Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig avskriving av Model S Performance

Startet av Quattro, onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. desember 2012, klokken 18:38
En annen faktor er jo at det er et vesentlig element av en datamakin i bilen. Er det noen av oss som bruker eks 8 år gammel hardware i form av en PC idag?
Tesla lover kontinuerlig oppdatering av softwaren i bilen.
Oppgradering av hardwaren er neppe heller noe uoverkommelig problem.
Jfr datafriker som kontinuerlig skifter ut hardwaren i boksene sine med siste nye.

Sitat
Sålenge det ikke er noen avgift på disse bilene kan man håpe at denne avgiften kommer og på denne måten løfter bruktbilprisen i dette segmentet.
Du håper ikke dette dersom du skal fortsette som elbilkjører. Kun dersom du skal kutte ut som elbil-eier etter ett forsøk.


Sitat
Ingen av oss vet hvordan bilen fungerer om eks 8 år- tåler den saltsørpe år etter år? blir det fusk i elektrikken etter saltlakepåkjenningen?
Dette er det relle problemet. Derfor kommer jeg til å spandere lakkforsegling + fullstendig kanal og understellsbehandling av ny bil.

Sitat
Er Tesla konkurs om noen år osv...
Risikoen er liten. Uansett hvordan det går med elbilen som volumprodukt i lavere prisklasser, vil det alltid være tilstrekkelig marked for luksusprodukter med lave stykktall.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kjølholdt

For meg har restverdi ingen betydning alle mine(fossil) biler kjøres til det er tid for høgging eller det bare er noen få tusen lapper om man selger. Mulig at jeg kommer til å tenke annerledes med model s. Ta godt vare på den, dvs  holde rust unna ,generelt pleie den godt og bytte batteri pakke når den tid kommer og ha bil en del år til. El bil godene er nok borte om 10 år da kan det jo være lønnsomt å ta godt vare på den
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. desember 2012, klokken 18:38
En annen faktor er jo at det er et vesentlig element av en datamaskin i bilen. Er det noen av oss som bruker eks 8 år gammel hardware i form av en PC idag?

Tja, min stasjonære PC er nok rundt den alderen, ihvertfall nærmere 7 år gammel. Jeg har ingen planer om å oppgradere den, bortsett fra muligens en SSD-disk etterhvert.

Den bærbare har passert 5 år og går nok fint et par-tre år til håper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Quattro

Hmm, før jeg startet denne tråden hadde jeg bestemt at jeg skulle betale forskuddet på Tesla Model S i kveld, nå er jeg neimen ikke sikker lengre    ???
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. desember 2012, klokken 18:27
Sitat fra: Stig O på onsdag 26. desember 2012, klokken 17:49
Jeg fikk vite av Tesla Norge at det var årlig service på kr.6000!

Det gjelder vel for Roadsteren ?

For Model S koster det under 11.000,- for 4 år i USA, tviler på at de mer enn dobler prisen i Norge.



Det var nok for model S ja!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

kjølholdt

Da blir det ikke aktuelt å betale 4+4 år for min del . Legger ikke ut 48000 i forskudd på service
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Havebigfun

Hei Quattro
Du sitter i samme båt som oss andre ( snart ;))
Det er flere regnere blant oss.
Dessuten er det spennende å være med på en ny utvikling som er så vesentlig for fremtidens individualtransport. Det er opplagt et risikoelement men pga fritak for avgifter bærer staten en del av risken for kjøp og bruk av denne bilen.
Jeg er en nøktern person men ikke i tvil- sett igang betal 31 000 nå og få muligheten til 1700 Euro rabatt- om du ombestemmer deg får du penga tilbake siden.
Jeg var også i tvil men har blitt mere sikker etterhvert som jeg fulgte diskusjoner på dette forumet :) Nå er jeg overbevist.
Det er bare å sette igang- foreløpig er det reversibel 8).

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på onsdag 26. desember 2012, klokken 19:45
Det var nok for model S ja!

Rart at de vet prisen alt da, siden den ikke er offentliggjort på web-sidene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig O

Fikk vite dette i november, og var overasket over at det var årlige servicer. Prisen synes jeg også var litt høy. Fortalt at dette var høyere en på Audien, og at de reklamerer med mindre vedlikehold på en elbil. Får håpe det blir mindre.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Quattro

Dette er det som står på Tesla sine sider vedr. service: http://www.teslamotors.com/service

Forøvrig har jeg nå betalt forskuddet så får jeg se hva jeg lander på etter prøvekjøring og videre beregninger ???
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Havebigfun

Meg bekjent skal det være serviceintervaller på 20K+ km, slik at det blir service årlig kun for de som kjører mye.
Når det gjelder kostnadene er Tesla i en slags monopolsituasjon mtp oppgraderinger de utvikler og de tar seg sannsylig godt betalt for det. Jeg vil tro at Mekonomen eller lignende ikke er noe alternativ på mange år.
Uten regelmessg service fra Tesla blir det vel etterhvert vanskelig med gjensalg av en utdatert bil...
De første årene er det reelle "mekaniske" servicebehovet antakelig helt marginal.
Serviceprisen er ment som en "flatrate" for alt eksklusive dekk. Det som betales for mye de første årene får man tilbake senere. Dette blir en vesentlig fordel for de som kjører mye mens de som bruker bilen lite går vel med underskudd...

Lynet

Tesla S bør egentlig vare evig da den er bygd av aluminium, og det ruster ikke på samme måte som stål.
Batteri med ramme er utskiftbart til en stadig lavere pris. Da blir også en vesentlig del av den bærende struktur skiftet ut og bilen blir som ny.

Hardware er ikke noe problem bare software er tilpasset den. Softwaren i en 20 år gammel fossilbil har ikke noe problem i den harwaren den ble laget for.

Kabling er et relativt lite problem i dag da det finnes på markedet koblinger som er 100% vanntett. Håper Tesla har valgt disse.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. desember 2012, klokken 21:52
De første årene er det reelle "mekaniske" servicebehovet antakelig helt marginal.
Serviceprisen er ment som en "flatrate" for alt eksklusive dekk. Det som betales for mye de første årene får man tilbake senere. Dette blir en vesentlig fordel for de som kjører mye mens de som bruker bilen lite går vel med underskudd...
Om man ligger på rundt 20.000km per år vil jeg tro skjæringspunktet for kostnader fossil/Model S ligger rundt 5 år. Etter min erfaring kommer mange typiske fossil-reparasjoner når bilen nærmer seg 100.000km (turbo, regreim, vannpumpe, oljeskift automatkasse, deler av eksosanlegg, lambdasensor, luftmengdemåler, bremser etc.
En vanlig gullrekke med turbo, regreim og bremser rundt 100.000km overstiger fort 5 års servicekostnader på Model S. For noen år siden kikket jeg på en 2006 modell A6, og der mener jeg service med regreim, vannpumpe mm. på 120.000km kostet drøye 20.000. For servicen alene, ingen ekstra reparasjoner inkludert. Legg på en gåen turbo, bremser og litt eksosdeler så tilsvarer fort regningen 8-10 års service på Model S.

Besparelser på drivstoff, bom og årsavgift nedbetaler for min del batteriskiftet på rundt 4 år, selv om skifte ikke blir gjort før etter tidligst 8 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig O

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. desember 2012, klokken 21:52
Meg bekjent skal det være serviceintervaller på 20K+ km, slik at det blir service årlig kun for de som kjører mye.
Når det gjelder kostnadene er Tesla i en slags monopolsituasjon mtp oppgraderinger de utvikler og de tar seg sannsylig godt betalt for det. Jeg vil tro at Mekonomen eller lignende ikke er noe alternativ på mange år.
Uten regelmessg service fra Tesla blir det vel etterhvert vanskelig med gjensalg av en utdatert bil...
De første årene er det reelle "mekaniske" servicebehovet antakelig helt marginal.
Serviceprisen er ment som en "flatrate" for alt eksklusive dekk. Det som betales for mye de første årene får man tilbake senere. Dette blir en vesentlig fordel for de som kjører mye mens de som bruker bilen lite går vel med underskudd...



Det blir ikke årlig service bare for de som kjører langt. Det er ett år eller 20 000 km.Det er det som kommer først som gjelder. Hvis du kjører 10 000 km er det altså årlig service.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Havebigfun

Det var Wold fra Tesla som nevnte for meg at han trodde servicen var maks årlig men den amerikanske nettsiden er nokså entydig :-\.
Om man kjører lite (som en god miljøverner bør tilsrebe), eks 6000 km/årlig blir det relativt meningsløs med årlig service- på fossilbiler er det aldring av væskene som er argumentet for regelmessig service selv om man kjører lite. Meg bekjent er det olje kun i girkassen som vanligvis har flere års skiftintervaller. Således er nødvendigheten av årlig service for nye biler med lav km-stand ikke helt forståelig.
Detter er åpenbart en bra inntektskilde for Tesla og minner meg litt om forsikringene man får prakket på seg når man kjøper elektriske ting hos elkjøp ol.
Spørsmålet blir da: Hva skjer om man hopper over en service eks hvert 2. år?? 8)

Mtp gullrekken av fossilbiler- Jeg har hatt flere biler med >100000 km uten at turbo måtte skiftes. Kjører man bil med registerkjede, eks Ford og Mercedes blir heller ikke regreimskifte en kostnad man må regne med- Fossilbiler har ikke nødvendigvis høye servicekostnader selv om det gjelder mange biler spes VW/Audi- det er vel da man tjener penga. 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA