Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer 230V

Startet av Jorgensen, mandag 11. november 2024, klokken 08:33

« forrige - neste »

Jorgensen

En kollega har kjøpt seg en Q6, og i garasjen står en Zaptec-lader som er tilkoblet 3x230V. Når han bruker ladekabel som fulgte med bilen, så vil ikke bilen lade. Ved å bytte til 1-fas ladekabel (som den gamle golfen hadde), så lader bilen som den skal.
Er Q6 den eneste sære bilen som ikke automatisk velger å lade med 1-fas 230V, dersom laderen kan tilby 3x230V?
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Radial

Det meste av VAG gir (fra 2023 ett sted) nå ladenekt om de tilbys 3-fase på IT net.

Kan jo være en sammenheng..?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

Zaptec Pro kan enkelt endres fra å tilby 3x230 til å bare benytte en fase.
Da velges de faser som er minst belastet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Radial

Sitat fra: TB på fredag 15. november 2024, klokken 15:45Zaptec Pro kan enkelt endres fra å tilby 3x230 til å bare benytte en fase.
Da velges de faser som er minst belastet.

Det gjør Easee også, til en brøkdel av prisen😜 (jada, vet det er omdiskutert)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

Prisforskjellen mellom Zaptec Pro og tilsvarende modell fra Easee har ikke vært så stor? Zaptec har gjerne vært noe dyrere, men Easee har markedsført sine modeller til privat installasjon mye.

Kan ikke helt sammenlignes?. :angel:

For å komme tilbake til tema. Om Zaptec lader som trådstarter omtaler er en Zaptec Go skal den automatisk oppdage om trefase kan benyttes eller ikke i følge artikkel under.

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/8892964790289-Lading-p%C3%A5-IT-3-fas-med-Zaptec-Go#sp-rsm-l-og-svar-0-5
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på fredag 15. november 2024, klokken 20:28For å komme tilbake til tema. Om Zaptec lader som trådstarter omtaler er en Zaptec Go skal den automatisk oppdage om trefase kan benyttes eller ikke i følge artikkel under.

Fra artikkelen: "Sagt på en annen måte, så vil ikke laderen kunne switche fra 3- til 1-fase automatisk, i henhold til sikkerhetsreglement. "

Dette i motsetning til Easee som gjør dette. Det medfører at hvis man vil benytte både enfas og trefas IT lading på en zaptec go må man koble den i trefas, og så må man ha to type to kabler, en for enfas og en for trefas. Ganske upraktisk IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Ah, viktig detalj.

Løst på en bedre måte på Zaptec Pro, der kan ladeboks programmeres til å å tillate eller ikke tillate trefase lading, selv om tre faser er koblet til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Radial

#7
Sitat fra: TB på søndag 17. november 2024, klokken 16:10Ah, viktig detalj.

Løst på en bedre måte på Zaptec Pro, der kan ladeboks programmeres til å å tillate eller ikke tillate trefase lading, selv om tre faser er koblet til.

Til minst dobbel pris...og etter hva jeg har lest,  selges pro i utgangspunktet bare til sameier/borettslag med (eventuelt planer om) større anlegg?

Zaptec for private skal i utgangspunktet dekkes av Go.

Men tilbake til trådstarter, så tror jeg du kommer lengst med å lade på 1-fase uansett nett...er blitt en greie at VAG bilene ikke aksepterer 3fase IT lenger (de ladet automatisk i Åpen delta på IT-nett før).

Sistnevnte var litt av grunnen til vi gikk for Y, + en Y til senere,  for jeg får hele ~8kW ut av en 20A kurs på 3-fase, vs bare ~4,5kW i 1-fase. Kobler jeg på kl 22 på kvelden er bilen stort sett helt ferdig og god&varm,  før klokka 5 om morgenen om jeg må dra tidlig, slik som i morgen tidlig 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

Les mer om tema her; https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771

På mange måter er det Tesla som er unntaket her, ikke Audi. Så kan man sikkert diskutere hvor nødvendig det er å være så forsiktig. Og så får vi se om flere følger etter fremover. For dette er relativt nytt, jeg lader jeg fint med ur-Quattroen på 3-fas 230v på Easee laderen til svigerfamilien. Med 3-fas kabel. Men får knappe 1kW ekstra, hvis jeg ikke tar helt feil.. 4 og noe i stedet for 3,7kW. Som uansett er nok 360 dager i året for meg i alle fall. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA