andre Zoe som er kun 3 år gammel og fortsatt har nybilgaranti. Forhandler har valgt å totalt ignorere henvendelsene mine, og saken er nå videresendt til advokat. Aldri mer Renault på meg!
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Oddaa

Det skjer ikke at vi beholder de to bilene vi har nå ut over garantitiden. Det får bare koste dyrt å bytte.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Eladdin - Elbilfareren

Jeg har hatt en 2017 Ioniq, en 2020 Kona, en 2022 Ioniq 5,og har nå to Ioniqer, en 2019 med 112k km og 2 år utvidet garanti frem til den er 7 år gammel, og en 2021-modell. Har aldri hatt problemer med hverken motorer, batterier eller OBC som alle er kostnadsbomber på merkeverksted etter garantiutløp, men 2019-modellen Ioniq måtte ha nytt stabilisatorstag foran og ny fordamper i AC-anlegget som er en svakhet på disse, men alt fikset på garanti uten krøll og bøll hos Mobile én uke før utløp av fabrikkgaranti, + nytt bremselys på bakluka på Hyundai Promise-garanti. Stabstag bytter man enkelt selv på 30 min, men reparasjonen på AC-anlegget ville kostet meg rundt 29k uten garantien. Det skal sies at stabstag og AC-anlegg kan også ryke på fossilbiler, men jeg er skeptisk til knalldyrt bytte-ut-alt-operasjoner fremfor feks å bytte ut den ene dioden som får hele OBC til å svikte.
Det snakkes også ofte om å bytte ut dårlige/knekte moduler i tilårskomne batteripakker, men en verksmester på Bnh fortalte meg at det gjøres ikke likevel ettersom det er en kostbar/tidkrevende jobb og at resten av batteriet fortsatt er svekket og derfor langt fra økonomisk smart.
Motorene på en elbil kan en heller ikke vedlikeholde proaktivt slik en kan ved å ta et billig oljeskift selv på en fossilmotor vår og høst, noe en kan gjøre selv på en parkeringsplass på 20 min, og med det opprettholde lang forventet levetid.

Dersom en skal ha et mest mulig rimelig bilhold på en elbil så er det nok best å beholde den lenge som med andre fossilbiler, og tegne forsikring på drivverket fra 6. året og på batteriet fra det 9. året. Etter 10 år får en vel ikke forsikret drivverket lenger hos forsikringsselskaper, kun hos selskaper som NAF og forbrukerrådet advarer mot.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Vaduz

Sitat fra: Oddaa på man 11. nov 2024, kl. 19:11Det skjer ikke at vi beholder de to bilene vi har nå ut over garantitiden. Det får bare koste dyrt å bytte.

Hvorfor ikke?

kenlee

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på man 11. nov 2024, kl. 19:35Dersom en skal ha et mest mulig rimelig bilhold på en elbil så er det nok best å beholde den lenge som med andre fossilbiler, og tegne forsikring på drivverket  fra 6. året og på batteriet fra det 9. året. Etter 10 år får en vel ikke forsikret drivverket lenger hos forsikringsselskaper, kun hos selskaper som NAF og forbrukerrådet advarer mot.

Takk  :+1:
Er disse forsikringene dyre?
Da høres det jo ut som at det blir "minst" 10 års levetid på en elbil hvis man tegner disse forsikringene og alt etter blir en bonus. Hvor man kan håpe det ikke blir kritiske/dyre feil og reparasjoner som må gjøres.
Edit: og hvorvidt tror vi disse forsikringene er verdt noe, når det kommer til alt...
Id.7 GTX tourer 2025
BMW ix3 2021 - Solgt
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: kenlee på man 11. nov 2024, kl. 22:24
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på man 11. nov 2024, kl. 19:35Dersom en skal ha et mest mulig rimelig bilhold på en elbil så er det nok best å beholde den lenge som med andre fossilbiler, og tegne forsikring på drivverket  fra 6. året og på batteriet fra det 9. året. Etter 10 år får en vel ikke forsikret drivverket lenger hos forsikringsselskaper, kun hos selskaper som NAF og forbrukerrådet advarer mot.

Takk  :+1:
Er disse forsikringene dyre?
Da høres det jo ut som at det blir "minst" 10 års levetid på en elbil hvis man tegner disse forsikringene og alt etter blir en bonus. Hvor man kan håpe det ikke blir kritiske/dyre feil og reparasjoner som må gjøres.
Edit: og hvorvidt tror vi disse forsikringene er verdt noe, når det kommer til alt...

Jeg hadde elite-forsikring på en 5 år+ e-up jeg hadde, nivået over kasko hos Watersircles. Den dekket alt med drivverk, lading og batteri frem til bilen fylte 10 år, og mener det kostet 40 kr/mnd ekstra. Forsikringsselskapene er nok seriøse. Jeg har registrert at det er disse bruktbil-forsikringsselskapene som er bare Jalla. Vilkårene og forbeholdene de stiller medfører at en praktisk talt knapt er forsikret mot maskinskader likevel. Motor har hatt noen artikler om den bisnissen.
Det er ikke helt håpløst etter 10 år heller. finndel.no har mye elbildeler til de fleste elbiler, så dyre merkeverksted-reparasjoner kan erstattes med brukte deler fra bulkede biler med lav km-stand.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Sitat fra: kenlee på man 11. nov 2024, kl. 22:24Edit: og hvorvidt tror vi disse forsikringene er verdt noe, når det kommer til alt...
De er nok verdt det. En slektning hadde nettopp motorhavari på sin åtte år gamle i3. Fikk dekket helt ny motor av forsikringen, uten spørsmål. Denne typen forsikring er helt essensiell mener jeg siden det er komponenter som er så dyre at man ellers ikke ville reparert bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

For min del er det noen få modeller jeg er skeptisk til. Som Tesla Model X og S, samt Audi e-tron 55/50. Hadde ikke turt å hatt disse etter at ekstra-deleforsikring er utløpt.

Min Model Y fra 2021 og Kia e-niro fra 2019 er jeg ikke så bekymret for. Elbilmotorer er f.eks. mye billigere enn bensin/dieselmotorer. Batterikost er på vei ned, og brukttilgangen øker. Har og lest om folk som har kjørt 3-400.000 uten særlig reparasjon.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Legg til Jaguar I-Pace på den listen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tir 12. nov 2024, kl. 06:43Legg til Jaguar I-Pace på den listen.

Enig. Den ville jeg ikke turt å kjøpt innenfor garanti heller.
Tesla Model Y                         2021-

vartli

Har ingen planer om å bytte vår Leaf som blir fem år om et par måneder. Nesten 110 000 km uten en feil. Samme erfaring med 2011 Leaf som vi hadde fra den var tre til åtte år. Har også E-tron som er drøyt tre år. Har tenkt å ha den mer enn to år til, men da med maskinskadedekning på forsikring.

Ikke bare elbiler som kan bli dyre etter de er blitt fem år. Hadde motorhavari på 5,5 år gammel VW dieselbil i vinter. Reparasjon på 170 000 dekket av forsikring.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

kenlee

Spennende. Godt å høre at folk har gode erfaringer med denne forsikringen. Da blir jeg litt mer beroliget på å beholde bilen utenfor garanti.

Ser JBF tilbyr maskinskadeforsikring frem til bilen er 15 år.
Id.7 GTX tourer 2025
BMW ix3 2021 - Solgt
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt

edyrli

Jeg har også grublet på dette med Tang'en min. Neimen ikke godt å vite hvordan det blir med en gammel BYD etter garantien har gått ut. I løpet av 3 år så har den vært feilfri og LFP batteriene skal jo være reltivt holdbare.

Jeg er strålende fornøyd og det er så pass dyrt å bytte bil at jeg trekkes imot og beholde den og ha full maskinskade forsikring i tillegg.

Jeg hadde en Renault Zoe med varmepumpe havari og Tryg dekket dette uten diskusjon på den iallfall.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA