Hjelp til kjøp av elbil

Startet av CBHalden, fredag 08. november 2024, klokken 08:45

« forrige - neste »

CBHalden

Heisann.
Jeg har nylig begynt å jobbe i Oslo og har kjapt funnet ut at det er på tide å bytte ut den gamle dieselslukeren med en elektrisk bil.
Desverre er jeg helt blank når det kommer til bil, så jeg tenkte jeg skulle spørre om det var noen gode råd å få med tanke på merke og type osv.
I utgangspunktet så er jeg ute etter en henholdsvis rimelig bil med lang rekkevidde. Jeg har 140km hver vei å pendle til jobb.
Jeg trenger verken en stor bil eller en med masse kraft. En liten bil som får meg til jobb og hjem er mer enn godt nok. Tesla utgår nok, da jeg helst ikke vil gi Elon Musk verken reklame eller penger.

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Eladdin - Elbilfareren

"..rimelig (El)bil med lang rekkevidde..."
Løsning:
1: få deg en 5-6 år gammel elbil med 64-85 kwt's batteri
2: Tegn den beste forsikringen mot drivverksfeil som hindrer bilen å kjøre, og om ikke: lev med overhengende risiko for jævlig dyre reparasjoner på ombordlader, motor, varmepumpe og motorstyring.

Elbiler er og blir elektronikkbomber i mye større grad enn fossilbiler, og en feil på én av 1000-vis av bittesmå dioder/kondensatorer/osv: BOOM, der står du.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Øyvind.h

Har du lademulighet på jobb? Det påvirker hvilke modeller du bør velge mellom.

28 mil tur/retur jobben er langt. Er det mye motorvei og kulde tenker jeg du bør se på biler med rekkevidde på i hvert fall 420-450km+ (WLTP).

Kan tenke meg at komfort, gode seter, gode lys også er et poeng når du skal kjøre såpass mye bil?

Sånn på sparket ville jeg kanskje sjekket Hyundai Kona, Kia eNiro, Kia Soul, VW ID3? Ikke nødvendigvis basert på seter, lys, komfort etc. Kun rekkevidde/pris.

Litt usikker på hva du legger i rimelig, om det er 200k eller 400k påvirker jo også hva en har å velge mellom :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Loff

Eg bytta 2 bittesmå kondensatorar (pluss ei sikring) i min i-MiEV som hadde sagt BOOM, og BOOM så fungerte ladaren  fint igjen. Eg seier som Jokke: Alt kan repareres.. Det viktige er at vi som forbrukarar kjemper den gode kamp for at det skal gå an å reparere sjølv eller bruke uavhengige verksted. Dersom kun produsenten og dens representantar har tilgang på reservedeler, programvare og koblingsskjema ender vi fort opp med bruk og kast fordi reparajon blir uøkonomisk eller umogeleg. Right to repair!
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Loff på fredag 08. november 2024, klokken 12:27Eg bytta 2 bittesmå kondensatorar (pluss ei sikring) i min i-MiEV som hadde sagt BOOM, og BOOM så fungerte ladaren  fint igjen. Eg seier som Jokke: Alt kan repareres.. Det viktige er at vi som forbrukarar kjemper den gode kamp for at det skal gå an å reparere sjølv eller bruke uavhengige verksted. Dersom kun produsenten og dens representantar har tilgang på reservedeler, programvare og koblingsskjema ender vi fort opp med bruk og kast fordi reparajon blir uøkonomisk eller umogeleg. Right to repair!
Ja, vet at Imiev er enkel å fikse mtp de to gul-brune diodene brenner av, og at det er enkelt å bytte dem selv, om en tør å skru av dekkplaga bak og åpne ombordladeren, men nyere elbiler er nok langt mer komplisert enn trillingene.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Svk

Kjører før elbil enn diesel med NOX sensor,partikkelfilter og dyser.

Hva med ariya til 350k ++

Loff

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 08. november 2024, klokken 14:52..nyere elbiler er nok langt mer komplisert enn trillingene.

Nettopp derfor er det så viktig at vi unngår monopol på reservedeler, diagnose/programmeringsverktøy og koblingsskjema. Produsentene argumenterer så klart med fare for død,brann og andre forferdelege ting om andre får lov til å reparere, det er mykje betre at bilen blir kasta så kunden kjøper ein ny..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ToWalkOrDrive

Jeg synes Kia EV3 høres ut som rette bilen. Har fått bra kritikker, og "comfortable ride".
Kia er dyktige på effektive elbiler.
Det minste batteriet er nok tilstrekkelig.
Med så mye tid i bilen vil du nok angre på om du kjøper en el-drittbil. Da er Kia EV3 mye bedre.

https://www.whatcar.com/kia/ev3/estate/review/n27102

https://www.kia.no/bil/ev3?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA88a5BhDPARIsAFj595jgNzylJCWlnXxjhLnRskUsvQ-2AydplIuULNoL_h1kZSygfs4hJGcaApQTEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.elbil24.no/tester/treffer-blink/81911704
Tesla Model Y                         2021-

ElMarkus

Slår et slag for BMW i3 som jeg selv har hatt i eie siden 1/2 år. Pendler Ålesund-Hamar ukentlig å " No complains" 🤗

Kjøp i så fall de siste som kom fra 2019 å yngre med den største batteri.

Her fra Finn.no akkurat nå...

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.749.2000264&sort=PRICE_ASC&year_from=2019
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)

batterimannen

En brukt Hyundai Kona bør bli ganske billig og den har god rekkevidde.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: batterimannen på mandag 11. november 2024, klokken 14:15En brukt Hyundai Kona bør bli ganske billig og den har god rekkevidde.
Enig og de har jo gode store batterier også 64. Et trygt kjøp :+1:

egleh

Sitat fra: CBHalden på fredag 08. november 2024, klokken 08:45I utgangspunktet så er jeg ute etter en henholdsvis rimelig bil med lang rekkevidde. Jeg har 140km hver vei å pendle til jobb.
hvis du sikter på kun å lade hjemme, ville jeg sagt du trenger 28 mil rekkevidde pluss 40% for å være sikker på å komme frem om vinteren, pluss 15% for batteridegradering, pluss 10% sikkerhetsmargin. da er du på 50 mil, og vil komme frem sommer som vinter i hele bilens levetid. men ser ut på navnet ditt som du har 28 mil motorvei? når du kjører fortere enn 100-110 km/t synker rekkevidden på noen modeller dramatisk, spesielt de med dårlig aerodynamikk dvs høye boksformede biler som esoul mfl. så om pendleveien din er slik at du kjører 70-80 tenker jeg id.3, kona, eniro, esoul kan være ok kandidater, men om du tenker å kjøre fort, velg en med god aerodynamikk, og da er det nok tesla model 3 lr som peker seg ut blant de rimeligere, kikk på målingene til teslabjørn, han har kjørt en rekke modeller i 120km/t sommer og vinter  https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678  ellers enig i at musk er en dust, men handler du tesla støtter du ihvertfall arbeidsplasser/inntekter til vesten versus feks å støtte kina 100%...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA